mikkel Startet 18.April.2010 Del på Facebook Startet 18.April.2010 Vårt skott-monterte kompass begynte brått å lekke, og jeg tok det hjem for nærmere "studier". Etter å ha delt det i diverse deler, virker det som om det er bygget opp av to halvdeler "limt" sammen med en fleksibel gummi-krave. Uten at jeg helt har funnet det eksakte stedet, synes det å væreat det er lekkasje ett eller annet sted i limingen (gått opp i limingen?). Spørsmål 1 - noen som vet om dette lar seg reparere - f.eks. ved å skifte gummikragen? Og i tilfelle, hvor får man tak i slikt? Spørsmål 2 - gitt at det lar seg reparere, hva slags olje skal fylles inni? Spørsmål 3 - dersom dette er et håpløst prosjekt, hvor får man tak i et alternativt kompass som kan passe inn i skottet? Det gamle har vært synlig både utenfra og innenfra. Legger ved noen bilder, kanskje de kan synliggjøre det jeg forsøker å beskrive: Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Det er vel noen av de ørten tusener båtfolk her som kan svare på det Mikkel spør om for da kan også jeg på greie på hvilken fludium som er på kompasset da mitt også lekker. Hørte at folk en gang i tiden drakk opp kompass-spriten når barskapet var tomt og tørsten ikke slukket, men i dag tror jeg ikke det er drikkbart fludium på kompasser. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 (redigert) Hei Det står noe om kompassfludium her: http://www.irbs.com/lists/navigation/0406/0074.html Moderne kompass bruker tydligvis olje og ikke sprit. Hvordan du finner ut hva som er i ditt kompass vet jeg ikke, Mikkel. Kankje du kan lage en dram av det. Dersom den blir god er det sprit, ellers er det olje Ellers er det vel en eldre versjon av dette du har: http://www.mailspeedmarine.com/steering-co...ad-908171.bhtml mvh tuffff Redigert 18.April.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Jeg kan bekrefte at f.eks Silva har brukt White Spirit i sine kompass. Når det gjelder mikkels kompass, så tror jeg det kan bli vanskelig å bytte gummikragen, da denne ofte er festet med metallringer som er valset på plass på plastkupolene. Jeg vet ikke om det er slik på dette, men det er ihvertfall en vanlig metode. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
KnutK Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 (redigert) Hadde lekkasje i mitt kompass i fjor og spurte rundt hva som var beste oppfylling. De fleste gikk for "Babyolje" f eks fra Natusan. Billig og bra! Redigert 18.April.2010 av KnutK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Beklager treg respons - takk for svar. Jeg har vel så smått innsett at kompasset er dødsdømt, så jeg får sjekke litt på den linken jeg fikk av Tuffff og håpe at skattemyndighetene behandler meg på en generøs måte i år også.. :) Mvh. Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Da er nytt kompass bestilt, ca 1000 inkl. frakt. Internett-handel er kjekke ting :) God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hadde lekkasje i mitt kompass i fjor og spurte rundt hva som var beste oppfylling. De fleste gikk for "Babyolje" f eks fra Natusan. Billig og bra! Er det ikke sprit som skal være på kompassene? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
mikkel Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 ..er litt usikker på hva du insinuerer her.. (husker i alle fall ingenting av det! ) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 hehe Vi har sprit i vårt kompass! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Er det ikke sprit som skal være på kompassene? Skal og skal fru Blom. Væsken skal : Være gjennomsiktig Ikke fryse til is Ikke for tykk Være termisk stabil fra sånn ca. -400 til + 500. (Selv om kompasshuset har ekspansjonsdings) Ikke være etsende eller kunne misfarge rosen Ikke være drikkendes - annet enn i nødsfall Ting jeg kunne tenke meg å bruke: Hjemmbrent Vodka Tequilla Ren 60% White sprit Babyolje ville jeg ha sjekket ved lav temperatur. Tror den blir tykk. Vann er OK i nødsfall, men danner lett bobler. Likevel er det lettere å styre etter et kompass med små bobler enn et tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Fru Blom? jaja, lagå! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Rubec Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Har lest innleggene med spenning, men ingen steder står det hvordan man kan refylle væske på kompasset. I mitt Suunto kan jeg ikke finne noe påfyllingshull da det kun ser ut som om 2 halvkuler er satt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.