Jump to content

Sprekker mellom skrog og kjøl på seilbåt. Skummelt eller normalt ?

Erik

Recommended Posts

kan du si hvilken båt det er snart så vi slipper å lure :smiley:

Se på bildene og sammenlign med bilder av aktuelle båter på finn så kan man finne ut hvilken det er. Jeg har funnet ut(tror jeg), men hvis trådstarter ikke vil gjøre det kjent så skal ikke jeg røpe det.

Det er ikke for å være vanskelig, men dette er ikke min båt, og jeg har ikke bedt selger om lov å legge ut bilder på internett av dette, derfor er det såpass anonymisert foreløpig.

Dersom selger tillater eller jeg ender som eier skal jeg gi dere alle detaljer etterpå.

Men for saken isolert sett spiller det vel egentlig ikke rolle hva fabrikat båten har, det er vel samme problemstilling dette uansett ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Synes ikke det er flust av seilbåter i prisklassen 600 - 700 000 jeg.... I alle fall ikke noen jeg faller for umiddelbart.

Kanskje han er like hemmelighetsfull som deg Enzo? :wink: Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg hva slags båt det blir på deg?

Det vrimler ikke akurat over nei, og jeg likte denne veldig godt bortsett fra de sprekkene.

Men jakten fortsetter, jeg er i ferd med å slå denne fra meg nå, men mulig jeg revurderer hvis det kommer tilstandsrapport som gjør meg tryggere igjen.

Prisen den ender på vil nok uansett måtte være endel lavere nå en det jeg først var innstilt på, uansett ok-rapport eller ei, hvis den skal ende hos meg, jeg har liksom mista litt piften på den :nonod:

Det spiller etter min mening en stor rolle. Båter er bygget veldig forskjellige.

Da over 10% av alle båter for salg er av samme type (ref anonse i seilas.no ) røper jeg vel ikke for mye med å antyde at det er snakk om en Bavaria.

Men ikke la nå dette ta av som en anti Bavaria tråd da folkens :boxing:

PS : Bavaria er jo kjent for å klare seg godt uten kjøl har jeg forstått, så kanskje ikke dette er så farlig da likevel :lol:

Litt OT i denne tråden men shit au, jeg svarer.

Kanskje han er like hemmelighetsfull som deg Enzo? :wink: Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg hva slags båt det blir på deg?

Det kommer det kommer, var og så på Bavaria 42CR i dag for å bekrefte ovenfor oss om vi skal fortsette å se på den båttypen, det blir ikke en slik og ferdig med den saken.

Har gitt bud på en annen båt i dag og om vi blir enige om pris så skal jeg åpne kjeften :smiley:

• 2 uker senere...

Iflg Inspektør/Selger (jeg har bare snakket med selger) var dette helt vanlige sprekker som måtte forventes på alle seilbåter pga konstruksjonen med to deler som beverer seg noe i forhold til hverandre. Det ligger vistnok skjøtemasse mellom skrog/kjøl som sprekker/beveger seg når båten står på kjøl/løftes (Vekselvis presser og drar osv.)

Det er ikke hverken slipt eller banket i fob med besiktigelsen, kun visuelt vurdert.

De hadde sjekket på andre båter på land i samme havn, og de fleste hadde vistnok tilsvarende i større eller mindre grad.

Denne forklaringen var ikke nok til å berolige meg nok til å by på båten, og nå holder jeg på å handle meg en annen, men er dette noe jeg etterhvert må forvente å finne på min egen båt også da altså ? Denne tråden vitner jo egentlig om noe annet, ikke EN eneste kommentar mener å ha sett slikt før uten i fob med grunnstøting så vidt jeg tolker det ..

Eller ?

Om en båt har grunnstøtt vil du finne slik sprekker, ikke ellers. Men hvor mange båter er det som ikke har hatt grunnstøting uten at det dermed betyr at det har oppstått alvorlig skade? Du kan derfor vente å finne slik sprekker på mange båter. Det som er viktig er å sjekke om det har oppstått skader på konstruksjonen, som må repareres. Er man usikker på om det er skader, velg en annen båt.

Jeg hadde heller ikke kjøpt den forklaringen.

Det er langt større belastninger der når du kommer sideveis over en bølgetopp og lander nede i en bølgedal, men heller ikke da skal kjølen bevege seg i forhold til båten. Den fleksingen som da må foretas for at ikke båten skal falle fra hverandre tar bunnen seg av. Dette har konstruktøren regnet mye på, og det har han full kontroll over.

Tillates kjølen å bevege seg i forhold til anleggsflaten vil den arbeide seg løs. Kjølen skal monteres i limsparkel eller lignende som blir hardt.

Dessverre er det noen "spesialister" i Norge som bruker Tec7, Sika eller annet svineri til slikt dersom de må ta av en kjøl.

Siden båten har blykjøl kan det være at den har vært grunnstøtt og så har fått byttet kjølen. En sånn kjøl deformeres mye før båten skades.

logrkjol.jpg

Dette er en Bav 36/2008 som har vært grunnstøtt så j------ at kjølen er bøyd i bakkant. Båten er ellers hel.

Hadde den hatt jernkjøl hadde den kommet opp gjennom dekk.

Har ikke besiktigelsesmannen brukt sølvsmedhammeren, så har det ikke vært noen besiktigelsesmann der. Visuelt er ikke godt nok.

Må være dette innlegget da eller(?):

"Blykölar har också sina sidor...

Magnus

info@batteknik.se 2010-02-15 11:07

Gjutjärnskölar är egentligen olämpliga på båtar, det finns för mycket måttlig merkostnad möjlighet att använda s.k. Segjärn, som inte är sprickbenäget utan liknar mer vanligt konstruktionsstål.

Blyköl har många fördelar, men även de kan drabbas av skador som kräver kölbyte, se bifogad bild på en Bavaria 36 från 2008 på ett reparationsvarv på västkusten. Noterbart är att i detta fall uppvisade inte kölens skrovinfästning några större skador vilket ju Bavaria får ta som hedersamt. Rodret var däremot illa åtgånget".

Er det derfra du får "det opplyst", Mulligan?

Jeg har nå kjøpt meg båt som jeg venter fraktet hit (ikke den på bildene), og er litt spendt på hva jeg finner under, for jeg har ikke sett det på forhånd (har klausul om dette i kontrakt da).

For å ha noe å sammenligne med tok jeg meg i dag en runde på en større båtoppstillings plass (+ 2 litt mindre) og kikket på alle seilbåtene, bare for å danne meg ett inntrykk om hva som er 'vanlig'.

Jeg vil påstå at INGEN av de seilbåtene jeg har sett var feilfrie/sprekkefrie i overgangen skrog/kjøl. Flere var verre enn den jeg har sendt bilder av her (og det selv om de var nysmurte).

Noen hadde støpt deler av kjølen som del av skroget, og bare nederste del som metall kjøl, men selv disse hadde sprekker.

Noen var lang og 'grunn' kjølede, selv disse var ikke plettfrie i overgangen.

De fleste jeg så var nok noe eldre enn denne siden av milleniumet, men alikevell. :confused:

Så da lurer jeg, hva kan jeg forvente å finne under på min 2004 modell Hanse 312 når den kommer hit ?

Hva er kriteriet for å i det hele tatt heve ett øyebryn og kanskje tilogmed stemmen ?

Og hva er kriteriet for å heve kjøpet (slik jeg har rett til iflg kontrakten hvis jeg ikke liker det jeg finner under).

Hvor hadde dere satt de to grensene ?

Er det bly eller jernkjøl på den hansebåten ?

Det vil altid være en liten fuge med tec7 eller lignende mellom skrog og kjøl og denne kan gjerne være litt ujevn, det kan også være ørliten bevegelse i en kjøl og dette kan nok ses bittelitt på enkelte blykjøler helt øverst ihvertfall langs sidene.

Det jeg fokuserer på er øvre aktre del av kjølen, er den 100% jevn, altså at den ikke ser ut til å ha vært reparert, hva med nede foran på kjølen. Er det skader på denne og det er en jernkjøl da har den fått seg en skikkelig smell ,på en blykjøl derimot så tåler jeg litt mer nede foran.

Sier selger at båten aldri har vært på grunn og det ikke er spor av dette oppe bak på kjølen og inne i båten da er det relativt safe etter min mening.

Skal båten settes ned på land i tillegg, la den hvile litt på kjølen og se om bunnen i området bakkant kjøl gir noe etter, gjør den det så er det delamineringer. kakk i området og hør etter lydforskjeller også. Somregel serman veldig fort om det har vært en smell og grunnstøtingsreparerte båter er ofte like sterke eller sterkere enn utgangspunktet så ....... vel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...