Enes Diplomat Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 Har skiftet til ny propell ihht. oppgitte beregninger fra spesialist. Får nå bare 2900 i turtall i forhold til 3600 som jeg burde hatt. De som beregnet og skiftet propellen mener det sannsynligvis er noe annet som er feil, i og med det store avviket i turtall. Har sjekket dieselfilter etc., men får beskjed om å sjekke dieselpumpen. Dette er kostnadberegnet til 3000 til 7000. Er det sannsynlig at det kan være noe feil med dieselpumpen i og med at motor forøvrig fungerer fint? Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Propellberegning for en TMD40B ?? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kodvaag Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Til høsten kan du kjøpe min TAMD40B som er bare kjørt 1600 timer...? Den greier nok å få fart på skruen din... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SandAnker Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Se eventuelt på veivhus filteret, og luftfilter Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Om du hadde rett turtall før propellerbytte så er det litt for tilfeldig at motoren skulle svikte når du får ny. Det lukter feil beregning spør du meg, men kan nok være vanskelig å inrømme for de som har beregnet. Hva var forresten grunnen til propellerbytte? Er den gamle ødelagt eller var det ønske om mer fart/lavere støy? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Skift tilbake til gammel propell og prøv. Å begynne å rote i dieselpumpen kan bli en dyr affære...regningen min kom på 40 000,- Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Enes Diplomat Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Takk for tilbakemeldinger. Årsaken til propellbytte var at motor gikk for lett. Så jeg vet at jeg får mer enn nok turtall med den forrige propellen. Verkstedet er også klar over dette, men mener allikevel det kan være dieselpumpen og at den bør testes i benk. Det var derfor jeg lurte på om det er sannsynlig at det kan være dieselpumpen som er årsaken til at motor ikke yter det den bør. Jeg har forøvrig skiftet for og etter filter for å eliminere andre årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Dersom du fikk mer enn nok turtall med gammel propell så forstår jeg ikke at det skal være noe galt med dieselpumpen. Om du får nok turtall med en annen propell avhenger av at du har fått rett propell til din båt med den vekten båten din har. Hvordan kan verkstedet vite med 100% sikkerhet at du har rett propell? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
omh1 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 hei hvilken type båt, motor og gear (utveksling) har du? jeg spør for kanskje er det andre på baatplassen som har samme oppsettet og da er det jo interessant å høre hvilken propell de har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.