Slingsen Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Har montert en wallas 2400 i båten. Da jeg skulle starte den gikk den i ca. 3 sekunder før den stoppet. Viften og alt ble helt dødt. Akkurat som det er en sikring som er gått. Har prøvd å trykke inn knappen mellom varmluftdysene uten hell. Hva kan være feil ? Det er nok strøm på batteriet. Det har jeg sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
yngvar.johnsen Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hei. Det står vel en sikring mellom batteri og varmeren? Har du målt spenning inn på varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Ikke sikringen mellom varmeren og batteriet. Har ikke målt spenningen inn på varmeren. Men det er ikke lys i styringspanelet når jeg setter på viften eller brenneren Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Har skrudd av dekselet på wallasen, der fant jeg 2 sikringer. Den ene på 5 amp. og den andre på 10 amp. Den på 10 amp. var defekt. Har skiftet den nå og nå starter viften og wallasen suger drivstoff. Det kommer drivstoff ut returslangen også. Når jeg slår på varmen blir det ikke lys i det røde lyset. Det blir grønt når jeg slår på viften. Er det noen som har noe forslag ?? Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Husk at det tar endel minutter fra du har startet varmeren til det røde lyset tenner. Brenneren må bli varm først. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Ok. Var usikker på om det skulle tenne med en gang eller når brenneren tenner. Den har stått på i 5 minutter hver gang jeg har prøvd. Og så har jeg ventet i 5 minutter. Når jeg holdt drivstoffkannen høyt kom det tilslutt ut drivstoff gjennom returslangen. Det er 3 grader ute nå. Har gjort meg tanker om at det er for kaldt for første oppstart. Men drivstoffet skal tenne på denne temperaturen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Reparerte nettop min Wallas 3200. Første overnatting i båten var så kald av vi sov sammen under dyna MED klær på, og våknet til en fuktig temperatur på 3,2 grader. Var til og med for kaldt til å .... Dagen etter røsket jeg ut varmeren, og fant feilen. En av kabelskoene som gikk inn nederst på brennepotta var slakket seg med tidens tann, så det var dårlig kontakt. Klemte denne (og den andre) sammen sånn at det ble god kontakt. Neste overnatting ble MYE varmere Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Har hatt opp dekslet, men har ikke sett på selve brenneren. Må ta og studere bedre. Det var et godt tips. Takk takk. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Så lenge den får god nok spenning inn på glødetråden og drivstoffet tenner bør det gå bra. Kan være en fordel og ha motor igang om det er lav spenning på batteri. Jeg og har måttet holde kanna like høyt som brener etter vinterdvalen, dette er slik at pumpa lett får gang sugd til seg drivstoff. Er den helt ny? Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det har vært en demo brenner. Så jeg har ikke hatt start på den tidligere. Det er litt sot i pipa så den har vært i gang tidligere. Det skal være nok spenning. Båten står på lang og batteriene er helt oppladet. Har sørget for å lade batteriene helt opp før jeg starter. I manualen står det at den starter ikke hvis det er under 12 volt, og under drift stopper den på 10,5 volt. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Sjekk at ikke varmesikringen er slått ut, da kobler pumpa ut. Det er en liten sort gummiknapp mellom der de to luftslangene kommer ut. Denne slår ut om det blir for varmt. Ofte må varmeren gå mer enn 5 minutter før det røde lyset tennes. Kommer det varm luft, eller tenner den ikke? T Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det er ikke varmesikringen. Har trykt den inn mange ganger for å sjekke. Da stopper pumpen og når jeg slipper den starter pumpen igjen. Mer enn 5 minutter... Tok tiden på et av forsøkene. 5-6 minutter stod den på. Kan prøve å la den gå lengre neste gang. Det kommer ikke varmluft. Bare kald luft. Så da regner jeg med at den ikke tenner. Kjenner at det kommer luft ut av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hadde også samme symptomer.Byttet nytt rep.sett.Da fungerte den,det jeg så gjorde var å selge den og kjøpte eber. Det som er viktig iflg.wallas norge er kvaliteten på oljen.Ligg unna europris og slike.Fritidsparafin fra ex.shell er å anbefale.Etter flere års bruk av europris sin olje resulterte det i rep for 5000,-.Sotet noe jævlig,kretskort brant opp,etc.Alt dette pga.dårlig olje.Mine symptomer var da like med dine.Vifta gikk men ville ikke tenne.Håper at det er en enklere og billigere årsak til dine problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Repp. sett ja. Da må jeg ta kontakt med selgeren. Det må da være mulig å få en ny Har kjøpt lamp olje av statoil. Skal holde meg unna europris. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 mener å huske dette settet kostet 500,- hos wallas. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det va nu ikkje ille det. Skal ringe dem i morgen å høre hva de har å si. Har jo lite lyst å sende den inn. Tar jo ihvertfall 3 uker før jeg har den tilbake. Kontra å levere den inn lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Når du starter varmeren, så stikk nesa bort i eksosutløpet og du vil fort kjenne lukta om den gløder og tenner. Du må minst la den gå i 10-15 minutter før rødlampen lyser om det er kaldt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
peso Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hei. Siden 10A sikringen gikk under første startforsøk, er jeg temmelig sikker på at glødetråden brant av og da kortsluttet mot jord. Kjøp nytt vekesett, det ligger en grei bruksanvisning på Maritims sider om hvordan denne byttes. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hei og hå !!! Nå funker alt !! Timex, det stemmer nok det. Kjøpte et rep. sett og byttet glødetråden. Wallasen startet på første forsøk !!! Det var utrolig med sot i brennkameret, så her er det nok benyttet billig drivstoff !! Da vet jeg til neste gang, at det bare er å kjøpe 10 amp. sikring og repsett med en gang. Så funker alt iløpet av 1 time. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Når det gjelder startprosedyren på wallasen så gløder bare tråden i 3 minutter. Starter den ikke iløpet av den tiden så er det bare å slå av, vente i 5 minutter og prøve på nytt. Dette var det en tidligere reklamasjonsansvarlig i wallas som informerte meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Ikke sikringen mellom varmeren og batteriet. Då kan det være du sliter litt Ingen sikring på varmeren heller? Vist du ikke har noe som helst form for sikring, kan du har drept den! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
m/s draugen Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hei og hå !!! Nå funker alt !! Timex, det stemmer nok det. Kjøpte et rep. sett og byttet glødetråden. Wallasen startet på første forsøk !!! Det var utrolig med sot i brennkameret, så her er det nok benyttet billig drivstoff !! Da vet jeg til neste gang, at det bare er å kjøpe 10 amp. sikring og repsett med en gang. Så funker alt iløpet av 1 time. Fine greier dette da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.