Jump to content

Hvordan er båtlivet på Stord?

Seilaren

Recommended Posts

Fikk sett meg litt om på Stord i dag. Eldøy virket som en grei plass. Riktignok virket alt ganske slitent, men det så ut som de holdt på å oppgradere litt..(?)Er det noe fasiliteter som dysj ol der..?

Havnen i Leirvik så ikke så værst ut den heller. De flytebryggene som lå "på andre siden" i forhold til bussterminalen så ikke ut til å ligge så utsatt for støy fra sentrum.

Båthavnen på rommetveit fant jeg ikke... :giggle: Men jeg glemte vel å lete også...Var mer opptatt av å se på skolen og området rundt når jeg var der... :tongue:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Vi holder på å bytte ut alle bryggene i Eldøya, det skal støpes over 100 nye betongbrygger. Det er dårlig med fasiliteter som dusj/toalett. Det har ikke vært satset på skikkelig lokaler pga problemer med eierforholdet til grunnen, det kommer nok, men neppe med det første:) Det er åpenbart best å ligge på Leirvik eller Sæverhagen om du skal gå/sykle til skolen. Som nevnt før ville jeg nok prøvd meg på Vikjo om jeg skulle blitt båtboer på Stord.... Lykke til og gi en lyd om du vil seile til høsten:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 11 måneder senere...

Jammen har jeg ikke vært på Stord et helt skoleår snart. Tiden flyr, og jeg har egentlig ikke fått tenkt så mye på båt. Får se hva det blir til på sikt...

Men nå har uansett alle dere foreldre på Stord og området rundt mulighet til å sende barna deres på seilkurs :thumbsup:

Fritjof Brandt

• 2 uker senere...

Det er kjempebra, jeg har lirket med 8 åringen min, men jeg tror vi må vente til nesten år iallefall for ikke at dette skal bli en negativ opplevelse, de må være klare. Så får vi håpe vi får brukt lærlingen mye i sommer og at interessen kommer, tror vel at det er 4 åringen som kommer til å bli den ivrigste av disse isåfall er det jo noen år til vi kan stille på trening... Det er ikke du som har lagt en seilbåt på bøye utenfor høyskolen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er kjempebra, jeg har lirket med 8 åringen min, men jeg tror vi må vente til nesten år iallefall for ikke at dette skal bli en negativ opplevelse, de må være klare.

Klart det. Du vet nok best når han/hun er klar, men de yngste som var der i dag var nok ikke eldre enn 8 år.

Kommer til å bruke mye tid på å bli trygg i jollen.

Det er nok ikke min seilbåt som ligger der. Har ikke sett det er noen båt utfor her engang.. :blush:

Jeg har sagt opp hybelen, så jeg vet ikke hvor jeg skal bo til høsten enda. Far truer med å gjøre meg arveløs om jeg blir båtboer :headbang: Det gjør jo den drømmen litt vanskelig, selv om det ikke er så farlig hvis jeg kun ser på skattelistene :giggle:

Fritjof Brandt

Har en hybel (4 lapper) i huset mitt som jeg trodde ble ledig nå, men leigeboeren som har bodd der i 3 år og er ferdig på HSH nå sier han vil bli boende, trives veldig bra og vi trives veldig bra med han også, men kan jo gi en lyd om han skulle ombestemme seg...

Redigert av bjoris (see edit history)

pussig...båtboer er vel ikkje noko å skjemmest over...?

Eg har nett vasket gulv i hovedetasjen... det var 100m2, burde fortsatt på loftet med 90m2 der..men der er det så jævli rotete at en kan bare glemme det...kjelleren leier eg ut til halv pris for å hjelpe en bror, så der slipper eg vaske nå....men huset skulle vert malt igjenn...og plenen må slås, men det regner litt i dag... Så eg sendte mld til kona på jobb og spurte om vi skulle kjøpe liten leilighet eller båt å bo i...

Hu svarte at det er dugnad for korpset i kveld....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hehe. Korps og dugnad hører jo sammen... :giggle:

Hadde håpet på å finne noe til toppen 3000 + strøm. Har noen alternativer, men satser på at det kommer flere om noen uker.

Ellers er det jo så billig med hus og leiliheter her, at jeg hadde kjøpt dersom jeg var sikker på at jeg kom til å bli boende noen år..

Fritjof Brandt

Jo, der var jammen Grønn Misunnelse til salgs igjen. Han som kjøpte den av meg la den ut for salg 5 måneder etter at han kjøpte av meg. Da for 17 000 mer enn han betalte. Nå må han bare ned 5000 for å selge til selvkost.. For en luring... :lipseal:

Det var strengt tatt jeg som brukte over 50 000 på å pusse den opp. Men for all del. Hvis noen vil ha en liten og god båt så er det et godt kjøp! Lurer på om jeg har en reserenøkkel ligende enda...

Jeg vil nok ha en båt som er en smule større neste gang :thumbsup:

Fritjof Brandt

:tongue: Hadde ikke tenkt å dobble helt med det første...

Skulle jeg kjøpt båt i dag hadde det nok blitt denne.

Tegnet av samme mann, og bygget på samme fabrikk som Junkeren. Liker linjene på de båtene. Og selvfølgelig en farge som viser igjen... :giggle:

Men jeg blir nok uten seilbåt en sommer til hvertfall.

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

• 2 år senere...

Etter nesten 5 år utan båt, og nesten 4 år på Stord har eg endeleg handla båt igjen.

Blei ein Becker 27, oppussingsobjekt kjøpt nærmast på impuls.

bilde

Det står ein Yanmar 8hk i den.

Motoren treng stell av ein med peiling. Termostathuset er demontert, og ein bolt er knekt.

Kven på Stord skal eg oppsøkja for å få dette reparert?

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...