Jump to content

Betraktninger ang. diesel vs. bensinmotor.

Eureka

Recommended Posts

Har en Uttern D55 eksklusive, 120 tdi, med en del ekstra utstyr, som skal legges ut for salg i løpet av uken. I den forbindelse ser jeg en del på nettet etter hvilket prisnivå sammenlignbare båter ligger på. Finner også en del av samme typen, men med utenbordmotor, naturligvis relativt rimeligere til salgs. Det jeg samtidig registrerer er at det omsettes langt flere med utenbords bensin på finn.no. Flere av de med diselmotor lå for salg i fjor også.

Da båten ble kjøpt, var det en viktig faktor at det nettopp var diselmotor, for et økonomisk båtliv. Forbruket er jo langt lavere og prisen per liter er nesten halvparten i motsetnig til bensinprisen. Men det er klart, om man kun bruker båten 10-15 timer i året, så blir det sikkert "billigere" med bensinmotor. Selv brukte jeg den 100-120 timer i sesongen, ergo, regnestykket med en dyrere diselmotor lønner seg. Levetiden på en diselmotor er jo også noe helt annet enn en bensinmotor og den holder seg bedre i verdi. En skikkelig badeplattform får man også med innenbordsmotor..

Og så til et noe mere avansert argument for å kjøpe diselmotor, -motoren blir neppe stjålet :) Når jeg ser båthavna "rensket" for store påhengsmotorer, så er jeg happy med innenbordmotor.

Men det jeg også registrerer et at daycruisere, som Uttern med disel, som er skrellet for "ekstrautstyr", f.ek. stålpropell, solputer, tilhenger etc og dermed tilsynelatende "billige" selges kjapt. Mens båter med "alt" av det utstyret man uansett kommer til å anskaffe, ligger lenge til salgs.

Er daycruisere med diselmotorer mere "tungsolgt" enn utebords bensinmotor, eller er det jeg som observerer helt feil?

-kan noen med utenbords bensinmotor opplyse meg med gode argumenter for å velge bensin fremfor disel? :)

Jeg tror D55 er litt liten til å forsvare prisen av en innenbords dieselmotor (og mye utstyr). Da jeg første gang leste om D55 med innenbords tenkte jeg at den kanskje ville falle litt mellom to stoler i markedet. 18 fot er en liten og lett daycruiser (og D55 er en liten 18 foter ettersom 1,5 for er baugnebb) - den koster ca 250.000 - og da er det mange førstegangskjøpere som er interesserte. Da er pris viktig

Kanskje jeg er farget av at vår første båt var en D55 med utenbordsmotor? Dengang betalte vi rett under 200.000 for en D55 med 75 hester. Den fungerte bra for oss i et par sesonger. Det viktigste med den båten var å komme inn i markedet og at familien trivdes med å være på vannet.

Tyveriaspektet ser jeg - men jeg er ikke sikker på hvor tungt det argumentet egentlig er. Hadde det vært et viktig argument hadde vi nok sett at feks Yamarin hadde solgt betydelig færre båter.

Båter med mye utstyr er ofte for høyt priset. Det er bare å innse (for meg også) at man ikke får betalt for utstyret når man selger båten. Kanskje får man igjen 30-50% av det ustyret kostet nytt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, en 18 foter er vel ofte en finfin "startbåt" for å komme seg på sjøen, om så med famile. For deretter å finne ut at sjølivet er tingen og man ønsker seg mere plass. For min del ble det ikke 3fot-syken, men 4x3fot, ett passende byks til 31 fot.

Og tatt i betraktning at 18 fot kanskje er et market for 1.gangs kjøperen som vil finne ut om båtlivet er bra, så ser jeg en rimelig grunn til at båter med "billige" bensinmotorer er poppulære. Prisen på en 2-3 år gamme Uttern D55 med 120 tdi ligger vel på 300 tusen, med litt utstyr, mens en med bensin uten henger er nede i 200tusen.

Det er jo noe med betalingsvillighet... men man får jo det man betaler for... "billig" båt med høyt forbruk eller dyrere båt med levelige utgifter ved mye bruk. Jeg slapp ihvertfall på å tenke på lommeboka når jeg var ute med båten. Det var jo heller ikke så ille å tenke på at den kommer til å holde seg i verdi. Så planen blir å selge båten uten henger og stålpropellen (som reduserer forbruk og øker ytelse) til en "rimeligere" pris og så selge henger og propell for seg selv.

Redigert av Eureka (see edit history)

Litt artig da at du som har båt med innenbords diesel leter etter argumenter for utenbord bensin :yesnod:

Vel, min bror har en slik du har med 115 HK utenbords, faktisk en totakter. Helt ny for to år siden. Han mener den nye totakteren ga et mye mindre vedlikehold. Han mente også at utenbords var veldig mye enklere og ikke minst mye billigere totalt sett. Også var det jo mye enklere å bytte motor. Han mente at han nesten fikk ny påhenger for den ekstra prisen man måtte betale for innenbords diesel.

Men mitt spørsmål er om det faktisk er tilfelle at en innebords diesel egentlig har lengre levetid enn en utenbords?

Når det er snakk om båter på 17/18 fot så tror jeg ikke drivstofføkonomien er så viktig som det ofte blir hevdet. Et vanlig bruk i Norge er kanskje 50 timer og farten i snitt 10 knop. Har selv en 90hk 4-takter og den forbruker ca 0,6 liter per nm på marsjfart (20-20 knop) og ved kose/dorgefart omtrent ingenting. Hvor mange liter blir det i sesongen? Tanken fylles via et par 20-liters kanner som fylles opp på en bensinstasjon på søndag/mandag når bensinen er som billigst og med alle mulige rabatter blir det rundt 11.50 for literen. Diesel på en marina nærmer seg vel for en tier?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå tok jeg et kjapt regnestykke her.. med forbehold om følgefeil pga diselpriser/bensinpriser kom jeg frem til følgende utifra at forbruket i snitt ligger på økonomifart..

Uttern 120tdi : 120 driftstimer x 10 liter i timen på økonomifart (24 knop) x 6 kr/ l diesel = 7200 kroner

Uttern med 135 optimax: 120 driftstimerx 17 liter i timen på økonomifart (26 knop) x 13 kr/l bensin= 26500.

Med stålpropell øker økonomifarten til 26/27 knop på tdi.

Besparelsen på drivstoff vil være rundt 19000 ved 120 timers bruk.

Finnmarken, jeg skal selge båten, og en god selger må forstå kjøperens argumenter og sable dem ned :) neida. Jeg er veldig godt fornøyd med båten og motoren. Men det er ingen båt å krysse Stadthavet og Jærens rev med :)

6 kr literen for diesel hørtes lite ut...mente det var rundt 8 kr på en god dag...

På 120 timer, blir det ca 10.000kr i forskjell, med normal bruk(50 t sesongen) tar det 2 og et halvt år å spare inn, mens en dieselmotor vel gjerne koster 30 -40.000 mer en bensin...da begynner det å bli en del år som går før man kommer i pluss...

Dessuten så lukter diesel vondt og bråker: )

.

Må vel si da at du får veldig billig diesel kontra bensin. Men ja, selvsagt blir det billigere i bruk, selv om jeg nok tror du tar godt i til fordel for dieselmotor. Også er det vel også svært få som kjører så mye som 120 timer. Min båt er 84 mod cabincruiser og har ca 2600 timer. Det gir 100 timer/år. Tror kanskje en bobåt får endel flere driftstimer enn en daycruiser?

Men som du selv sier: Du er jo selger......

Men ja, jeg lurer på hvor holdbar innenbords diesel er kontra utenbords bensin? De holder nok lenger, men de er jo slett ikke problemfrie de heller. Utgiftene er jo heller ikke små i forhold til service, da særlig på drev o.l. Men nå får man jo like drivstoffgjerrige totaktere som firetaktere, så jeg vet ikke.... :discuss:

Hehe, kanskje jeg dro ned prisen litt vel mye, men tror snittprisen på diselen min i fjor lå godt under 7.50. - den prisen lagt til grunn blir det 9000 i forbruk på 120 timer. Og da er fortsatt differansen vesentlig, 17000 kroner ved 120 timer.

-nå skal jeg ikke argumentere i hytt og gevær for diesel, bare fordi jeg skal selge den, slik det nå etterhvert ser ut til at jeg gjør... hehe.. jeg har jo ikke akkurat laga båt og motor selv..

Men, forbruk er lavt, plassen er normal, støyen er lav og lukta kan jeg ikke si at plager meg. Men, ja, prisen er noe høyrer.

Ergo, jo mere du bruker dieselmotoren, jo mere sparer du :) -et godt argument for å komme seg på sjøen.

( Tikket inn 210 timer i fjor på 31foten,- og såpass må det vel være :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Når vi kommer inn på slike tråder hva angår drivstofføkonomi klarer jeg visst ikke la være å vise min erfaring med dette;

23 fot sea ray 2200 kg, 7,4 liter forgassermotor 330 hk, forbruk max 95 liter i timen, topp fart 44 knop, forbruk n.mil 2,16 liter, kostnad 28,- n.mil

Erfaringsmessig var det sjelden jeg greide kjøre denne i plan med forbruk under 2 liter/n.mil så kostnad var faktisk rundt 25,- n.mil

21,5 fot sea ray 1800 kg, 5,0 liter forgassermotor 220 hk, forbruk max 65 liter i timen, toppfart 38 knop, forbruk n.mil 1,68 liter, kostnad 22,- n.mil

Erfaringsmessig viste det seg at det laveste forbruket i planefart var nedi 1,4 liter/n.mil, så typisk kostnad var rundt 18,5,- n.mil

Nåhverende båt 26 fot Scandinavien 3000 kg+, 3,7 liter common rail diesel 260 hk, forbruk max 51 liter i timen, toppfart 36 knop, forbruk n.mil 1,42 liter, kostnad 10,7,- n.mil

Normalt cruiser jeg denne rundt 26 knop med ett forbruk på 1,15 liter/n.mil så typisk kostnad er 8,7,- n.mil

Disse tallene er fakta utfra måleinstrumenter og erfaring, bensinprisen i malen ble satt til 13,- og Diesel 7,5,- som er typisk her på Vestlandet.

Argumentet med lukt kan støttes til dels med eldre "røykbomber" av dieseler. Men med moderne dieseler anser jeg ikke dette som ett problem. Men ja, personlig syntes jeg bensinmotors avgass lukter bedre en dieselsneken.

Hovedvekten på min konklusjon er at det kan være fint med bensin vedrørende gange og lukt, Utover dette kommer den for kort, da det virkelig svir hver gang tanken fylles, dette fenomenet forsvinner med dieselmotoren sett opp mot samme størrelse, iallefall en så lenge. :cheers:

I Ålesund ligger det en tja...hva skal det kalles..det vi som smågutter en gang kategoriserte som "speedbåt". Den har 13000, trettentusen, bensinhestekrefter og gjør 70 knop.. Jeg tør ikke tenke på forbruk og driftskostnader på den...men nå har jeg kun sett den på fjorden 1 gang. Ellers har den ligge godt fortøyd. Jeg er glad jeg kan dra på fjorden uten å tenke nevneverdig mye på når neste lønning kommer.. :)

En ull for mye i antall hester? 13000 hester må da gjøre mer enn 70 knop? De råeste Class 1 Offshore båtene gjør 130 knop og har 2x1200 hester

En bensinmotor gir 2-3 hester/liter bensin/time. Ikke vanskeligere enn det å regne ut forbruket - på maks riktignok. Så kan man estimere hvor mange hester man tar ut på marsjfart

Kan hende eieren av 13000 hesters båten har det akkurat som deg - at han ikke bør tenke på neste lønning når han er på vannet :wink: Det er jo noen som har tjent godt på suppyboomen i Ålesund også - er det ikke :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Eureka - synes du ikke man skal belaste regnestykket også med litt renter på differansen på hva båten med dieselmotor kontra bensinmotor koster (300' mot 200') samt litt årlig verditap på denne differansen samt at en dieselmotor kanskje koster noe mere i vedlikehold enn en bensinmotor? Nå tviler jeg ikke på at du også kan øke antall driftstimer i året til hva enn som trengs for å forsvare kjøp av dieselmotor, men markedet regner nok ikke slik! :wink:

Kan tenke meg at jeg på min 90hk fire-takter ifjor brant opp ca 3/400 liter bensin og det tror ikke jeg er under det norske gjennomsnittet i bruk og min totale kostnad til bensin ble da kansje fire/femtusen så noen stor besparelse på å ha en dieselmotor er rett og slett ikke mulig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da jeg kjøpte min daycruiser i fjor, valgte jeg bevist bensin. Grunnen var at med Diesel var største motor størrelse 150 HK mot bensin 220 (Askeladden 645 Beetle). Prisforsjellen var "enorm" i dieselens disfavør, samt at vedlikeholdet av en bensin er mye lettere og rimeligere.

I fjor var snitt forbruket mitt 13.7 liter i timen på blandet kjøring. I og med at dette er en daycruiser blir båten kjørt kanskje 1-2 timer pr. tur. Om så kostnadene mine er 200-300 eller 150 pr tur er noe jeg ikke bryr meg om i det hele tatt. Ihvertfall ikke nok til å betale 100 000,- ekstra for en diesel motor.

På Østlandet er ikke forsjellen så veldig stor mellom diesel og bensin pris alikelvel. Nå skal det sies at jeg bare fyller på kanner fra bensinstasjon, aldri fra marina!

Hvis man tør (jeg er usikker på om man bør) sette opp regnestykket over hva det koster å ha en nyere 18-20 fots båt er drivstoff ved 50-60 timers gangtid pr år en liten del av det hele.

For min del utgjør drivstoff under 20% av den reelle kostnaden ved båthold, ja det svir når man ser beløpet på telleverket på pumpa men det er fortsatt en liten del fordi de faste kostnadene til båtplass, opplag, service, forsikring og ikke minst avskrivning er så høye.

Så jeg trøster meg med at jo mer jeg bruker båten jo lavere blir kostnaden pr. time på fjorden. Moralen er vel at båtlivet er til for å nytes og lite egnet til å måles i penger, har du først båt koster det lite å bruke den.

Min konklusjon er at dieselmotor med drev på små båter egner seg for de som har veldig mange gangtimer eller ikke liker å se fire siffrede beløp på telleverket på bensin pumpa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...