Jump to content

Bayliner Commando Bridge

SF

Recommended Posts

Hei,  er det noen der ute som har erfaring med Bayliner 2858 eller 2556 Commando bridge.

Jeg har lekt litt med tanken på å ta inn en fra USA helst en 2858 men alternativt en 2556.  Jeg tenker da å importer en rimelig enmotors båt uten å fortolle inn selve maskinen og bruke motoren jeg har i dag (130hk 6 syl diesel).  Ser for meg en ca 1987 modell.

Er det noen som kjenner hvordan denne båten oppfører seg med en så liten motor?

Har den stor planingsterskel eller kan du få en grei marsjfart med 130hk og aktiv bruk av flaps?

Hvor mye arbeid er det å bygge om motor brønnen?

Jeg antar at det er noe der ute som har satt i en VP AQAD40 maskin i en slik Bayliner.

For ordensskyld kan jeg nevne at det ikke er en VP motor jeg har men en Nissan med volvo 280 drev.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tja, må vel nesten svare litt på denne... :smiley:

Importere Bayliner har vel vært diskutert i det vide og brede her på Baatplassen.no

(bruk søkefunksjonen med stikkord "import bayliner")

Når det gjelder motorstr. har jeg i min båt 340 hk bensin og noe mindre enn det vil jeg IKKE anbefale :smash:

Mulig at en Steyr 256 diesel med (mye) mer dreiemoment vil gjøre susen, men har ikke hørt om noen som har prøvd i 2858...

Også er motorrommet nokså kort, så er rekkesekser tror jeg ikke vil passe nedi... :cryin:

Og forvent problemer rundt frakten/fortollingen/CE-merking, osv...

Men la ikke alt dette skremme deg, båten er kjempepraktisk og jeg er svært fornøyd med båttypen... :cryin:

mvh

harBayliner

Har en Bayliner 2556 med 260 hk V8 og marsjer på ca 20 kn med  3-4 personer og full tank(360 liter). En del 2858 Baylinere er levert med samme motor og gjør vel omtrent samme fart som min fordi de er flatere i hekken( planer lettere). Tror 130 hk dieselmotor blir for lite ja :smiley:.

Dette kan du få et VP verksted til å regne ut. 2556`n planer ved ca 14 kn uten bruk av flaps hvis jeg ikke husker feil. Jeg ville valgt en større motor når du først skal ta jobben med ombygging av motorrommet. Kjenner en som satte i en kad 32 i 2556 og da veier båten 3300 kg med halv tank diesel, så det er mye som skal ut av sjøen :cryin:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Kan bare henge meg på det som harBayliner skriver, om utfordringer med import.

Når det gjelder motorstørrelse, så er jeg redd motoren blir altfor liten, ihvertfall i 2858. Har Steyr 256 i 2958, som er litt større, og motoren er på grensen.

Dette er vel den eneste rekkesekseren på markedet som går ned i motorrommet, uten å sage deg inn i båten. Muligens så må du gjøre noe med driffstofftanken.

Du bør ihvertfall montere større flaps på, slik at du får båten opp tidligere i plan. Har gjort det selv, med meget vellykket resultat.

Regn også med at der må gjøres en del med båten, og ikke alle som selger disse båtene er like seriøse.

mvh

Kjelli

Hei. Må bare henge meg på Kjelli sin uttalelse om at det finnes meget useriøse importører av denne båttypen, noe både Kjelli og jeg smertelig har fått erfart.

Når det gjelder motorvalg så har jeg satt inn en 270 hk mercruiser diesel, dette er kanskje knapt på min 2958 men jeg er på utprøvingsstadiet enda. Skal til å bytte flaps etter tips fra Kjelli og har nå satt på ny 4 bladet propell som skal prøves. Kjenner en her oppe på møre som har yanmar 22o hk i sin 2858, med duoprop. så marsjer han på 24 knop. Topp på 29 ?

Her var og en 2556 som jeg tror var innmontert en Bmw 165 hk diesel i, denne mener jeg marsjet på ca 18 knop.( dette er jeg usikker på:-).

Generelt så er jeg godt fornøgd med Bayliner etter å ha prøvd først 2455 og nå 2958, her ute i havet nær Stad så får vi prøve forskjelligt av vær og vind. Jeg synes at båten oppfører seg bra. Litt arbeid med ombygging av motorrom må du rekne med, " men alt går for arbeid :smiley:)

Sats på Bayliner om du finner en leverandør som noen går god for!!!

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...