KSE Startet 19.April.2010 Link til dette innlegget Startet 19.April.2010 (redigert) Har en 2 polt VDO oljetrykkgiver som jeg sliter litt med å få til. Tanken var å bruke den gamle alarmlampen til alarm (hadde tidligere kun trykkbryter og alarmlampe) og installere nytt trykkinstrument. Jeg trodde det den ene polen var for oljetrykk og den andre for alarm. Nå jeg ser på VDO sin manual for oljetrykkinstrumentet, ser jeg at det opreres med to typer 2-polte givere: 2-polt med jord i gjengestuss (mot blokk) og en trykksignalpol (G) og en alarmsignalpol (WK) 2-polt med en trykksignalpol (G) og en pol for jord (ikke jord i gjengestuss) Er det noen som vet om dette skal være merket på noe vis på giveren? Jeg har ikke funnet hverken "G" eller "WK" merket på noen av polene. Redigert 19.April.2010 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hei Jeg har laget en skisse som kansje kan hjelpe ditt uføre Skisse 1 : denne er en 1polt med 1 funksjon og da jordet til gods Skisse 2 : denne er 2polt med 1 funksjoner og da isolert fra gods Skisse 3 : denne er 1polt med 2 funksjoner og da jordet til gods Skisse 4 : denne er 2polt med 2 funksjoner og da isolert fra gods Vær OPS på at du må "trykke" opp giveren for å finne ut om dens virkemåte. Lykke til Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
KSE Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Eh, hva mener du med "trykke" opp giveren? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Sette den under trykk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nimba Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Aha.. var visst ikke helt våken der Skissen min viser en trykkbryter , du har en giver som har en varierende utgang ihht. trykk i motor (G-gauge) , og en utgang for alarm (WK-warning kontact)til alarmlys/lydbryter for alarm ! I følge ditt oppsett skal du ha den første . Siden den da ikke er merket må du "trykke" den opp ved å starte motoren , ved å måle med et Ohm-meter vil du få en varierende utgang på den ene (G) , den andre vil kun gi signal når trykket i motoren blir for høyt (alarm) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
KSE Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Skal den ikke egentlig gi alarm ved LAVT trykk? Jeg har skrudd giveren i blokka og koplet til oljetrykkinstrument til dene ene polen. Lampe er koplet til den andre polen. Da får jeg "minus-utslag" på instrumentet (under 0) og lampen lyser svakt. Når jeg kopler lampen fra giveren viser instrumentet 0 bar (som er riktig, siden jeg ikke har startet motoroen enda), og lampen lyser selvsagt ikke. Jeg er ingen elektriker, men jeg tenkte dette kunne være jordingsfeil? VDO har også en variant der dene ene polen skal til jord. Kan det være den jeg har? Se her: http://www.maritim.no/pdf/3/Oljetrykksmaler.pdf Nå husker jeg ikke heller om jeg hadde gjengetape på når jeg monterte giveren. Det er jo ikke helt bra hvis den skal ha jord mot blokka (via gjengene)... Jeg må nok kjøre motoren litt for å bygge opp litt trykk. Hvis jeg måler de to polene/utgangene med multimeter, skal jeg måle Ohm på alarmutgangen også? hva skal den vise, 0=OK, 180=alarm? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Selvfølgelig alarm ved lavt trykk ! Visst du har 2 tilkoblinger på din føler antar jeg at det er denne typen du har . Og utifra det , skal ikke(trenger ikke) sensoren jordes i gjengene fordi den er 2 polt , det kan og se ut som om den kun har en funksjon , og det er å vise trykk Den vil muligens da gi et alarmlys før den får trykk via samme tilkoblingen . Koble det etter tegningen , virker det ikke bytt G og minus. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kodvaag Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Låner bildet ditt litt: Denne trykkgiveren har jeg også. Ser sånn ut på min maskin: Motoren min har fått seg en en times saltvannsdukkert i fjor. Jeg har hørt om en som hadde en Volvomotor som var under vann, ble tatt opp igjen, fikset, kjørt med, så så plutselig delte oljetrykksgiveren seg, sånn at oljespruten/trykket stod ut der hvor giveren hadde vært, og ingen alarm gikk siden den ikke kunne kortslutte til jord. Jeg har ikke byttet min giver... noen som tror det kan ha vært en slik giver? Beklager å blande inn et annen spørsmål i tråden din, men håper bildet av min orginalgiver på en TAMD40B maskin kan hjelpe noen å kjenne igjen givern i hvert fall. Redigert 19.April.2010 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
KSE Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Visst du har 2 tilkoblinger på din føler antar jeg at det er denne typen du har .Og utifra det , skal ikke(trenger ikke) sensoren jordes i gjengene fordi den er 2 polt , det kan og se ut som om den kun har en funksjon , og det er å vise trykk Den vil muligens da gi et alarmlys før den får trykk via samme tilkoblingen . Koble det etter tegningen , virker det ikke bytt G og minus. Hvis det er denne typen, gir den kun signal (G) til instrument (0-180 Ohm, eller hva nå skalaen er), ikke alarmsignal (WK). Jeg kommer tilbake etter at jeg får prøvd litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Jo, det var denne. Ved å jorde den ene polen fikke jeg fornuftig avlesning (ca4 bar) på instrumentet. Da har jeg ikke alarm lenger. Har en oljetemperaturgiver som er montert et annet sted på blokka, men som jeg ikke bruker. Kan man måle oljetrykket her? Da kan jeg bruke min trykkbryter/giver her i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 På nokon eldre motorar eg har vore borti så er den sensoren som er avbileta på teikninga her ein oljetrykksgivar. For oljetrykkalarm så brukar eg ein annan type VDO sensor. Nemnleg ein som er mindre i storleik og har 3 pinnar (for kabelsko) bakpå. Der er pinnane merka C, 1, 2. C står for Common og pin 1 er NO og pin 2 er NC (eller omvendt). Desse kontaktane svitsjar då frå NC/NO til NO/NC når trykket dett under eit førehandsdefinert nivå. På desse sensorane går det ikkje an å justere trykket, dei må bestillast med gitt trykk. Det same er det med dei gamle temperaturalarmgivarane. Då måtte eg bestille ein type som skulle gje alarm på 93 grader, og ein annan som skulle gje alarm på 95 grader. Ser du om det står nokre nummer på sensoren din? Då kan du få tak i eit datablad til sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.