Jump to content

Erfaring: Volvo Penta 15hk bensin?

Guest skrog

Recommended Posts

Rett forum ?

Jeg lurer på å kjøpe en snekke med en 15 Hk Volvo Penta bensinmotor. Vet ikke alder, men den ser ut til å være pent behandlet og lite brukt. Siden jeg er født og oppvokst i "Sabb-land" er bensinmotorer i båter litt ukjent for meg.

Er det noen som har noen erfaring med denne type motor, og hva jeg evt bør se etter ? Har den noe slektskap med Marna motorene ?

Er takknemlig for alle tips.

........ Har den noe slektskap med Marna motorene ?.....

Såvidt jeg vet så heter den MB 10A, og så tror jeg faktisk også at det er Marna som produserte disse motorene for Volvo....... ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg hadde en slik i ei 20 fots snekke for noen år siden. Motoren fungerte problemfritt de 2 årene jeg hadde den. Startet greit hver gang og gikk uten et feilslag. Marna i Mandal produserer motoren og leverer deler til den enda.

Siste sommeren jeg hadde den så opplevde jeg imidlertid at tempen var noe høyere enn året før, uten at jeg vet hva dette skyltes. Gearet sluret også litt når jeg satte den i gear forover. Det tok et sekund eller to før gearet koblet inn. Hvis man da samtidig gav litt gass så koblet det inn med et lite rykk. I følge Marna så skyldes det slitasje på konene i gearet og var en kostbar sak å reparere.

Skiftet også regulatoren på dynastarteren. Sjekk at denne fungerer og lader slik den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...