Jump to content

2-polet VDO oljetrykksgiver - Hvilken type har jeg?

KSE

Recommended Posts

Har en 2 polt VDO oljetrykkgiver som jeg sliter litt med å få til. Tanken var å bruke den gamle alarmlampen til alarm (hadde tidligere kun trykkbryter og alarmlampe) og installere nytt trykkinstrument. Jeg trodde det den ene polen var for oljetrykk og den andre for alarm. Nå jeg ser på VDO sin manual for oljetrykkinstrumentet, ser jeg at det opreres med to typer 2-polte givere:

1. 2-polt med jord i gjengestuss (mot blokk) og en trykksignalpol (G) og en alarmsignalpol (WK)
  2. 2-polt med en trykksignalpol (G) og en pol for jord (ikke jord i gjengestuss)

Er det noen som vet om dette skal være merket på noe vis på giveren? Jeg har ikke funnet hverken "G" eller "WK" merket på noen av polene.

Redigert av KSE (see edit history)

Hei

Jeg har laget en skisse som kansje kan hjelpe ditt uføre :confused:

Skisse 1 : denne er en 1polt med 1 funksjon og da jordet til gods

Skisse 2 : denne er 2polt med 1 funksjoner og da isolert fra gods

Skisse 3 : denne er 1polt med 2 funksjoner og da jordet til gods

Skisse 4 : denne er 2polt med 2 funksjoner og da isolert fra gods

Vær OPS på at du må "trykke" opp giveren for å finne ut om dens virkemåte.

Lykke til :smiley::smiley:

trykkbryter.gif

Aha.. var visst ikke helt våken der

Skissen min viser en trykkbryter , du har en giver som har en varierende utgang ihht. trykk i motor (G-gauge) , og en utgang for alarm (WK-warning kontact)til alarmlys/lydbryter for alarm !

I følge ditt oppsett skal du ha den første .

Siden den da ikke er merket må du "trykke" den opp ved å starte motoren , ved å måle med et Ohm-meter vil du få en varierende utgang på den ene (G) , den andre vil kun gi signal når trykket i motoren blir for høyt (alarm)

giver.gif

Skal den ikke egentlig gi alarm ved LAVT trykk?

Jeg har skrudd giveren i blokka og koplet til oljetrykkinstrument til dene ene polen. Lampe er koplet til den andre polen. Da får jeg "minus-utslag" på instrumentet (under 0) og lampen lyser svakt. Når jeg kopler lampen fra giveren viser instrumentet 0 bar (som er riktig, siden jeg ikke har startet motoroen enda), og lampen lyser selvsagt ikke. Jeg er ingen elektriker, men jeg tenkte dette kunne være jordingsfeil?

VDO har også en variant der dene ene polen skal til jord. Kan det være den jeg har? Se her: http://www.maritim.no/pdf/3/Oljetrykksmaler.pdf

Nå husker jeg ikke heller om jeg hadde gjengetape på når jeg monterte giveren. Det er jo ikke helt bra hvis den skal ha jord mot blokka (via gjengene)...

Jeg må nok kjøre motoren litt for å bygge opp litt trykk. Hvis jeg måler de to polene/utgangene med multimeter, skal jeg måle Ohm på alarmutgangen også? hva skal den vise, 0=OK, 180=alarm?

Selvfølgelig :headbang: alarm ved lavt trykk !

Visst du har 2 tilkoblinger på din føler antar jeg at det er denne typen du har .

Og utifra det , skal ikke(trenger ikke) sensoren jordes i gjengene fordi den er 2 polt , det kan og se ut som om den kun har en funksjon , og det er å vise trykk :confused::confused:

Den vil muligens da gi et alarmlys før den får trykk via samme tilkoblingen .

Koble det etter tegningen , virker det ikke bytt G og minus.

trykkgiver.gif

Låner bildet ditt litt:

trykkgiver.gif

Denne trykkgiveren har jeg også.

Ser sånn ut på min maskin:

IMAG0271.jpg

Motoren min har fått seg en en times saltvannsdukkert i fjor.

Jeg har hørt om en som hadde en Volvomotor som var under vann, ble tatt opp igjen, fikset, kjørt med, så så plutselig delte oljetrykksgiveren seg, sånn at oljespruten/trykket stod ut der hvor giveren hadde vært, og ingen alarm gikk siden den ikke kunne kortslutte til jord.

Jeg har ikke byttet min giver... noen som tror det kan ha vært en slik giver?

Beklager å blande inn et annen spørsmål i tråden din, men håper bildet av min orginalgiver på en TAMD40B maskin kan hjelpe noen å kjenne igjen givern i hvert fall.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Visst du har 2 tilkoblinger på din føler antar jeg at det er denne typen du har .

Og utifra det , skal ikke(trenger ikke) sensoren jordes i gjengene fordi den er 2 polt , det kan og se ut som om den kun har en funksjon , og det er å vise trykk :confused::confused:

Den vil muligens da gi et alarmlys før den får trykk via samme tilkoblingen .

Koble det etter tegningen , virker det ikke bytt G og minus.

Hvis det er denne typen, gir den kun signal (G) til instrument (0-180 Ohm, eller hva nå skalaen er), ikke alarmsignal (WK). Jeg kommer tilbake etter at jeg får prøvd litt mer.

På nokon eldre motorar eg har vore borti så er den sensoren som er avbileta på teikninga her ein oljetrykksgivar.

For oljetrykkalarm så brukar eg ein annan type VDO sensor. Nemnleg ein som er mindre i storleik og har 3 pinnar (for kabelsko) bakpå. Der er pinnane merka C, 1, 2.

C står for Common og pin 1 er NO og pin 2 er NC (eller omvendt). Desse kontaktane svitsjar då frå NC/NO til NO/NC når trykket dett under eit førehandsdefinert nivå.

På desse sensorane går det ikkje an å justere trykket, dei må bestillast med gitt trykk. Det same er det med dei gamle temperaturalarmgivarane. Då måtte eg bestille ein type som skulle gje alarm på 93 grader, og ein annan som skulle gje alarm på 95 grader.

Ser du om det står nokre nummer på sensoren din? Då kan du få tak i eit datablad til sensoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...