Jump to content

Være 16 år for å få båtførerbeviset ?!

meldaln

Recommended Posts

Hei,

ja, jeg er "redd" at dette med 16 år er riktig. Dette var en regelendring som ble innført 1. mai i fjor (2009). Før det fikk du utstedt båtførerbevis bare du var over 14 år. Nå kan du fortsatt avlegge prøven fra du er 14 år, men beviset får du ikke før du fyller 16.

Når det er sagt - det er vel strengt tatt ingenting du "taper" på å måtte vente? Du får det jo automatisk tilsendt når du er 16 uten å avlegge ny prøve. Selvsagt er det kult å ha et bevis, men det ville likevel ikke ha gitt deg flere rettigheter når det gjelder å føre båt, så langt jeg vet. Jeg har selv en 15-åring i huset som tok beviset og fikk det utstedt før den nye regelen trådte i kraft. Jeg tror han har de samme begrensninger som deg når det gjelder motor- og båtstørrelser.

Redigert av Ronald (see edit history)

Som tidligere innlegg viser, og som du skulle ha lært på kurset, så er det to regler som gjelder her:

- Forskriftens § 5. Den såkalte 16 årsregelen som har vært der i mange tiår står der forsåvidt fremdeles. Du må være 16 år for å føre båt med større motor enn 10 HK/går fortere enn 10 knop. Den regelen gjelder også for deg, selvom du har bestått Båtførerprøven.

- Forskriftens § 7. Båtførerbeviset kreves (av de som er yngre enn 30 år) for båter over 8 meter/større motor enn 25 HK. Det er denne regelen du nå har forberedt deg på, slik at du er klar når 16-årsdagen din kommer.

Som du ser, så starter dine "utvidete rettigheter" først når du fyller 16, så derfor trenger du heller ikke beviset før du fyller 16. Men masse kudos til deg for å ha tatt prøven allerede. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...