index Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Blir det ikke mere motstand på motoren siden når du vil ha et større forbruk over dynamoen(ampere)? Jo, det blir det! Energien blir jo hentet fra motoren, så man må ha tilstrekkelig med krefter til overs til å produsere strøm. Med en større motor er ikke dette noe problem, men om man setter på en 100A dynamo på en 7hk motor f.eks. så risikerer man problemer med i det hele tatt å få opp turtallet på motoren. på en lav-turtalls motor kan en fort ende opp med og kun ha 50% av den effektive ladestrømmen til dynamoen på marsjfart. Derfor er det svært viktig å ha en reimskive på dynamoen som er tilpasset motorens turtall, slik at man får korrekt turtall på dynamoen! Ikke noe problem, bare å regne ut utvekslingen og kjøpe reimskive etter dette. hva med knallgass osv,når man kjører lading med landstrøm over et par dager???? Så lenge man bruker en skikkelig tretrinns batterilader så er ikke knallgass produksjonen noe stort problem. Verre er det om man bruker en sånn billig billader, denne kjører lett spenningen opp i 16-17 volt i sluttfasen og koker batteriene så båten fylles med knallgass. Men en skikkelig lader reduserer ladespenningen til vedlikeholdslading (ca 13,6 volt) så snart batteriet er oppladet, og knallgassproduksjonen er helt minimal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Men de fleste dieselmotorer er på rundt 3000 rpm ved vanlig gange. Du kan bare kjøpe en dynamo til dieselmotor som har samme turtall som din dieselmotor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.