Jump to content

Lekk kompass, kan det repareres?

mikkel

Recommended Posts

Vårt skott-monterte kompass begynte brått å lekke, og jeg tok det hjem for nærmere "studier".

Etter å ha delt det i diverse deler, virker det som om det er bygget opp av to halvdeler "limt" sammen med en fleksibel gummi-krave. Uten at jeg helt har funnet det eksakte stedet, synes det å væreat det er lekkasje ett eller annet sted i limingen (gått opp i limingen?).

Spørsmål 1 - noen som vet om dette lar seg reparere - f.eks. ved å skifte gummikragen? Og i tilfelle, hvor får man tak i slikt?

Spørsmål 2 - gitt at det lar seg reparere, hva slags olje skal fylles inni?

Spørsmål 3 - dersom dette er et håpløst prosjekt, hvor får man tak i et alternativt kompass som kan passe inn i skottet? Det gamle har vært synlig både utenfra og innenfra.

Legger ved noen bilder, kanskje de kan synliggjøre det jeg forsøker å beskrive:

img_2212.jpg

img_2211.jpg

Det er vel noen av de ørten tusener båtfolk her som kan svare på det Mikkel spør om for da kan også jeg på greie på hvilken fludium som er på kompasset da mitt også lekker. Hørte at folk en gang i tiden drakk opp kompass-spriten når barskapet var tomt og tørsten ikke slukket, men i dag tror jeg ikke det er drikkbart fludium på kompasser.

Hei

Det står noe om kompassfludium her: http://www.irbs.com/lists/navigation/0406/0074.html

Moderne kompass bruker tydligvis olje og ikke sprit. Hvordan du finner ut hva som er i ditt kompass vet jeg ikke, Mikkel. Kankje du kan lage en dram av det. Dersom den blir god er det sprit, ellers er det olje :drink:

Ellers er det vel en eldre versjon av dette du har: http://www.mailspeedmarine.com/steering-co...ad-908171.bhtml

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
  • 2 måneder senere...
Er det ikke sprit som skal være på kompassene?

Skal og skal fru Blom.

Væsken skal :

Være gjennomsiktig

Ikke fryse til is

Ikke for tykk

Være termisk stabil fra sånn ca. -400 til + 500. (Selv om kompasshuset har ekspansjonsdings)

Ikke være etsende eller kunne misfarge rosen

Ikke være drikkendes - annet enn i nødsfall

Ting jeg kunne tenke meg å bruke:

Hjemmbrent

Vodka

Tequilla

Ren 60%

White sprit

Babyolje ville jeg ha sjekket ved lav temperatur. Tror den blir tykk.

Vann er OK i nødsfall, men danner lett bobler. Likevel er det lettere å styre etter et kompass med små bobler enn et tomt.

• 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...