meldaln Startet 19.April.2010 Link til dette innlegget Startet 19.April.2010 Jeg har netopp tatt båtførerbeviset, og fikk nå brev om at jeg ikke får selve beviset før jeg blir 16 år. Jeg blir da 15 i år. Men vi fikk ikke opplyst noe under kurset om at vi ikke får beviset for om over 1 år. Jeg ble litt irriter da jeg fikk høre dette.. Stemmer dette ?! Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 så vidt jeg vet så skal det ikke være noe aldersgrense på dette Men ta og send en IM til poseidon, han har peiling på dette, Eller spør på dette forumet Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ronald Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Hei, ja, jeg er "redd" at dette med 16 år er riktig. Dette var en regelendring som ble innført 1. mai i fjor (2009). Før det fikk du utstedt båtførerbevis bare du var over 14 år. Nå kan du fortsatt avlegge prøven fra du er 14 år, men beviset får du ikke før du fyller 16. Når det er sagt - det er vel strengt tatt ingenting du "taper" på å måtte vente? Du får det jo automatisk tilsendt når du er 16 uten å avlegge ny prøve. Selvsagt er det kult å ha et bevis, men det ville likevel ikke ha gitt deg flere rettigheter når det gjelder å føre båt, så langt jeg vet. Jeg har selv en 15-åring i huset som tok beviset og fikk det utstedt før den nye regelen trådte i kraft. Jeg tror han har de samme begrensninger som deg når det gjelder motor- og båtstørrelser. Redigert 19.April.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Må ver 16 for å føre båt med mer enn 10hk, 10 knop og ( husker ikkje lengde i farten.... 10 meter?) I tilleg må du ha båtførerbevis om du er født etter 1980. Ikkje sikker på alle detaljene, men sånn någenlunde der omkring Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 ( husker ikkje lengde i farten.... 10 meter?) 8 Meter Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ÅtteGlass Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Som tidligere innlegg viser, og som du skulle ha lært på kurset, så er det to regler som gjelder her: - Forskriftens § 5. Den såkalte 16 årsregelen som har vært der i mange tiår står der forsåvidt fremdeles. Du må være 16 år for å føre båt med større motor enn 10 HK/går fortere enn 10 knop. Den regelen gjelder også for deg, selvom du har bestått Båtførerprøven. - Forskriftens § 7. Båtførerbeviset kreves (av de som er yngre enn 30 år) for båter over 8 meter/større motor enn 25 HK. Det er denne regelen du nå har forberedt deg på, slik at du er klar når 16-årsdagen din kommer. Som du ser, så starter dine "utvidete rettigheter" først når du fyller 16, så derfor trenger du heller ikke beviset før du fyller 16. Men masse kudos til deg for å ha tatt prøven allerede. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
sveini 95 Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 gå på www.lovdata.no og les deg opp der my artige regler for båt må si det er like iritert som deg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.