My Dream Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Skal kjøpe meg en Bavaria 37 sport, 2008 modell eller nyere. Hvilke erfaring har dere om 2 stk d4 eller 2 stk d6?? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Velkommen til BP. Ikke i tvil D6. Er DU i tvil prøv begge alternetiver før du tar beslutningen. Per Harald Redigert 18.April.2010 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det kommer an på hvilke D4 og D6 varianter som leveres. Om valget står mellom D4 300 og D6 310/330 ville jeg valgt D4'er pga lavere vekt. Men D6 har nok en litt jevnere gange i og med at den er 6 sylindret. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 også har D4 300 kompressor, det har ikke D6 310/330. Dvs raskere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Robin hos lundebåt anbefaler D4 300:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
mhemil Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) 220 kg skiller i vekt mellom twin D4 og D6. Selv ville jeg nok gått for D6, iallefall sammenliknet med 260 hk versjonen av D4. Den kompressormatede 300 hk versjonen spiser seg innpå ytelsesmessig med sine 702 Nm i maks dreiemoment. D6-330 har derimot 810 Nm. Dvs. 10 % mer hestekrefter og hele 15% høyere dreiemoment. I tillegg en herlig lyd fra seks'ern. Forøvrig, godt valg av båt! Jeg er også klar for en 37 Sport når jeg får stor nok båtplass. Redigert 18.April.2010 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) D4 260 har osgå kompressor. Du må se på dreimomentkurve. hjelper ikke med høyere dreimoment når det kommer først på 2500 rpm. det er fra 1500 til 2500 du trenger trøkk for å få båten ut av vannet Redigert 18.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Er det fortsatt slik at det er visse turtallsområder som er litt "tricky" for kompressoren? Tenker området den slår inn / ut ? Det har tidligere her på plassen vært rapportert om litt trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 D6 har 700 newton allerede ved 1700 omdr. og 810 ved 2000 omdr, så her er dreiemomentet på plass der en trenger det, uten kompessor. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) En vesentlig faktor er jo servicekostander. Dobbelinnstalasjon=doble utgifter, og det blir jo litt når vi vet hva servicekostandene er på disse maskineneer. Nå er riktignok service på D4 en smule lavere en D6, men likevel ikke vesentlig i denne sammenhengen. Så kan en selvsagt se på sikkerhetsaspektet, og da er selvsagt twin et poeng. Dreiemomentet i D6`en er så pass godt at jeg hadde ikke bekymret meg mye for raskhet opp i plan. D6`en er også en 6`er med jevenere gange og mindre støy. Jeg hadde gått for D6-330. Redigert 18.April.2010 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 ..... Bavaria 37 sport, 2008 modell eller nyere. Hvilke erfaring har dere om 2 stk d4 eller 2 stk d6?? Jeg vurderte også ulike motoriseringer før jeg kjøpte min Bavaria 37 Sport, men endte opp med 2xD4-260 pga av et godt tilbud fra Lunde Båt Jeg hentet båten i påsken og gikk fra Horten til Sandnes, Rogaland - en distanse på ca 260nm, hvor vi opplevde alt fra flatt vann til 3-4 meter bølger - og i ettertid er jeg ikke sikker på om jeg egentlig har savnet mer motorkraft. Jeg har målt 34 knop (GPS) som toppfart og den marsjer fint på 26-27 knop og det synes jeg er greitt. Båten fungerer utmerket med denne motoriseringen og helt sikkert litt bedre/raskere med D4-300/D6-330 Jeg tror derfor at du bør snu spørsmålet til deg selv - hva vil du ha og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
My Dream Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Takker for alle svar, det står mellom d4-300 eller d6-330, en 6'er har en finere gange men regner med att forbruket går opp også litt. Men det får stå på litt med utsyrsnivå på båten og. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Levetiden er vel vesentlig bedre på D6 pga lavere effektuttak. Jeg ville foretrekke motor uten kompressor hvis mulig. Den spiser reimer, drikker diesel og bråker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Fjellbonden - referer du til dine gamle KAD42'er eller de mer nymotens D motorene? D4 har et litt skarpere støybilde enn D6 ettersom den er 4 sylindret. Jeg har hatt D6 310, D4 260 og har nå D6 435. Mye gjøres med god støyisolering. Jeg vet ikke hvordan Bavaria er på det nå Redigert 19.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Mye gjøres med god støyisolering. Jeg vet ikke hvordan Bavaria er på det nå Fortsatt ikke nok isolert - greit, men ikke så godt som jeg vil ha det og jeg har derfor ekstra støyisolasjon i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.