Jump to content

Wallas 2400, erfaringer?


Sande(vestfrold)

Recommended Posts

Hei

 

Har Wallas 2400 i båten min. Den virker helt OK hos meg - 2006-modell. Den blåser ikke så friskt, og varmer begrenset - men så er nok båten også for stor for varmeren. Har lurt på å "etterisolere" rørene for å få mer varme ut i salongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den i en 25 fots båt. 2 stk uttak. 1 stk i ute ved salongen og 1 stk i cabinen. Den varmer helt greit og støyer lite. Virker veldig driftsikker og bruker lite olje.Fordelen med wallas er at den soter ikke og trekker veldig lite strøm. jeg har hatt den i 5 sesonger nå og er veldig fornøyd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gammel Wallas 2400 i min 29 foter tidligere og den var ikke annet en et STORT problem. Varmet dårlig, ville ikke tenne, byttet veke og glødestift flere ganger i sesongen, dyr i drift (lampeolje). Den gikke på Finn.no og ny Eber D4 ble intallert sammen med isolerte slanger. EN NY VERDEN !

Kast ikke bort tiden på Wallas lampeoljebrennere. Mer effekt av Eber/Webasto på 50% belastning.

De ble gjordt en test i Båtmagasinet for noen år siden med varmeeffekt, strømforbruk, støy og brennstofforbruk.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...8A?OpenDocument

Redigert av Tjorven III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne testen av båtvarmere tar jeg med en klype salt. Ser at det er blitt referert til denne testen i flere innlegg, men da burde det vært opplyst om når testen er tatt. Etter noen undersøkelser kommer jeg til at testen er publisert i Båtmagasinet nr 6/1998, og da er det en rimelig gammel test som ikke er sammenlignbar med båtvarmere som produseres i dag.

 

Skal en test av båtvarmere være interessant, så bør den i det minste være utført i nærmest samtid, og en test utført for 12 år siden vil jeg ikke si er relevant med dagens produkter. Hvem vil vel kjøpe ny bil i dag med bakgrunn av en test utført for 12 år siden?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Siste wallas 2400 eg var borti gikk på finn.no den og. Var riktignok elektrisk feil på den, så den gikk som delevarmer.

Han var glad han kompisen min, den dagen eg ringte å sa at denne ikkje lønte seg å fikse. Då fikk han løyve i husholdningen :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skal en test av båtvarmere være interessant, så bør den i det minste være utført i nærmest samtid, og en test utført for 12 år siden vil jeg ikke si er relevant med dagens produkter. Hvem vil vel kjøpe ny bil i dag med bakgrunn av en test utført for 12 år siden?

Er det noe forskjell på wallas 2400 produsert idag enn de som ble produsert i 1998?

Redigert av timex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe forskjell på wallas 2400 produsert idag enn de som ble produsert i 1998?

 

 

Nei, det er ingen forskjell på Wallas 2400 fra 1998 og de som produkseres i dag. Men det skal ikke være nødvendig å "hive ut driten og sette inn en Eber" av den grunn.

 

Da må det være enklere å oppgradere til Wallas 30D. Samme opphengsbrakett, samme eksosutløp. Men siden 30D har varmluftslange Ø75mm, og 2400 har Ø60mm må det monteres overganger.

 

Er det en wallas 3200 som har sett sine bedre dager, passer 30D rett inn, uten overganger.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wallas 2400 fra 1986. For 2 år siden begynte den å bråke og jeg tok den med meg hjem, demonterte viften og blåste rent for støv og møkk. Så gikk den pent igjen. 2 ganger har jeg opplevd å ikke få den til å starte. Jeg pumpet litt drivstoff inn i inntaksslangen med en "medisin"-sprøyte og den gikk fint igjen. Begge gangene tror jeg grunnen var at den hadde stått for lenge. For noen få år siden isolerte jeg varmluftsslangene og det opplevdes som å få en varmer med dobbel effekt. Ellers har jeg i løpet av disse 24 år ikke skiftet en eneste del i den.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...