Jump to content

Sjøvannspumpe på volvo b20 lekker!


Jørgen S

Recommended Posts

Hei. Vannpumpa på Motoren viser deg å lekke som ei sil. Vannet spruter ut når jeg setter vannslangen på kjølevannsinntaket. mistenker og at det lekker vann igjennom pumpa, og fram til drivhjulet som driver pumpa, slik at motoren/olja fyller seg med vann. oljenivå stiger etter motoren har kjørt litt, pluss olja er hvit som skummetmelk. legger ved noen bilder av pumpa.

 

Noen som veit hvordan pumpa fungerer? hvor er det lagere ligger? pakninger, simmeringer og slikt. går det ann å få tak i deler?

_mg_6815.jpg_mg_6816.jpg

_mg_6817.jpg_mg_6818.jpg

_mg_6819.jpg_mg_6821.jpg

 

Det jeg egentlig kanskje lurer mest på er hva feilen kan være. det spruter vann ut av noen luftehull, og mistenker at vann renner inn i motorrommet.

Og hvor kan jeg få tak i reservedeler?

Link to post
er litt forundret over at det kan komme så mye vann inn der du beskriver

Flere som er enige i det? Dykkern, fikk du større mengde med vann i oljen?

 

Ville holde en knapp på ødelagt oljekjøler

Jeg har ikke tenkt en gang på oljekjøleren! Den må jeg jo selvfølgelig sjekke.

 

Og på spøsmålet om den kan ha vært frostsprengt, så må jeg bare si at det kan godt hende. et par ganger.. eller ikke? har stått på land i 3 år. båten var fylt litt med vann på et punkt. aner ikke hvordan motoren har det. Fikk starta den, hvertfall. Mirakel i mine øyne :eek:

Link to post

Denne motoren har frostplugger. Skal sprette ut hvis vannet fryser i motoren.

Med det resultat at kjølevann som du suger inn, vil havne i motorommet, lekke ut gjennom pluggen som er borte/delvis poppet ut.

Jeg har heller ikke tro på at pumpen lekker så mye vann inn i motoren. Kan også være defekt toppakning. Vannet går rett inn i motoren. Eller store mengder vann som har ligget i motoren. Prøv og bytt ut oljen, se hva som da skjer.

Dette hjelper ikke sjøvannspumpen din, den er tydelig defekt og må repareres uansett. Men gammel motor, så stor fare for at den er irret i kanaler innvendig som fører til innvendige lekkasjer.

Før jeg hadde gjort noe med sjavannspumpa, vill jeg funnet ut årsaken til at vannet kommer inn i motor. Lykke til

Link to post

Har hatt det samme selv. Holdt å skifte simmering. Fikk ny i båtbutikken.

 

Jeg synes noen skremmer vel mye her. Dersom problemet er at det spruter vann ut av hullene på pumpa er det vel ikke svært sannsynlig at det kan skyldes frostskade på oljekjøler eller motorblokk?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Denne motoren har frostplugger. Skal sprette ut hvis vannet fryser i motoren.

 

Tull! Frostplugger har ikke noe som helst med frost å gjøre, annet enn i navnet. Disse pluggene er kun plassert der for å få ut sanden etter støping av motorblokka. At de fra tid til annen spretter ut om motoren fryser har gitt opphav til navnet. Men det er ingen forsikring, blokka kan like godt sprekke uten at frostpluggene har rørt seg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jeg synes noen skremmer vel mye her. Dersom problemet er at det spruter vann ut av hullene på pumpa er det vel ikke svært sannsynlig at det kan skyldes frostskade på oljekjøler eller motorblokk?

 

Helt riktig, men det vannet går inn i båten, ikke inn i motoren.

At pumpa er defekt er sikkert riktig, men at pumpa får oljen til å bli grå, det stiller jeg meg spørrende til. Kun det som var poenget. Skal mye mer enn tre-fire dråper vann for at 5 liter olje skal bli grå.

Link to post
Tull! Frostplugger har ikke noe som helst med frost å gjøre, annet enn i navnet. Disse pluggene er kun plassert der for å få ut sanden etter støping av motorblokka. At de fra tid til annen spretter ut om motoren fryser har gitt opphav til navnet. Men det er ingen forsikring, blokka kan like godt sprekke uten at frostpluggene har rørt seg....

 

Si tull er vel å ta i, da jeg faktisk har blitt reddet selv på at pluggene skvatt ut på en AQ140 motor. Men er ikke uenig i din forklaring heller, og helt klart at pluggene er ikke sikring for at blokka sprekker, men kan forhindre det har man flaks.

Link to post
Helt riktig, men det vannet går inn i båten, ikke inn i motoren.

At pumpa er defekt er sikkert riktig, men at pumpa får oljen til å bli grå, det stiller jeg meg spørrende til. Kun det som var poenget. Skal mye mer enn tre-fire dråper vann for at 5 liter olje skal bli grå.

 

Helt vanlig på disse motorene at man får mengder med vann i oljen hvis simringer i sjøvannspumpe er defekt,

sjøvanspumpen sitter i forbindelse med registerdekslet så vannet spruter rett inn i motoren.

Link to post
Helt vanlig på disse motorene at man får mengder med vann i oljen hvis simringer i sjøvannspumpe er defekt,

sjøvanspumpen sitter i forbindelse med registerdekslet så vannet spruter rett inn i motoren.

Takk for info, toskete løsning/design, men sikkert riktig. Lærte jeg meg noe nytt, får vi håpe det er årsaken. Det er jo en billig og enkel reparasjon :smiley:

Det er underliggende kam på denne motoren, så pumpa blir dratt rundt av ene enden på kammen da? Derav det er mulig at det kan komme lekkasje inn?

Link to post
Si tull er vel å ta i, da jeg faktisk har blitt reddet selv på at pluggene skvatt ut på en AQ140 motor.

 

Ja det er klart at det kan skje, og har skjedd mange ganger. Men å si at frostpluggene SKAL sprette ut om motoren fryser, det var det jeg refererte til som tull! Men å bli reddet av flaksen, det er vel noe de fleste av oss har opplevd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei. Snubla over denne tråden igjen, jeg. Jeg har fått fiksa pumpa, da. dro på laasa. der hadde de simmeringer i riktig dimensjon på lager. jeg bytta de, og pumpa ble pottetett. Det var 4 simmeringer totalt. 2 på hver pumpe.

 

Under er to av de gamle simmerne. det var på ferskvannsiden faktisk..

dsc00074.jpg

Pent.

Link to post

Hei

 

Du finner deleliste, sprengskisse og arbeidsanvisninger på sidene til Johnson Pumps.

 

Har et par ganger kjøpt deler hos importøren, Leif Strøm. Sist restet de ett lager som de skulle har 200,- ++ for. Fant samme lagerdimesjon (og kanskje kvalitet) på Biltema til 24,90. Så jeg vil nok finne andre kilder for lager, simringer etc neste gang.

 

Du har pumpetype F4-B9. Oppgi art 10-24124 hvis du bestiller deler. Det kan være brukt litt forskjellig innmat i F4-B9 opp gjennom tida.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...