Jump to content

Bavaria 37sport, Volvo Penta d4 eller d6 ?

My Dream

Recommended Posts

220 kg skiller i vekt mellom twin D4 og D6. Selv ville jeg nok gått for D6, iallefall sammenliknet med 260 hk versjonen av D4. Den kompressormatede 300 hk versjonen spiser seg innpå ytelsesmessig med sine 702 Nm i maks dreiemoment. D6-330 har derimot 810 Nm. Dvs. 10 % mer hestekrefter og hele 15% høyere dreiemoment. I tillegg en herlig lyd fra seks'ern.

Forøvrig, godt valg av båt! Jeg er også klar for en 37 Sport når jeg får stor nok båtplass.

Redigert av mhemil (see edit history)

En vesentlig faktor er jo servicekostander. Dobbelinnstalasjon=doble utgifter, og det blir jo litt når vi vet hva servicekostandene er på disse maskineneer. Nå er riktignok service på D4 en smule lavere en D6, men likevel ikke vesentlig i denne sammenhengen. Så kan en selvsagt se på sikkerhetsaspektet, og da er selvsagt twin et poeng. Dreiemomentet i D6`en er så pass godt at jeg hadde ikke bekymret meg mye for raskhet opp i plan. D6`en er også en 6`er med jevenere gange og mindre støy. Jeg hadde gått for D6-330.

Redigert av Swande (see edit history)
..... Bavaria 37 sport, 2008 modell eller nyere. Hvilke erfaring har dere om 2 stk d4 eller 2 stk d6??

Jeg vurderte også ulike motoriseringer før jeg kjøpte min Bavaria 37 Sport, men endte opp med 2xD4-260 pga av et godt tilbud fra Lunde Båt

Jeg hentet båten i påsken og gikk fra Horten til Sandnes, Rogaland - en distanse på ca 260nm, hvor vi opplevde alt fra flatt vann til 3-4 meter bølger - og i ettertid er jeg ikke sikker på om jeg egentlig har savnet mer motorkraft. Jeg har målt 34 knop (GPS) som toppfart og den marsjer fint på 26-27 knop og det synes jeg er greitt. Båten fungerer utmerket med denne motoriseringen og helt sikkert litt bedre/raskere med D4-300/D6-330

Jeg tror derfor at du bør snu spørsmålet til deg selv - hva vil du ha og hvorfor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...