Trophy Startet 15.August.2004 Link til dette innlegget Startet 15.August.2004 Har nettopp montert PC og LCD TV i båten så jeg har TV og Kart på samme skjerm . Kart er Garmin bluechart som jeg fikk for 3 år siden og har bare prøvd det så vidt på en bærbar PC. Nå når jeg skulle bruke det på nye maskinen så skjer det noe rart. Når jeg slo inn kart coden og så "show chart details" så kom kartet frem på skjermen, MEN da jeg klikket på "start tracking"g posisjonen kom frem så forsvant kartet . Det viste bare en lys brun farge for land og hvitt for sjø + en rød trekant som markerte båten. Har lagt inn WGS 84 og lat/longitude. Er det noe jeg har glemt? Er det noe med at jeg har brukt CD`n i en annen maskin tidligere. Noen fra bluechart diskusjonsgruppen har vel peiling på dette?!!! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Her er det mange feller å gå i: 1: Regner med at du har registrer kartet på denne PC? 2: Har du prøvd å zoome ut/inn kartet slik at du får sett et større området? 3: Har du kontakt med GPS? For meg virker dette som registreringsproblem. Er ikke kartet registrert riktig så vil du kun få omrisset av terenget. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trophy Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Her er det mange feller å gå i: 1: Regner med at du har registrer kartet på denne PC? 2: Har du prøvd å zoome ut/inn kartet slik at du får sett et større området? 3: Har du kontakt med GPS? For meg virker dette som registreringsproblem. 1: Hva innebærer registrere kartet ?? 2: JA 3: JA Hvis jeg legger inn crosschair så ligger den igjen i kartet selv om jeg trykker " stop tracking". Så da ser jeg at den viser riktig posisjon. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 1: Hva innebærer registrere kartet ?? 2: JA 3: JA Hvis jeg legger inn crosschair så ligger den igjen i kartet selv om jeg trykker " stop tracking". Så da ser jeg at den viser riktig posisjon. Når du registrerer BlueChart første gang på internett så får du tildelt en kode på 25 tegn. Denne må du bruke dersom du skal legge inn kartet på en ny PC. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trophy Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Den koden har jeg slått inn på en bærbar PC for 3 år siden og på den nye maskinen nå. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hmmm....... Da skulle dette med registrering være eliminert. Hadde du noe form for problemer når du installerte Mapsource og BlueChart? Regner med at dette er en BlueChart versjon 4.0? Har du installert Mapsource 6.3? Da har jeg ikke flere gode råd i farten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trophy Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Det er en bluechart 4.0 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kristian Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Er ikke noe spesialist på dette med GPS og PC, men hvis du har registrert koden på en maskin, og så legger kartet inn på en ny maskin må du vel få godkjennt å bruke koden 2 ganger. Mener å ha hørt at du kan få registrert 2 bluechart på ett kjøp av kart, men dette må registreres. Ellers kan jo alle bare låne koden av hverandre. Ta kontakt med Belanor er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Prøv: View->Show eller Hide GPS map detail Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Er ikke noe spesialist på dette med GPS og PC, men hvis du har registrert koden på en maskin, og så legger kartet inn på en ny maskin må du vel få godkjennt å bruke koden 2 ganger. Mener å ha hørt at du kan få registrert 2 bluechart på ett kjøp av kart, men dette må registreres. Ellers kan jo alle bare låne koden av hverandre. Ta kontakt med Belanor er mitt råd. Dette gjelder dersom du skal legge kartet ditt inn på flere en 1 GPS og ikke PC. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trophy Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Prøv: View->Show eller Hide GPS map detail Dette har jeg prøvd mange ganger, men når jeg trykker på " start tracking" så programmet søker frem gps posisjon , da forsvinner kart detaljene Det har dukket opp et annet problem også !!!! Når jeg starter datamaskinen så begynner musepekeren å hoppe rund i skjermbildet og åpne disse boksene som kommer frem når du høyreklikker Har det ikke stått noe om dette her tidligere?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Kristian : " Ellers kan jo alle bare låne koden av hverandre." Er det ikke forskjellige koder til hver CD Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hei Trophy Dette er ikke morro og det er heller ikke enkelt å hjelpe når man ikke har PC'n rett forran seg. Med dine siste innlegg så høres det ut som om du har en "konflikt" i din PC. Har du prøvd kartet/mapsource uten å koble GPS til PC? Ta å prøv å starte Mapsourse uten GPS, GPS datakabel og andre tilkoblinger til PC'n. Hva skjer.... Hvilket operativsystem kjører du? Har du installert Mapsource 6.3? Mvh John Kr Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Mapsource 6.3 finner du her... http://www.garmin.com/support/download.jsp Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trophy Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Har akkurar lastet ned Mapsource 6.3 Har Windows XP på maskinen. Har ikke tid til å gå i båten før i morgen , men skal legge inn ny mapsource da + prøve det andre tipset SHIT !!! Kom plutselig på at jeg har trådløs mus (trackball). Kanskje der ikke er kontakt, da datamaskinen ligger over cabintaket ( oversiden av 19 mm finer + taktrekk) Noen kommentar til dette ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kjelli Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 SHIT !!! Kom plutselig på at jeg har trådløs mus (trackball). Kanskje der ikke er kontakt, da datamaskinen ligger over cabintaket ( oversiden av 19 mm finer + taktrekk) Noen kommentar til dette ? Start PC uten GPS tilkoblet, så slipper du det problemet. Det er ikkeno problem med finer og taktrekk. Verre med stål eller andre metaller, det stopper radiosignal. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Mapsource 6.3 finner du her... http://www.garmin.com/support/download.jsp Takk til deg John Kr La inn Mapsource 6.3 i dag og da virket det plutselig, men er det sånn at jeg må slå inn koden hver gang jeg har vært ut av programmet ?? Det syns jeg er litt tungvint Fremdeles problemer med musepeker som hopper rundt i skjermbildet og åpner vinduer, men da jeg startet maskinen uten at gps var tilkoblet så virket det. Jeg har en gps som får strøm fra samme ledning som maskinen. Hadde det hjulpet å sette en bryter på denne ledningen eller er det tilkobling til com porten som gjør utslaget ? Synes å huske at noen har hatt samme problem her med Windows XP tidligere og at de forandret noe på boot ini. Håper noen har noen gode råd om dette også, for der datamaskinen er montert er det så trangt at det er et helv.... å koble fra/til gps`n For ordens skyld så nevner jeg at det er en trådløs scroll mus. Kan det være mobiltelefon el lignende som forstyrrer signalene??? Mange spørsmål, men tror at : "baatplassen hjelper deg" :lol: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Flott at det begynner å ordne seg. Jeg vil anbefale deg å kjøp deg ei mus med ledning, for da eleminerer du radiostøy. Legg også inn driverne til musa så blir dette problemet også bra. Strøm fra samme ledning skulle ikke ha noe å bety. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kristian Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Jo det med mus har vært nevnt før, sjekk denne linken https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...819952;start=10 Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Hei Folkens Ny versjon av Mapsource er ankommet i dag.... http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.