Jump to content

Hvordan er båtlivet på Stord?

Seilaren

Recommended Posts

Heisann!

I august flytter jeg til Stord for å studere. Finner jeg meg til rette der, kommer jeg til å bo der i minst 4 år!

Hvordan er båtliver der oppe. Jeg har vært i i kanalene på Bømlo. Men ellers.. er det mange fine plasser en kan legge helgeturen til?

Hvordan er mulighetene for å få båtplass der oppe? Umulig slik som her hjemme i Stavanger, eller finnes det ledige plasser?

Er det en egnet havn å være båtboer i... på sikt.?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Du kommer da til plommen i egget. Du har Sundhordalandsbassenget som er fantastisk, du har bømlo og du har fitjarøyene. Et fantastisk området, ja det flotteste vestlandet kan by på. Når det gjelder båtplass er jeg ikke oppdatert nok, men båtboerforhold skulle da være mulig vil jeg tro, enten i lervik eller i sagvåg.

Skal du Rommetveit skulle det ikke forundre meg om det var muligheter for å få legge båten i bøye like nedenfor skoleområdet.

Velkommen til Stord skal du være:-)

Er selv innvandrer her fra storbyen i nord (Bergen) og har funnet meg godt tilrette i de 7 årene jeg har vært her.

Jeg bor og har båten i Eldøya, men det er et stykke fra Rommetveit.

Rommetveit båtlag er nok noe nærmere.

Vet ikke om de har noen ledige plasser, men du kan jo høre med Svein Onarheim som er havnesjef.( sveinon@online.no )

Han er en meget hyggelig kar, og vil nok hjelpe deg om han har mulighet.

Bare hilse fra Frod'n og si at jeg synes du virker som en hyggelig kar, treffgeneral i Ryfylket som du er... :smiley:

Eldøya huser jo også Stord Seilforening, så de kan gjerne også være smart å kontakte.

Et alternativ er jo å ha båten liggende i Leirvik mens du venter på plass.

Der tror jeg prisen er 120,- pr. døgn med strøm.

Dusj og vaskemaskin inkludert.

Svogeren min lå der i vintersesongen når han ventet på at bryggen sin skulle bli ferdigstilt.

Ellers har du havnet midt i indrefile'en av en skjærgård.

Du kan tøffe/seile mye rundt på forskjellige plasser, uten å reise lenger enn en time eller to.

Kanskje vi sees i Sunhordlandsbassenget en dag?

Du må bare gi deg til kjenne om du treffer Amfea II på tur.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Ja, dette høres jo lovede ut. Jeg skal til lærerhøyskolen på Rommetveit, ja.

Har søkt på hybel i studenheimen første året. Jeg har ikke båt nå, og kommer ikke til å kjøpe denne sommeren. Men kommer til å vurdere mulighetene for å bli båtboer til neste år. 120kr døgnet med strøm blir 3600 i måneden. Dyrere enn hybel på studenheimen... Men vi får de.

Jeg gleder meg uansett til å komme opp dit... :smiley:

Fritjof Brandt

Å bu i båt er kjekkare enn å bu i hybel, og i tillegg dreg du heilt garantert meir damer. Men du må kanskje opp i litt meir enn 22 fot.

Kva med ein av desse Heroane?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20896184

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21913685

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Å bu i båt er kjekkare enn å bu i hybel, og i tillegg dreg du heilt garantert meir damer. Men du må kanskje opp i litt meir enn 22 fot.

Kva med ein av desse Heroane?------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Knap noen båt på markedet gir mere båt for pengene enn en velinnredet Hero. Og Heroen har også godt damtekke :smiley: Har selv vært på et sommerkurs ved Lærarhøgskulen og Stord må være en bra plass siden mine to voksene barn snakker storamål. Lykke til.

Redigert av pettersand (see edit history)

Har en kompis som prøvde seg som båtboer på Eldøyane i år. Han jobbet ved lærerhøgskolen. Men havnen til seilforeningen fungerer ikke som helårsbobåtplass, da strømmen har for liten kapasitet og vannsystemet ikke funker i minusgrader. Han krabbet på land midt i kuldeperioden i vinter. Tror det går bedre med de som bor i gjestehavna.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Skal man bo i båt året rundt, ser jeg for meg at det kan være en fordel med litt servicetilbud rundt seg.

På Leirvik har man muligheten til å bruke toalett og dusj i land (sparer en del på septiken ombord)

Man har strøm og gangavstand til butikker og buss til Rommetveit.

Ligger man på rette siden, er det ikke store trafikkstøyen heller.

I helgene man ikke reiser hjem, kan man nyte en av Sunnhordlands mange fine havner og uthavner.

Selv om jeg bor her på øyen, har jeg brukt Leirvik noen ganger ved "byturer", og sammenlignet med Bergen eller Stavanger er det jo reine uthavnen hva støy angår....;-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Du skal være hjertlig velkommen både til Stord og i Stord Seilforening. Skulle du ønske å seile litt til høsten (forstår du kommer da) så bare gi meg en lyd så er det god plass på FRI. Vi seiler hver tirsdag kl. 1800 ut sept. Videre har vi også en del regattaer som det absolutt er mulig å være med på om en ønsker.

Her er det bare å skaffe seg en båt og du har mange flotte steder i nærheten, selv er vi mye i Fitjarøyane og på Romsa, men du vil finne at det er mange muligheter...

Båtmessig så er Sunnhordland (ikkje Sunnhordaland) svært bra. Leirvik er mindre bra....

Ask

Leirvik er jo supert, tror ikke det er så støyende der, dessuten oppgraderes havna betydelig nå...

Eldøyane er ikke egnet som båtboerhavn, selv om det nå oppgraderes slik at strøm og vann ikke blir noe problem ville jeg nok bod i sentrum av Leirvik. Vet ikke om det er mulig, i selve ferietiden ville jeg flyttet meg ut. Sæverhagen er nærmest Rommetveit, men der er det vanskelig med plass, men en annonse i Sunnhordland kan hjelpe, det er mange som eier plasser, men ikke har båt. Jeg fikk ikke stå på venteliste en gang der...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du skal være hjertlig velkommen både til Stord og i Stord Seilforening. Skulle du ønske å seile litt til høsten (forstår du kommer da) så bare gi meg en lyd så er det god plass på FRI. Vi seiler hver tirsdag kl. 1800 ut sept. Videre har vi også en del regattaer som det absolutt er mulig å være med på om en ønsker.

Jøss, takk for tilbudet.. :yesnod:

Skal huske det til jeg kommer opp i høst ja.. :smiley:

Fritjof Brandt

Er vel helst i fellesferie + noen helger før/etter denne at det kan være et problem vel?

Nå er jeg av den typen som våkner når det går en kråke på taket, men det er vel mulig å tilvenne seg det meste.. Så lenge det ikke er skriking og skårlig på en benk like ved båten..

Jeg satser på å kjøre en tur opp til Stord en dag i himmelspretten. Da jeg skjekke ut de forskjellige havnene og gjøre meg litt kjent der oppe. Mange år siden sist jeg var på Stod.

Fritjof Brandt

• 3 uker senere...

Nå har jeg fått hybel på Rommetveit for det førte året hvertfall. Så får jeg bruke 1. året på å finne båtplass og vurdere mulighetene for å bli båtboer. Tror jeg jeg lufter bilen en tur opp til Stord i morgen for å bli litt kjent med plassen... :sailing:

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...