Jørgen S Startet 19.April.2010 Del på Facebook Startet 19.April.2010 Hei. Vannpumpa på Motoren viser deg å lekke som ei sil. Vannet spruter ut når jeg setter vannslangen på kjølevannsinntaket. mistenker og at det lekker vann igjennom pumpa, og fram til drivhjulet som driver pumpa, slik at motoren/olja fyller seg med vann. oljenivå stiger etter motoren har kjørt litt, pluss olja er hvit som skummetmelk. legger ved noen bilder av pumpa. Noen som veit hvordan pumpa fungerer? hvor er det lagere ligger? pakninger, simmeringer og slikt. går det ann å få tak i deler? Det jeg egentlig kanskje lurer mest på er hva feilen kan være. det spruter vann ut av noen luftehull, og mistenker at vann renner inn i motorrommet. Og hvor kan jeg få tak i reservedeler? Sitér dette innlegget Link to post
dykkern Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Jeg hadde samme problem med en saltvannskjølt B20. Da holdt det å bytte simringer i pumpehuset, så var alt OK igjen. Fikk kjøpt simringer over disk på Lasa. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Sjekk forhandler/Volvo om det finnes et repsett til pumpa. Slitt aksel/foring kan fort ødelegge nye simringer. Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Sjekk i samme slengen om det er slitekanter i endelokkene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Styrbert Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Kjenner ikke denne motoren så godt, men er litt forundret over at det kan komme så mye vann inn der du beskriver. Ville holde en knapp på ødelagt oljekjøler, hvis du har det på din motor. Har noe blitt frostsprengt i vinter? Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 er litt forundret over at det kan komme så mye vann inn der du beskriver Flere som er enige i det? Dykkern, fikk du større mengde med vann i oljen? Ville holde en knapp på ødelagt oljekjøler Jeg har ikke tenkt en gang på oljekjøleren! Den må jeg jo selvfølgelig sjekke. Og på spøsmålet om den kan ha vært frostsprengt, så må jeg bare si at det kan godt hende. et par ganger.. eller ikke? har stått på land i 3 år. båten var fylt litt med vann på et punkt. aner ikke hvordan motoren har det. Fikk starta den, hvertfall. Mirakel i mine øyne Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Denne motoren har frostplugger. Skal sprette ut hvis vannet fryser i motoren. Med det resultat at kjølevann som du suger inn, vil havne i motorommet, lekke ut gjennom pluggen som er borte/delvis poppet ut. Jeg har heller ikke tro på at pumpen lekker så mye vann inn i motoren. Kan også være defekt toppakning. Vannet går rett inn i motoren. Eller store mengder vann som har ligget i motoren. Prøv og bytt ut oljen, se hva som da skjer. Dette hjelper ikke sjøvannspumpen din, den er tydelig defekt og må repareres uansett. Men gammel motor, så stor fare for at den er irret i kanaler innvendig som fører til innvendige lekkasjer. Før jeg hadde gjort noe med sjavannspumpa, vill jeg funnet ut årsaken til at vannet kommer inn i motor. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Hmm.. Skal underøke mer.. Kanskje jeg er så heldig at jeg får en unskyldning til å løfte den ut av båten : D. Bare sånn for opplysningens skyld: .. Jeg hølder ører/øyne åpne om det er noen som har en 4syl dieselmotor liggende på rundt60-70hk for strak aksling til salgs billig. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Hadde samme problem på impeller på generatoren. Ligner veldig på din. Bak impellerhuset er der et "sladrehull" som lekker når simmeringen går i stykker....gjør som dykkern og skift simmering. Kommer faktisk inn mye vann over tid Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Har hatt det samme selv. Holdt å skifte simmering. Fikk ny i båtbutikken. Jeg synes noen skremmer vel mye her. Dersom problemet er at det spruter vann ut av hullene på pumpa er det vel ikke svært sannsynlig at det kan skyldes frostskade på oljekjøler eller motorblokk? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Denne motoren har frostplugger. Skal sprette ut hvis vannet fryser i motoren. Tull! Frostplugger har ikke noe som helst med frost å gjøre, annet enn i navnet. Disse pluggene er kun plassert der for å få ut sanden etter støping av motorblokka. At de fra tid til annen spretter ut om motoren fryser har gitt opphav til navnet. Men det er ingen forsikring, blokka kan like godt sprekke uten at frostpluggene har rørt seg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg synes noen skremmer vel mye her. Dersom problemet er at det spruter vann ut av hullene på pumpa er det vel ikke svært sannsynlig at det kan skyldes frostskade på oljekjøler eller motorblokk? Helt riktig, men det vannet går inn i båten, ikke inn i motoren. At pumpa er defekt er sikkert riktig, men at pumpa får oljen til å bli grå, det stiller jeg meg spørrende til. Kun det som var poenget. Skal mye mer enn tre-fire dråper vann for at 5 liter olje skal bli grå. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Tull! Frostplugger har ikke noe som helst med frost å gjøre, annet enn i navnet. Disse pluggene er kun plassert der for å få ut sanden etter støping av motorblokka. At de fra tid til annen spretter ut om motoren fryser har gitt opphav til navnet. Men det er ingen forsikring, blokka kan like godt sprekke uten at frostpluggene har rørt seg.... Si tull er vel å ta i, da jeg faktisk har blitt reddet selv på at pluggene skvatt ut på en AQ140 motor. Men er ikke uenig i din forklaring heller, og helt klart at pluggene er ikke sikring for at blokka sprekker, men kan forhindre det har man flaks. Sitér dette innlegget Link to post
esp Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Helt riktig, men det vannet går inn i båten, ikke inn i motoren.At pumpa er defekt er sikkert riktig, men at pumpa får oljen til å bli grå, det stiller jeg meg spørrende til. Kun det som var poenget. Skal mye mer enn tre-fire dråper vann for at 5 liter olje skal bli grå. Helt vanlig på disse motorene at man får mengder med vann i oljen hvis simringer i sjøvannspumpe er defekt, sjøvanspumpen sitter i forbindelse med registerdekslet så vannet spruter rett inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Helt vanlig på disse motorene at man får mengder med vann i oljen hvis simringer i sjøvannspumpe er defekt,sjøvanspumpen sitter i forbindelse med registerdekslet så vannet spruter rett inn i motoren. Takk for info, toskete løsning/design, men sikkert riktig. Lærte jeg meg noe nytt, får vi håpe det er årsaken. Det er jo en billig og enkel reparasjon Det er underliggende kam på denne motoren, så pumpa blir dratt rundt av ene enden på kammen da? Derav det er mulig at det kan komme lekkasje inn? Sitér dette innlegget Link to post
esp Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Det er underliggende kam på denne motoren, så pumpa blir dratt rundt av ene enden på kammen da? Derav det er mulig at det kan komme lekkasje inn? Jepp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Si tull er vel å ta i, da jeg faktisk har blitt reddet selv på at pluggene skvatt ut på en AQ140 motor. Ja det er klart at det kan skje, og har skjedd mange ganger. Men å si at frostpluggene SKAL sprette ut om motoren fryser, det var det jeg refererte til som tull! Men å bli reddet av flaksen, det er vel noe de fleste av oss har opplevd... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jørgen S Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hei. Snubla over denne tråden igjen, jeg. Jeg har fått fiksa pumpa, da. dro på laasa. der hadde de simmeringer i riktig dimensjon på lager. jeg bytta de, og pumpa ble pottetett. Det var 4 simmeringer totalt. 2 på hver pumpe. Under er to av de gamle simmerne. det var på ferskvannsiden faktisk.. Pent. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hei Du finner deleliste, sprengskisse og arbeidsanvisninger på sidene til Johnson Pumps. Har et par ganger kjøpt deler hos importøren, Leif Strøm. Sist restet de ett lager som de skulle har 200,- ++ for. Fant samme lagerdimesjon (og kanskje kvalitet) på Biltema til 24,90. Så jeg vil nok finne andre kilder for lager, simringer etc neste gang. Du har pumpetype F4-B9. Oppgi art 10-24124 hvis du bestiller deler. Det kan være brukt litt forskjellig innmat i F4-B9 opp gjennom tida. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Jørgen S Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Okay. Da veit jeg det. Men syns det var helt greit å betale 250kr for å få båten til å gå. pluss at jeg har tryggheten at det er helt riktig dimmensjon jeg har. var forskjellig størrelse på ferskvann og saltvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.