Jump to content

Maritim sin gummibåt, lang eller kort stamme


matglede

Recommended Posts

Har tilsvarende båt - hadde 4 hk, første året (2t) men byttet denne i en "tilsvarende" 5 hk. Dermed planer båten med 2 grove karer, videre mye lettere å ligge i plan uten hele tiden å ha maks pådrag. Toppfart med 13 åring økte imidlertid fra ca. 10 til faktisk 15 knop - muligens fordi at vi hadde et nummer mindre propell på 4.hk.motoren for at denne skulle klare å få båten i plan med 1 (stor) voksen + 1 barn.

Link to post
Share on other sites

har også den gummibåten., med en parsun 9,9 hk 4 takt. Deeerittung motor ( såvidt enmanns) jolla ligger med nesen ca en halvmeter i været når den ligger på vannet uten folk i ..

Er på utkikk etter en 11-12 foter . noen som vil bytte med mellomlegg? Den var ny ifjor.,

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lurer også litt på dette. Er mange år siden jeg raste rundt i en hjemmebygge VX med bare propellen nedi, men da gikk det jo bare i kort stamme. Men synes det var litt vel lite vann rundt propellen når jeg testet ny Maritim-båt i sommer med gammel 4 hk. Men propellen "spoler" ikke så da er det vel kort stamme som gjelder.

 

Er nok ingen sånne små gummijoller som skal ha lang stamme vel?

 

Mener å ha sett flere gummijoller på Finn med lang stamme, så da ble jeg litt usikker.

 

Kort stamme.Har tilsvarende båt selv med 4hk 2-takter. Dette går rimelig bra med en voksen og 2 barn.Med noe særlig mer vekt kommer båten ikke opp i plan (men ganske artig når man kjører alene :smiley: ).

 

Fikk du virkelig Maritim sin til å plane med 1 voksen og 2 barn?? Jeg forsøkte selv i sommer med 4hk yamaha med meg selv (100kg) og en 6 åring på 25kg og det kunne jeg bare glemme. Fikk den i plan alene når jeg satte meg på tofta, men bare jeg møtte noen bølger så gikk den ut av plan når jeg satt bak. Er imidlertid litt usikker på om motoren er helt frisk.

 

Noen andre med erfaring på 4 HK på denne båten?

Link to post
Share on other sites

Har en tilsvarende liten båt selv og lurer på å kjøpe meg en 5 hk. Hovedgrunnen at jeg ikke vil ha større motor er at jeg synes det er veldig greit med innebygd tank. Slipper å ha styr i en ellers allerede liten jolle.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har også en slik Maritim jolle med 9.8hk på. Klarer 19 GPS knop med meg alene. Men det skal ikke være store bølgene før farten må betydelig ned.

 

Kunne nok klart noen knop til med tyngre propell.

 

Har også prøvd den med 5hk yamaha, og det går ikke så værst det heller. Men sliter med å komme i plan med meg og 2 unger.

 

Begge motorene er kortstammet. Har måtte løfte motoren ca 1cm for å unngå sprut, så tror det vil gå dårlig med langstammet motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...