FalconFantino 26 Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 (redigert) Hei. Vurderer å kjøpe en båt som det står en british leyland motor i med marex kjøling. Båten er fra 1973 og er av amerikansk opprinnelse så jeg regner med at motoren som står i er montert etter at båten kom til norge på midten av 80tallet. Har veldig lite info om motoren men jeg vet at den er ca 120 hk og er en liggende rekkesekser. problemet med denne oppsto for 2 år siden da motoren gikk varm pga en sprukket kjølevannslange så den stoppet. Båten fikk slep tilbake til havna og slangen ble tettet, vann fylt på og motoren startet å gikk fint igjen. Etter en liten prøvetur ble motoren sjekket og da var kjølevannet havnet i oljen. Toppen ble demontert og det var ingen tegn til lekkasje på toppakningen. Har forhørt meg litt rundt og mange mener at det kan være o-ringen under en av sylinderforingene som kan ha tatt kvelden da de blir ganske sprø hvis de blir varmkjørt.. Noen som har erfaringer med denne motortype og evt vet om deleleverandører? Mvh Steffen Redigert 18.April.2010 av Lamek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Lamek : mange mener at det kan være o-ringen under en av sylinderforingene som kan ha tatt kvelden da de blir ganske sprø hvis de blir varmkjørt..Kjenner ikke motor ,og vet ikke hvor denne o- ringen befinner seg. Skjønner ikke helt at det går noe kjølevæske inn under sylindere. Selv om toppakning var hel og fin kan toppen ha sprukket mellom vann og oljekanal. Deler er nok ikke helt enkelt til denne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det kan meget vel være O-ringene i underkant av sylindrene ja! I så fall blir det en hel del jobb, motoren må demonteres fullstendig og sylinderforingene presses ut. På den annen side er det mest arbeid, og lite deler som trengs. Et pakningssett, og muligens nye lagre og stempelringer, så er det bare å sette i gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FalconFantino 26 Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Motoren skal uansett for total overgang og lakkering så jeg regner med det blir en kurrant jobb hvis det er en av de ringene. håper bare ikke det er sprekker i blokk eller topp som er årsaken for da er det nok bare å begynne å lete etter ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 index : Det kan meget vel være O-ringene i underkant av sylindrene ja!Da er jeg med. Var ikke klar over at det var o-ringer her og heller ikke at det var foringer i denne. Greit å lære noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Den eneste måten å finne ut av det er ved full demontering av motoren! Så jeg ville sørget for å få båten til en pris som om den var uten motor, så får det heller komme som en positiv overraskelse om motoren kan brukes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FalconFantino 26 Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Har nå funnet ut at motoren er en 6,1 eller 6,7 liter mest sannsynelig 6,7. med en hel topp. vet at noen eldre modeller har todelt topp. Noen som kan ha peiling i sin villeste fantasi om hva motorbetegnelsen kan være på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Står det ikke noen skilt eller slått inn et motornummer på denne motoren? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.