Båtdrømmeren Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Har skaffet meg ny motor til min Scand Classic 25. Motoren jeg har i dag er en 42hk Sabb Status og motoren jeg skal ha inn er en 52hk Sabb Status, Disse motorene er helt identiske så innstalasjonen blir lekende lett med mindre min 30mm aksel blir for liten. Noen som tror eller mener noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
Libra Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 jeg har 30mm aksel på min 85hk yanmar Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 turtall på motor og utveksling på gir har også mye å si for hvilken akseltykkelse som er nok. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TMe Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det avhenger av hvilket turtall akselen skal ha ved 52hk. Effekt er som kjent moment x turtall. Og det er momentet som er dimensjonerende for akseldia. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Siden det er brukt 30mm på yanmaren til libra er det vel sansynelig at den skulle tåle 52hk eller et jeg helt på jorde? Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 52hk v/3400rpm gear 2,1:1 kan det stemme at min aksel roterer 1620rpm v/maksbelstning? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Her har ikke vært nevnt noe om materialkvaliteter og en 30mm av god stålkvalitet tåler minst dobbelt så meget som f.eks en 30mm messingaksel. Det skulle ikke være noe problem å skifte motor på den akslingen som du har; og hvis så ille skulle være at den ryker, så har du muligheten for å gå opp til en bedre kvalitet av samme diameter når du skifter. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 aner ikke hva for legering det er men vet den er rustfri og levert av Sleipner for 4 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) En 30 mm aksling er mer enn sterk nok til den motor du planlegger å sette inn. Les mer her.... Redigert 18.April.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Da kommer spm 2. Må jeg bytte propell? Motorene er like å har en lik efektkurve bare at 42hk motoren skulle stoppe på 2600rpm og 52hk skal ha max på 3400. Jeg ville jo tro jeg skal ha samme propell. men her gjelder sikkert andre fysiske lover enn sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 ... Må jeg bytte propell? .... Det ser ikke ut til å være nødvendig! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tb55 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det er også viktig å ta hensyn til lengden på akslingen, og hvor langt mellom hver opplagring. En telefon til Sleipner ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.