tosk68 Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Jeg kjøpte en Quicksilver 540 m/100 hk i fjor høst og er forsåvidt fornøyd med den. Men, når jeg gir pådrag "spinner" den selv om motoren er tiltet helt ned. Må kjøre relativt forsiktig opp for at dette ikke skal skje. Er klar over at båten er relativt tung, ca 1000 kg. med motor, men jeg er litt skeptisk til motorinnfestingen. Ettersom jeg vet, skal øverste "finne" på motoren flukte med båtens kjøl/bunn. Hos meg skiller det minst 5 cm. Dvs finnen er godt over kjølen. Synes også båten mangler noen knop på toppfarten. Den gjør akkurat 30 knop med fører. Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Ettersom jeg vet, skal øverste "finne" på motoren flukte med båtens kjøl/bunn. Hos meg skiller det minst 5 cm. Dvs finnen er godt over kjølen. Synes også båten mangler noen knop på toppfarten. Den gjør akkurat 30 knop med fører. Senk motoren 2 hull, kanskje 3 (ca 2 cm pr. hull) Tipper du merker vesentlig forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Motoren er nok montert for høyt ja. Du får prøve deg fram,kan hende det er nok å senke 1 hull. 0-2,5 cm er vanlig fra bunn til kavitasjonsplate,men varierer fra skrog til skrog,hvilken propell osv. Fordelen med godt feste på propell,er god utnyttelse av powertrim og stabile egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Her finner du litt om dette Sitér dette innlegget Link to post
tosk68 Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Takk for gode svar og link til mer stoff om dette. Men, hvordan justere høyden på motoren? Den er jo boltet gjennom skroget. Er det rett og slett justeringsmuligheter på selve motorfestet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 her er nok beste måten å ta båten på land, så heise motoren opp ved hjelp av et løfteøye som monteres i blokka.(antar det er Mercury?) Da kan du løsne/ta ut gjennomgangsboltene, for så å senke motoren slik at den passer med ønsket hull. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
trulsant Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Jeg kjørte i fjor med ca 3-4cm over bunnen til kavitasjonsplaten (Målt med planke under skrog til motor). Det fungerte ok, men når jeg trimmet motoren ut, så tok den tilslutt luft, spes om farten ikke var høy. Lå jeg f.eks. i 20 knop, og gav gass, spant den stort sett ut. Med litt trimming inn gikk det bra. Når jeg gikk med full fart og trimmet så langt ut jeg kunne, lå platen ca 3-4-5cm over vannstrømmen, og propellbladene må ha vært i luften, men stålpropellen taklet dette greitt, bortsett fra at jeg hadde en banke/vibrasjonslyd, sikkert at propellen som kastet vann opp i kavitasjonsplaten. Hadde ca 34 knop på Ryds 510 med 80 Mercury på hekken, og stålpropell. (Vekt ca 700kg + 2 personer og bensin) Har lest litt om det, og er ikke ugunstig at platen på høy fart er i luften, gir mindre motstand, men har i år senket den ett skruehull, ca 1,5cm, men ikke testet det enda....snø! Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Her er det stor forskjell på aluminiumspropell og stålpropell. Med stål kan du gå opp høyere med motoren. Da vil jeg si 5cm er minimum. Med alu er ofte et par centimeter passe. Det viktige er å tune dette så det passer perfekt for båt og propell. Den skal ligge så høyt som mulig men ikke spinne. På race båter legges den ofte så høyt at den spinner litt i starten, eller at du kan justere den opp og ned hydraulisk. Dersom du ikke får fart på båten når du har sluppet ned båten eller bytta propell så må du se på om maks turtall er riktig i forhold til de som er opgitt at denne motoren skal ligg på. Er det feil så sett på propell med annen stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.