Jump to content

Tips til snapdaviter Nidelv 28 mottas med takk!


Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

Hei Søgne,

 

Jeg har tenkt og tenkt! ..og tenkt litt til, men ikke kommet til noen god løsning.

 

Jeg er opptatt av at ingen skal kunne snuble, eller enda verre, falle over snap-davitene. De står jo som kroker!

 

Holder på med en ny badeplattform, og tenker så det knaker på mulige løsninger. Innfellbare er ønskelig. Lurer på noen som er tilsvarende de som bl.a. Bitteliten har på sin NordWest, om enn noen mindre...

 

Anbefaler å tenke deg godt om før du setter dem på. Det er jo primært en badeplattform for både barn og voksne, mer eller mindre stødige på beina.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Enig med fusebox.

Dessuten blir sikkerheten ombord drastisk redusert med snapdaviter: Skulle noen falle overbord, blir det bortimot umulig å få de opp i båten med en blokkert badeplattform.

Jeg har også tenkt og tenkt, og har kommet til at min skjebne blir å ha slepejolle i ferien.:-) Har et greit slepetau med løkker som karabinkroken kan hukke på. Et langt for slep, et kort for kjøring i reverse, og et midt i mellom. Med greie rutiner blir problemene små.

Tror faktisk heller ikke det dreier seg om mye mer drivstoffforbruk og mindre fart som følge av selpet? (Prøvde å vippe jolla opp på plattformen på nesa en gang, for å se om jeg kunne oppnå høyere marsjfart, men det fikk jeg ikke.)

Har ikke motoren på jolla, og da blir det ikke mange kiloene å dra på.

 

Mvh

Jan Helge

Nidelv 28 båt, Facebookgruppe

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bildene nedenfor viser min løsning for "jollestativ". Stativet består av syrefaste "firkantrør", og er justerbart i bakoverretningen. Selve snapdavitene er skrudd på traversen bakerst, slik at de kan flyttes sideveis og dermed tilpasses avstanden mellom snapdavitfestene på jolla. Med dette opplegget kan traversen og jolla justeres så langt bakover at de ikke kommer i konflikt med anker eller kjetting. Vi kan videre få vippet ned badestigen (teleskoptype) på innsiden av jolla, og kan med litt smidighet... benytte og bade fra plattformen uten å felle ned jolla, eventuelt bare slippe den litt ut i overkanten. Badestigen vises ikke på bildene, men er festet helt ytterst på SB side av badeplattformen. Det estetiske ved løsningen kan sikkert diskuteres, men praktisk er den! :smiley:

 

Selve snapdavitene er av typen "Grip", og fulgte med jolla da vi kjøpte den. Tror ikke disse er i handelen lenger, men prinsippet med festene på stativet kan benyttes uavhengig av snapdavit-type.

 

jollestativ_002.jpg

 

jollestativet.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann!

 

Har tenkt på akkurat det samme som ble tatt opp her. Kom brått på at det ikke var så enkelt å få noen snap davitere til å sitte på badeplattformen på vår Nidelv 28 da ankervinsjen stod veldig i veien for dette. Gummibåten vil bare "gnisse" inntil ankervinsjen, noe som ikke er så gunstig.

Likte veldig godt løsningen din Arve_A! Har du laget dette selv eller er det å få kjøpt ferdig? Det vil gjøre at man kan tilpasse hvor langt bak jolla skal være fra badeplattformen? Så kan man skyve daviterne sidelengs bak på den bakerste "stangen" og tilpasse i forhold til hvor ankervinsjen står?

Det var genialt egentlig. Enig i at det kanskje ikke er så veldig kosmetisk pent, men det veier opp med det praktiske. Vi er helt avhengig av å ha med en jolle som vi kan komme oss litt rundt med, og da er dette en mye bedre løsning enn å slepe den eller finne på en løsning hvor jolla kanskje vil ligge helt på skrå bak på plattformen.

Link to post
Share on other sites

Har du laget dette selv eller er det å få kjøpt ferdig?

Jeg tegnet og en lokal smed kuttet stål og sveiste.

 

Det vil gjøre at man kan tilpasse hvor langt bak jolla skal være fra badeplattformen?

Ja, det stemmer!

 

Så kan man skyve daviterne sidelengs bak på den bakerste "stangen" og tilpasse i forhold til hvor ankervinsjen står?

Stemmer!

 

Som nevnt i innlegget mitt over, syns jeg "stativet" fungerer helt greit!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen Arvid_A!

 

Jeg har nå begynt å planlegge og få på snap daviter på min Nidelv 28 og jeg kommer frem til at det ikke er noen løsning på denne båten som er bedre enn den du har laget. Det ser enkelt og greit ut og meget funskjonelt.

 

Det jeg lurer på er om du sitter på tegningene av denne løsningen enda? Om du kunne sendt meg det på en IM?

Jeg har en onkel som jobber på Norsk Stål og jeg tror han kan finne noen kurante deler til meg, men det hadde vært suverent og fått se tegningen av det slik at vi kan få satt det sammen like pent som det du har gjort.

Dersom du ikke ønsker å dele ut tegningen forstår jeg det.

 

Send meg en IM om du vil :smiley:

 

Mvh Nidelv_lykke

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...