Jump to content

90 hk på Skibsplast 450?


ebk

Recommended Posts

Brukeren helge her har en 450 med 80hk yamaha på, den veier vel rett i overkant av 120kg med powertrim. OMC V4 av den gamle typen veier vel rett under 140 hvis jeg ikke husker helt feil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Gratulerer med fin båt :cheers:

 

Tror dette vil gå bra men du kan jo følge med litt.

Vet dog ikke hva de 20 kg har å si der.

Denne motoren er vel i praksis den samme som 140 hk.

 

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å sette en 90 Yamaha på men det er vel til gjengjeld samme grunnkonstruksjon som 80 hk til Helge.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du trenger jo ikke gi full gass med en gang?

ta det med ro og bli kjent med installasjonen.

Vær våken...

 

Men husk for all del at det er en del krefter du har med å gjøre.

Har du ikke erfaring med dette så opptre deretter.

Og husk også at det er andre rundt deg.

 

Vær obs på hvordan båten oppfører seg (spesielt i svinger)

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Okei.

Når du mener hvordan den oppfører seg i sving, tenker du da på at den ikke kantrer eller?

Tenkte å prøve begge motorer. Både den 60hk Evinrude som sitter på nå og så den Johnson 90hk.

Men akterspeilet skal holde den 90 hk? Veier vel en 140kg eller noe slik tenker jeg.

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post

hvorvidt akterspeilet holder kommer nok mer an på hvordan du kjører den, enn på noen kg ekstra. Kreves at du kjører " med innsiden av hodet"

 

Ang. oppførsel i sving, det som kan skje ved sving i stor fart er at båten slipper/skrenser sideveis - for så å hugge tak brått og brutalt. Fort gjort da å bli kastet på sjøen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Har kjøpt en skibsplast 450. Hva er maks anbefalt motor til denne?

Nå sitter det en Evinrude 1990 60hk på den. Noen som vet hva denne båten tåler?

Grattis med stilig båt ebk! Dette er favorittbåten min blant mine båter: http://www.seljeseths.net/baat.html Jeg synes min Skibsplast 450 m/80 Hk er klart mer moro å kjøre enn min Skibsplast 655 m/140 Hk :yesnod: Det har vel mindre med motor og forsåvidt også motorkraft å gjøre og mer med en slags "motorsykkel kontra bil"-følelse :lol:

 

Men... denne båten er godkjent for inntil 60 Hk og det var jo egentlig en slik kombinasjon jeg hadde tenkt å kjøpe. Men så ble det nå engang slik at når jeg kom over 3 stk 450 til salgs forrige høst-/vintersesong (2008/2009) var den jeg syntes var mest velholdt og pen unstyrt med en ganske gammel Yamaha 80. Fungerer greit det, men så holder også kreftene i massevis for min del - også med 4 til 5 personer ombord.

 

Vet dog ikke hva de 20 kg har å si der.

Jeg tror vel ikke det har all verden å si selv om Skibsplast var veldig opptatt av at jeg ikke måtte installere for stor fast tank siden jeg hadde så stor og tung motor. Det var kun 25 L løs tank når jeg kjøpte båten brukt. Jeg valgte å installere 70 liter fast tank, men Skibsplast argumenterte sterkt for at jeg ikke burde bruke mer enn 50 L pga høy vekt helt bak i båten. Jeg tror imidlertid de store ekstra kreftene (overskytende over 60 Hk) er en større risiko på en såpass liten båt enn høy vekt bak.

 

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å sette en 90 Yamaha på men det er vel til gjengjeld samme grunnkonstruksjon som 80 hk til Helge.

Er enig med Daffy. En 90 Hk Yamaha er vel samme motor som min bare med enda litt mer krefter på høye turtall og selv om jeg ikke vil "skrive under" på noe går nok det helt sikkert bra. En 80 eller 90 Hk av andre typer/merker går sikkert også bra. Men jeg tør ikke uttale meg om å gå opp et hakk på enda større, tyngre og kraftigere motorblokk. Den motorkonstruksjonen/motorblokken jeg har på min 450 er allerede "et hakk" for stor ihht godkjenning på båten... å gå ytterligere opp til "2 hakk for stor"... :lipseal:

Link to post

Kom til å tenke på en ting til..... Den ekstra vekten bak i båten er en ikke helt ubetydelig ulempe mht å få tiltet motoren helt ut av vannet. Det går faktisk ikke på min båt heller. Selv med relativt lite bensin på tanken og motoren ganske høyt montert på hekken får jeg ikke tiltet min Yamaha 80 helt ut av vannet. På bildet under er bensintanken på min båt nesten helt tom.

 

Dette kan i verste fall være en ulempe mht tæring på motoren. Nå er jeg ikke så redd for dette da min 450 stort sett bare ligger på vannet 7 uker i året. Men det er likevel et moment å ta med seg.

 

TN_DSC00148.JPG

Bildet er en klikkbar link til større utgave av bildet.

Link to post

Jo takk for det Helge :)

 

Er ikke en yamaha jeg har, men en 90 hk Johnson V4. Den digre tunge. Veier vel rundt en 140-150kg tenker jeg pga powertrimmen.

Er dette for stort og sette på? Er jo en av de tyngste 90hk tror jeg.

Motoren som sitter på nå er en Evinrude 60hk. Forrige båten min var en 16 fot med 50hk Mercury. Syns ikke det gikk noe bra. Litt tregt og brukte en del bensin når jeg skulle holde marsj fart pga den nesten måtte ha full gass hele tiden.

Kan prøve begge to for å se hvilken som er best å ha på.

Men i utgangspunktet ville jeg bare høre om folk hadde noen innsigelser i det med å sette en såpass stor og tung motor på båten.

Hadde ikke tenkt meg å begynne å forsterke akterspeil osv.

 

Ser på bilde ditt Helge, at båten ligger lavt i vannet med baken. Men gjør jo forsåvidt ikke noe i og med den bare er på vannet om sommeren...

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post

Her er en gammel 15 fot med 115 hk

Det synes jeg så litt voldsomt ut :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jøss.

Selve motor ser litt lik ut som min. Bare at den har flere hester.

Sikkert samme blokka. Ser ikke ut som den er forsterket noe særlig og da den ligger på vannet henger ikke rumpa alt for mye nedi heller.

Så blir mindre og mindre skeptisk til det med å sette den store motoren på.

Noen som har erfaringer med lignende?

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
en 90 hk Johnson V4. Den digre tunge. Veier vel rundt en 140-150kg tenker jeg pga powertrimmen.

Er dette for stort og sette på? Er jo en av de tyngste 90hk tror jeg.

Johnson/Evinrude på 1632cc, før ca 1985 veier under 140kg, modellen som kom etter på litt over 1700cc veier over 160 såvidt jeg husker.  (Yamahas V4 på 100/115/130/140hk er 164kg)

 

Ellers er feks Merc R6 motorene 135-140kg hvis jeg ikke tar helt feil...

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
15 fot med 90 hk? Kanskje til og med skibsplast 450 med 90hk?

Jeg for min del har aldri hørt om mer enn 80 Hk på Skibsplast 450 VS, men det kan godt være noen har forsøkt det. Jeg har imidlertid sett en som hadde Suzuki DT 90 på en noen få år eldre Skibsplast 460 VS. Så var det jo Daffy sin link til en enda eldre Skibsplast 15 med 115 Hk på. Det er vel det ca dobbelte av hva den båten er godkjent for - synes kanskje ikke det låter så smart/fornuftig(?). 90 Hk er 50 % overmotorisering på en Skibsplast 450 VS og da er vel denne 90 hesteren også en stor 90 hester å regne (i forhodl til 90 hester-utgaven av min motor) da den vel er den minste i Hk i en motorblokkserie som går vesentlig høyere i Hk? Dreiemomentet til motoren vil jo da også være høyt til 90 Hk å være.

 

Jeg var som allerede nevnt på jakt etter en 450 VS med maks godkjent motor (60 Hk). Når det ble en 80 Hk føler jeg at det er massevis av turtall og krefter å gå på. Båten holder seg faktisk oppe i plan helt ned til under 2500 rpm på motoren og det er det vel ikke mange båten med påhengsmotor som gjør. Ved bare ca 3000 rpm har båten over 25 knop (GPS). Med kraftig uttrimming av motor har jeg på maks fått over 42 knop (GPS).

Link to post

Okei.

Men i bunn og grunn er det vel egentlig mest pga tyngden på motoren. For hvis jeg setter en finerplate på akterspeilet så gjør vel det såpass at ikke det blir så mye vridning. Er vanskelig dette her med å sette større motor på.

Sendte melding til han som hadde skibsplast 15 med 115 hk og spurte hvordan han har gjort. Han sa det viktigste var bare å få motoren helt rett, når den ble satt på.

Er veldig usikker. Har egentlig mest lyst til å få satt på 90 hk. Hadde jo blitt skikkelig drag i båten til både dra vannski, wakeboard og ring.

Pluss litt billigere å kjøre med på marsj fart.

Men er det noe jeg absolutt ikke bør begi meg ut på, å bytte ut motoren?

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...