Volvomekanikeren Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 (redigert) Heija Jeg lurte litt på hvor stor dynamo jeg må ha for og lade opp mine 3 batterier.. Jeg har 1 start batteri, og 2 forbruksbatteri, det ene forbruksbatteriet brukes bare til cd-spilleren.. Her er batteriene: Startbatteriet på 70 AH: Forbruksbatteri Nr 1 på 60 AH: Forbruksbatteri Nr 2 på 55 AH: Her er bilder av dynamoen som sto på den gammle motoren, vil tro den klarte og lade opp batteriene siden den har stått der siden motoren var ny. Er usikker på hvor stor denne dynamoen er.. Sto ingenting på den utenom en kode (mange tall) Her har det tydeligvis vert brann i motorom under forje eiers opphold, dette har ikke tullingen gitt besked om Jaja, noen som vet hvor stor Dynamo jeg må ha på den nye motoren? Her er i allefall Teknisk Data om Motoren som skal inn Redigert 18.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Vidarfre Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hvor stor dynamo du bør ha beror nok på flere variabler, hvor mye strøm bruker du? hvor lenge går du for motor kontra landligge? Under "normale" forhold klarer du deg vel med 75ah dynamo men det er en stor fordel å av og til topplade med egen lader Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
puddingen Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hvorfor så stor batteribank da..? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Om du har kun et av forbruksbatteriene koblet til av gangen holder de med 20amp i lading, de vil si 50-70amp Iskra dynamo eksempel. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hvorfor så stor batteribank da..? 1 start batteri, 2 forbruksbatteri, er det så mye då? forbruksbatteri 1. brukes til landterner, lys ombord, 2 siggarettennere, pumpen til vasken, lensepumpen, vindusvisker, fløyte, lys i display og sikkert mere som jeg ikke kommer på i farta... forbruksbatteri nr. 2 brukes til cd-spilleren Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Ingen som har noen mening i denne saken? Redigert 19.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det kommer ikke bare an på hvor stor dynamo du har, men hvor mye strøm du bruker og hvor lenge du går for motor etterpå. En hvilken som helst dynamo mellom 40 og 70A burde holde greit, så lenge den klarer å gi en ladespenning på 14,4 volt med fulladede batterier. Om du i tillegg har mulighet til landstrøm i hjemmehavn, kan du toppe opp batteriene der om de ikke er 100% oppladet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Takk for svar Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
arkmarin Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Ta et nærbilde av tallene som står på dynamoen, de vises på bilde 5. Det kan gi svaret på denne dynamos kapasitet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Krimart Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Ut fra hva du beskriver høres det ut som at det ikke er et voldsomt forbruk og da vil vel denne dynamoen være tilstrekkelig, men jeg ville ha vurdert å kjøpe en egen regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Greit dette, men hvis du har kjøleskap i tillegg, så ville jeg hatt to like forbruksbatterier koblet over et skillerelè med startbatteriet. Batteriet til cd spiller ville jeg koblet via eget skillerelè fra startbatteriet. Det beste hadde vært å ha to dynamoer. En bare til forbruk, og en til start og cd spiller. Ikke bruk skilledioder, for da synker ladespenningen med 0,6V over denne Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) På snekka mi hadde jeg 70 og 90A Bosch dynamoer med 15V spenningsregulatorer. 90A stil start og forbruksbatterier skilt over skillerelè, og 70A bare til CD, forsterker. Det funket meget bra. Motoren var en Sabb 2GZ 22 Hk Redigert 20.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Ta et nærbilde av tallene som står på dynamoen, de vises på bilde 5. Det kan gi svaret på denne dynamos kapasitet. På dynamoen står det: B-L-E Under står det: Regulator Built In. Hitachi. Greit dette, men hvis du har kjøleskap i tillegg, så ville jeg hatt to like forbruksbatterier koblet over et skillerelè med startbatteriet. Batteriet til cd spiller ville jeg koblet via eget skillerelè fra startbatteriet. Det beste hadde vært å ha to dynamoer. En bare til forbruk, og en til start og cd spiller. Ikke bruk skilledioder, for da synker ladespenningen med 0,6V over denne 2 dynamoer? er det muligt og montere på 1 og samme motor? Dette viste jeg ikke Men vil holde meg til 1 dynamo vist det kan holde.... Men sann som El. anlegg er strekt no er det helt håpløst, startbatteri og det gråe forbruks batteriet er seriekoblet, hva er då vitsen med startbatteri? då tappes jo det og ved bruk av landterner, lys og div Så må gjøre noe her, også vil jeg ha det minste batteriet (55AH) inn på dynamoen, noe som det ikke er no i og med at jeg har sutte det inn etter jeg kjøpte snekken Tar gjerne imot tips om koblig av alle batteriene opp til dynamo, samt hovedstrømbryter... Tegn gjerne en tegning Redigert 20.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
arkmarin Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Du må ta bildet av tallene som står på siden av dynamoen, ikke på enden av den, På bilde nr 5, av de første du posterte, ser vi tallene, men det er håpløst å zome inn, da det blir grovkornet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Det står: LR135-31 889 121370-77200 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
arkmarin Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Det står: LR135-31 889 121370-77200 Jeg vil da tro at den er på 35 A. Min er LR155-20 og er på 55 A. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Ok Men dette er dynamoen som sto på gammle motoren, må se hvor stor den som står på den nye er Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Jeg har en på 50A, nå, på forrige motor hadde jeg en på 36A. Har 2x110Ah forbruk og 1x110Ah start. Ikke noe problem det, så lenge jeg bruker landstrømlader etter turer med stort forbruk! Jeg har en fastmontert 25A Mobitronic lader, som da får oppgaven med å toppe batteriene etter tur eller i gjestehavn med strøm. Husk at de fleste av oss aldri går så lenge for motor på hjemveien at batteriene blir 100% ladet. Selv har jeg som regel 2-3 timer hjem etter tur, og da hadde det ikke hjulpet samme hvor stor dynamoen var. De siste 10-20 prosentene må uansett laderen ta seg av over et par døgn etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Daffy Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 men hvis du setter inn en dynamo på 100 A da index? Da vil du vel nærme deg topp da? Eller er det mye tap på disse dynamoene? hva kan jeg f eks regne med i reell lading på min 35 A dynamo? Jeg lurer på å sette inn 90/100 A dynamo selv Da kan jeg lade litt med motor i gang på dagtid også (Vi ligger stort sett alene eller sammen med andre som gjør det samme) Et tilleggspørsmål når vi først er i gang :) regulerer dynamoen ladingen selv? eller må man kjøpe skillereleer og ladere etc i tillegg for ikke å ødelegge batteriene på en lang tur. Det hender seg at motor er i gang i over 5 timer fra vi reiser til vi er i havn men som regel ca 2-3. I havn er det dog ikke noe problem for der har vi landstrøm og lader. Det er i midten av helgen man gjerne skulle fylt opp litt. Jeg har 2x115 ah forbruk (akkurat nå kun 1 pga plassproblemer) og 1 80ah start. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
index Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Batteriene tar ikke mot ubegrenset med lading selv om dynamoen er stor. Jo fullere banken blir, desto mindre strøm går det inn. Derfor tar de siste 10-20 prosentene lang tid uavhengig av om du har stor eller liten dynamo. Hva du kan regne av reell lading avhenger av ladespenning og hvor god regulatoren din er, men en original regulator klarer skjelden å tyne ut mer enn 30-40 prosent av oppgitt effekt på dynamoen. En ekstern regulator, f.eks fra Sterling eller Ladac, klarer å tyne ut betraktelig mer strøm fra dynamoen og er sånn sett ofte en bedre investering enn en diger dynamo. Men jeg for min del greier meg fint med det jeg har, vi overnatter skjelden i uthavner mer enn et par netter i slengen og da tar landstrømladeren seg av toppingen når vi ligger i hjemmehavn eller gjestehavn med strøm. Å starte i uthavn for å lade er helt uaktuelt for min del, da skrur jeg heller av kjøleskapet. Jeg synes at fred og ro er det fineste med å ligge i uthavner, om jeg vil ha støy og eksos kan jeg like godt campe ved motorveien... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Blir det ikke mere motstand på motoren siden når du vil ha et større forbruk over dynamoen(ampere)? Sitér dette innlegget Link to post
rwilthil Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) ved kjøp av ny dynamo er det kanskje greit og ta en titt på ladekurven til dynamo også. på en lav-turtalls motor kan en fort ende opp med og kun ha 50% av den effektive ladestrømmen til dynamoen på marsjfart. Har en da en 55Ah dynamo er det ikke så mye igjen! Ta for eks en ISKRA marine dynamo på 100Ah. På 2000 omdr. leverer den ca 50Ah, og på 3000 omdr ca 75Ah. En må opp på 6000 omdr. før den leverer 100Ah! Redigert 11.Juli.2010 av rwilthil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rwilthil Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 En annen ting og tenke på er at det normalt (ikke alle batterityper) ikke bør lades med mere enn ca 30% av den totale batteribankes kapasitet. 100Ah bank = maks lading 30Amp. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ta for eks en ISKRA marine dynamo på 100Ah. På 2000 omdr. leverer den ca 50Ah, og på 3000 omdr ca 75Ah. En må opp på 6000 omdr. før den leverer 100Ah! De omdr du henviser til er vel dynamoens omdr og ikke motorens? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
kipp36 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Sorry med litt avsporing sjømann22,men hva med knallgass osv,når man kjører lading med landstrøm over et par dager????man kan jo ikke plukke ut batteriene hver gang??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.