avmønstret5 Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Med noe for liten kapasitet på 12V forbruk i båten vurderer jeg å ta en liten "tyrkisk" en. Jeg har to 110 gelebatteri som er 3 år gammel og tenkte å øke kapasitetet med ett nytt batteri av mest mulig lik type, (eller kan ett vanlig syre/bly brukes)? Ja , jeg vet mange eksperter vil rister på hodet, men mitt behov er at batteriene holder i ca to år med lange seilsesonger, varer de så lenge, og gir noe mer forbrukskapasitet, er jeg fornøyd. Jeg vi senere skifte ut både dynamo og batteribank. Lading for tiden: Lukas dynamo på 55A + ca 100 solcelle. Hvordan er muligheten for at dette går? Noen med konkrete erfaringer? Gele eller vanlig? Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det er ikke noe problem å suplere med batterier selvom mange mener noe annet. diskuterte dette med en skipselektrikker på jobben å han mener at batteriene skal ha så lik kjemi som mulig. man skal ikke blande gel med normale syrebatt etc. Men så lenge du holder deg til dette er det ikke noe problem. Det går fint å ha batterier med ulik amp også. Det eneste som kan være litt(les Litt!) dumt er at de brukte batteriene dine har tapt seg litt i forhold til et nytt batteri, Dette vil nok foringe det nye batt til samme virkningsgrad som de gamle ganske fort. Håper dette oppklarte litt for deg Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Takk Båtdrømmer, det var nesten det svaret jeg ønsket, så jeg tar sjangsen på å legge på ett ekstra, mulig jeg fortak i samme type også. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Dette vil nok foringe det nye batt til samme virkningsgrad som de gamle ganske fort. Hva begrunner du det med ? Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Dette er egentlig bare noen antagelser fra min side. Mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 ....., Dette vil nok foringe det nye batt til samme virkningsgrad som de gamle ganske fort. ..... Hva mener du med begrepet virkningsgrad i denne forbindelse? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hegra Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Båtdrømmeren : Dette er egentlig bare noen antagelser fra min side.Høres nokså fornuftig ut etter min mening. Hvis du har et dårlig batteri som ikke klarer og holde en hvilespenning på mer enn 12,6 volt mens et nytt klarer og holde 12,73 så vil vel begge ende ned på 12,6 volt etter ei tid. Tenker meg to vanntanker som er koblet sammen med et rør i bunnen av begge. De er like høye, men den ene har et lite hull 10 cm fra toppen. Begge fylles opp, men vannstanden synker til 10 cm fra toppen på begge så lenge de er koblet sammen. Det ene dårlige batteriet lades av det friske så lenge det lar seg gjøre, men til slutt er tilstanden den samme på begge. Mulig jeg også tar feil, men det er da slik jeg tenker meg det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Med dette mener jeg hvordan et godt brukt batteri har en annen utladningskurve kontra tilsvarende nytt. Dette kunne jeg selv se på min egen båt da jeg byttet alle batteriene til nye og etter noen ganske få utladninger og oppladninger endret denne kurven seg litt. Har montert en batterimonitor i båten så trenden blir godt synlig. Da batteriene var helt nye kunne jeg kjøre de til 50% uten å falle under 13volt. etter noen ladeinger og utladninger falt den ned til under 13 volt på 80%. Det er dette jeg legger til grunn når jeg skriver dette. Men Igjen kan det jo være at jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Med dette mener jeg hvordan et godt brukt batteri har en annen utladningskurve kontra tilsvarende nytt. Her har du helt rett. Ulempen med sammenkobling av forskjellige batterier er nettopp at de kan ha svært forskjellige kurver, og derved "jobber" ujevnt. Det som imidlertid er en tilsynelatene evigvarende "and" er en oppfatning av at det dårlige battiet raskt vil "spise" det det gode og derved bringe også dette ned til sitt dårlige nivå. Det dårlige battiet kan nok spise vekk toppladingen fra det gode, men ikke ødelegge det. Med vedlikeholdslading er dette ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Da lærte jeg noe nytt i dag også, men jeg var jo inne på noe Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Da lærte jeg noe nytt i dag også, Tja, du hadde nok rett. Det er kommentert i boka strøm ombord av Jon Winge akkurat det. Batterier av ulike kvaliteter kan begynne å krige og dø. Og han anbefaler å bytte ut alle batteriene samtidig i en bank. ..men selvfølgelig ikke noe problem så lenge det er lading tilstede. Redigert 20.April.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Etter det jeg har lært så er det å blande ett nytt og ett gammelt batteri bli slik at det gammle batteriet "spiser opp" det nye. For at ett batteri skal holde lenge må det topplades så ofte som mulig. når man kjører båten vil spenningen fra dynamoen være kraftig nok, men ved forbruk med bare vedlikeholdslader vil du aldri klare å få topplade det nye batteriet da det gammle heletiden vil holde spenningen nede. derfor vil levetiden på ditt nye batteri bli mye kortere. det samme gjelder hvis du bruker to nye batteri med forskjellig amp. da er det hele tiden ett batteri som vil trekke strøm av det andre da det største batteriet vil levere høyest volt lengst. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Det er kommentert i boka strøm ombord av Jon Winge akkurat det. Batterier av ulike kvaliteter kan begynne å krige og dø. Det er nok mye Jon Winges skyld at denne misoppfatningen har bredd seg slik, og tydeligvis fortsatt lever i beste velgående. Jeg mener også at han i ettertid har beklaget uttalelsen. Det er klart at hvis et av batteriene har feil, f.eks cellekortslutning, så vil det kortslutte også for de andre. Men det gjelder jo også for like batterier. Det er også riktig at hvis et av batteriene har lavere toppspenning kan det over tid "spise" litt topplading fra de andre. Men det er jo svært langt derfra til "krig og død"! Jeg har prøvd å få en beskrivelse av denne påståtte "krigen" uten at noen har vært i stand til å gi meg det. med bare vedlikeholdslader vil du aldri klare å få topplade det nye batteriet da det gammle heletiden vil holde spenningen nede. derfor vil levetiden på ditt nye batteri bli mye kortere. det samme gjelder hvis du bruker to nye batteri med forskjellig amp. da er det hele tiden ett batteri som vil trekke strøm av det andre da det største batteriet vil levere høyest volt lengst. For at et batteri skal hindre at lading når riktig spenning må batteriet være defekt, nytt eller gammelt. Ved parallellkobling av batterier, små og store, vil strøm trekkes fra batteriene slik at de ligger på samme spenning. Det er klart at stort batteri vil kunne levere mer effekt enn et lite, men at strøm på mystisk vis lurer seg fra et batteri over i et annet og der bare blir borte i intet, er ikke logisk! For at det skulle kunne skje måtte strømmen omsettes i effekt, ved oppvarming av batteriet eller ved elektrolyse, og hvis det er tilfelle så er batteriet defekt i utgangspunktet. Disse påstandene om "batterikrig" gjentas og gjentas, uten at det presenteres noen forståelig forklaring eller legges frem dokumentert "krigserklæring" Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Jeg har i alle fall supplert batteribanken (forbruk) med ett nytt batteri som er nokså like de gammel som i følge elektriker Huseyin var i nokså god forfattning. Så for tiden vise, skal gi info hvordan det gåt i praksis en gang Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Interessant det Regina 111 skriver, og min erfaring med "ulike" batteri ang. alder er bare hyggelig så langt. Et ekstra forbruks-batteri gjorde virkelig susen og neste trekk blir en større dynamo. Jeg har målt direkte på både nytt og gamle batteri og alle topplades m/ batterilader. Dvs at "krigerteorien" kan sikkert tones noe ned. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) hei Om du setter inn feks en Sterling ProSplit så unngår du at de "gode" batteriene blir tappet av det dårlige. (jeg er dog enig med Regina III´s synspunkter, men ProSplit gir også andre klare fordeler) Om du i tillegg også monterer en ekstern regulator som feks Sterling PDAR så kan det hende at du ikke trenger å skifte dynamo, det vil lade nok. Jeg har begge overnevnte montert på en Lucas dynamo med god hjelp fra Jørg Becker. Jeg lader 2 stk 150Ah Gelbatteri, ett startbatteri på 110 Ah og et gammelt blybatteri på 150 Ah til ankervinsj. Om du ikke vil bruke Sterling finnes det mange alternativ, men jeg er meget fornøyd med mitt oppsett. Redigert 24.Juni.2010 av MS Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.