Jump to content

For lavt turtall på TMD40A

Enes Diplomat

Recommended Posts

Har skiftet til ny propell ihht. oppgitte beregninger fra spesialist. Får nå bare 2900 i turtall i forhold til 3600 som jeg burde hatt. De som beregnet og skiftet propellen mener det sannsynligvis er noe annet som er feil, i og med det store avviket i turtall. Har sjekket dieselfilter etc., men får beskjed om å sjekke dieselpumpen. Dette er kostnadberegnet til 3000 til 7000. Er det sannsynlig at det kan være noe feil med dieselpumpen i og med at motor forøvrig fungerer fint? Noen som har erfaring med dette?

Om du hadde rett turtall før propellerbytte så er det litt for tilfeldig at motoren skulle svikte når du får ny. Det lukter feil beregning spør du meg, men kan nok være vanskelig å inrømme for de som har beregnet. Hva var forresten grunnen til propellerbytte? Er den gamle ødelagt eller var det ønske om mer fart/lavere støy?

Takk for tilbakemeldinger. Årsaken til propellbytte var at motor gikk for lett. Så jeg vet at jeg får mer enn nok turtall med den forrige propellen. Verkstedet er også klar over dette, men mener allikevel det kan være dieselpumpen og at den bør testes i benk. Det var derfor jeg lurte på om det er sannsynlig at det kan være dieselpumpen som er årsaken til at motor ikke yter det den bør. Jeg har forøvrig skiftet for og etter filter for å eliminere andre årsaker.

Dersom du fikk mer enn nok turtall med gammel propell så forstår jeg ikke at det skal være noe galt med dieselpumpen. Om du får nok turtall med en annen propell avhenger av at du har fått rett propell til din båt med den vekten båten din har. Hvordan kan verkstedet vite med 100% sikkerhet at du har rett propell?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...