jo_no Startet 19.April.2010 Del på Facebook Startet 19.April.2010 Tradisjonen tro suger jeg alltid opp litt fra dieseltanken om våren.. Benytter en enkel håndpumpe hvor slangen føres gjennom et 'elektriker-rør' for at det skal holdes stivt og kunne styres. Måten båten heller på og måten tanken er utformet på, gir at jeg lett kommer til det desidert laveste punktet i tanken på en grei måte gjennom mannhullet. Har de siste par årene brukt Hammerdown for å redusere evt. vann-i-diesel problematikken. Sist høst lot jeg (mer eller mindre tilfeldig) båten gå i opplag med ca 1/3 tank. Tenkte i vår at nå er det sikkert kondens på tanken og greier. Overaskelsen var imidlertid stor da tanken viste seg å helt fri for vann i bunnen. Bare litt rusk som overhodet ikke så ut til å være av 'organisk' art (tenker da på sånt gele-aktig u-dyr). Mulig mange er unenig med meg men jeg velger å hylle produktet Hammerdown for sin fortreffelige egenskap.. :cool: Bildet viser ca 3/4 liter tappet diesel med alt rusket jeg greide å få opp.. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Har samme erfaring som deg. Har brukt HD i fem seks år nå. Aldri funnet fritt vann eller dritt i forfilter eller tank. Båten brukes hele året. De ruskene du har funnet er mest trolig fra bunkersanlegget. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars Hansen Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg har aldri brukt noe lurium, men drenerer regelmessig en liten "klunk" av tankene. Har selvfølgelig kran i bunnen av hver tank. Har heller aldri sett noe vann eller drit i tankene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg bruker også HD, og er veldig fornøyd, men OBS! Ved lengre opplag bør man kjøre motoren med ren diesel fra egen kanne noen minutter. Dette fordi evt vann som HD emulerer vil skille seg ut igjen fra dieselen over tid, og derav skape problemer i drivstoffløpet i motoren. Denne infoen fikk jeg fra en repr fra HD, og han sa også på min anmodning at han ville få denne infoen inn i beskrivelsen for produktet etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Jeg har aldri brukt HD eller andre tilsetningsmidler men pleier å ha full tank før vinteren sette inn. Har aldri hatt vann eller dieseldyr og når jeg har suget ut prøver fra bunnen av tanken har jeg alltid fått kun ren diesel. Redigert 21.April.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Suger altid opp em liten skvett fra tankbunnen vær vår for og se om det er kommet noe skitt eller vann. Til nå etter 8 år med den båten jeg har har jeg aldrig funnet noe. Da jeg aldrig har tilsatt verken HD eller annet lurium kan det da ialefall ikke sies og være et fenomen knyttet til disse stoffene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Da jeg aldrig har tilsatt verken HD eller annet lurium kan det da ialefall ikke sies og være et fenomen knyttet til disse stoffene. Helt enig. Dette sier Pat Manley. Jevnlig bruk av biocid (plantegift) kan føre til resistente bakterier og bør unngås. • Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. • Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige virkninger, og dieselforbruket kan reduseres. Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres eller suges ut. Drenerer tankene for vann dagen etter bunkring og før jeg skal på langtur som regel en mokkakopp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brumm Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Her kan det være at man bør velge mellom to onder. Mange har ikke mulighet å komme til innholdet i tanken på en enkel måte og bare tanker diesel og lar det skure og gå i årevis. Som jeg f eks. Etter 15 år uten tankrens eller tilsetning av Alron el lign tok jeg endelig jobben. Det så ikke hyggelig ut der nede i tanken. Over en liter med seig guffe ble hentet ut, og tanken rengjort. Deretter har jeg helt på en skvett HD annenhver tankfylling. Men jeg passer som sagt på å ikke la motoren stå for lenge ubrukt med dette middelet iblandet. En positiv bivirkning ved HD bruken min er at motorturtallet økte med ca 150 omdr og toppfarten økte fra 15,8 til 17.8 knop. Det høres også ut som om motoren går generelt penere i gangen, uten at jeg har vitenskapelige bevis for dette. Yanmar 4 LH DTE 165 hk. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Je en fartsøkning på 12,65% tilsvarer jo en efektøkning på ca 50% så det er jo helt fantastisk. Tror sandelig jeg skal kjøpe HD jeg også, den må jo være så bra at jeg kan regne med fartsøkning selv når jeg seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 motorturtallet økte med ca 150 omdr og toppfarten økte fra 15,8 til 17.8 knop kan det komme av at den seige guffen du hadde har stengt for fri flyt av drivstoff - og at motoren derfor ikke har fått nok diesel i forhold til hva den kunne gitt i hk? Litt som å ha delvis tett dieselfilter... ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 den må jo være så bra at jeg kan regne med fartsøkning selv når jeg seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Bruker et digert Racorfilter før finfilter, disse ble kontrollert og byttet ofte. Så bortfall av den seige guffa var ikke grunnen til farts/turtallsøkningen. Jeg sier bare at motoren ble vesentlig piggere etter at jeg begynte å bruke HD, og det er vel ikke helt utenkelig at det skyldes dette middelet? Det sies at dyser og turbo etc blir renset. En annen ting jeg også har merket er at motoren bruker mindre drivstoff enn før. Likevel vurderer jeg å slutte å bruke middelet, pga den nevnte risken for korrosjon i dieselpumpa etc. Har på følelsen av at dette er middelet for farkoster i daglig bruk, og ikke for fritidsbåter som ligger stille lenge av gangen. Her er litt av beskrivelsen av HD fra Motorconsult: -Hammerdowns sammensetning gjør den til en komplett brennstofforbedrer. Den er ikke giftig eller etsende. Den inneholder ingen tungmetaller, alkoholer eller noen av de elementene som ofte finnes i additiver. Hammerdown er et organisk tilsetningsstoff - ikke et additiv med tungmetaller eller bor. -Når brennoljen tilsettes Hammerdown, blir trykksvingninger som oppstår under forbrenningsprosessen, redusert. Reduserte trykksvingninger gir mindre varmeoverføring til forbrenningsrommets komponenter, særlig topplokk og stempelkrone. Selv om det ikke oppstår detonerende forbrenning i ordinære dieselmotorer, er fordelen med redusering av trykksvingninger innlysende når man vet at de økte trykksvingningene som oppstår ved detonerende forbrenning i gassdiesel, kan føre til nedbrenning av stempelkronen i løpet av sekunder. Reduserte trykksvingninger betyr redusert varmeoverføring og derved redusert termisk belastning. -Ettersom forbrenningen blir renere, reduseres koksing av viktige komponenter i forbrenningsrommet. Koksbelegg løses under forbrenningsprosessen. Gummiering, slam og lakkering unngås. Innsprøytningsdyser, stempelringer og eksosventiler holder seg renere. Dette begrenser gasslekkasje forbi stempelringene (gjennomslag) slik at smøreoljen blir mindre forurenset. Vedlikeholdsintervaller kan forlenges. -Mindre sot i avgassene bidrar til at turboladerens turbindel holdes ren. -Med effektiv drift av turbolader og stempelringer som holder seg rene og arbeider som de skal, opprettholdes kompresjonstrykket. Dette har selvfølgelig positiv innvirkning på både tenning og forbrenning. Mer info her. Redigert 21.April.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Ved lengre opplag bør man kjøre motoren med ren diesel fra egen kanne noen minutter. Noen som virkelig gjør det? I alle fall ikke jeg. Mulig jeg fikk enda en ting å bekymre meg over da... Kanskje en løsning å iblande HD i første tank om våren for å få bort vann og uhemskheter - for deretter å kjøre på ren diesel? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Je en fartsøkning på 12,65% tilsvarer jo en efektøkning på ca 50% så det er jo helt fantastisk. Tror sandelig jeg skal kjøpe HD jeg også, den må jo være så bra at jeg kan regne med fartsøkning selv når jeg seiler. Hvordan kommer du frem til ca 50% effektøkning? Jeg får det ikke til å stemme. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brumm Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Under vinterkonserveringen løsner jeg bare den ene dieselslangeenden fra Racorfilteret og putter den ned i en liten kanne med ren diesel. Så får motoren gå noen minutter på denne dieselen. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Denne metoden for vinterkonservering kan jo utvides til å ikke suge fra ren diesel, men fra en blanding av diesel og motorolje. Dette er anbefalt (opp til 50% motorolje) av produsenten av min motor, Yanmar 4JHE. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mhemil Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Noen som har formening om Bio Protect 2 sett opp i mot HammerDown? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Kanskje en løsning å iblande HD i første tank om våren for å få bort vann og uhemskheter - for deretter å kjøre på ren diesel? Og hvorfor skulle du få vann i dieselen om vinteren, men ikke resten av året? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Capitaine Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 ...Bio Protect 2 sett opp i mot HammerDown? Både Hammerdown og Alron emulgerer vann inn i dieselen. Det gjør derimot ikke Bio-Protect 2. Bio-Protect 2 løser seg opp i både vann og diesel, men eventuelt vann vil legge seg under dieselen i tanken(slik det selvsagt også gjør uten dette tilsetningsstoffet). Bio-Protect 2 bryter likevel ned mikrofloraen i dieselen eller blandinger av diesel og vann hvor nettopp dieseldyr kan vokse. Man kan da tappe vannet av dieseltanken, vannutskiller/forfilter(grovfilter) diesel og/eller finfilter diesel slik at man slipper å få det inn i dyser og andre deler av brennstoffsystemet. Hvor gunstig det er for dyser, brennstoffpumpe og andre deler av drivstoffsystemet å la diesel passere hvor vannet er emulgert inn i dieselen etter bruk av Alron eller Hammerdown, vet jeg ikke, selv om ihvertfall Alron har en rensende og smørende effekt i tillegg til å emulgere vann inn i dieselen. Men kanskje kan det på lang sikt være skadelig og føre til korrosjon? For øvrig har Bio-Protect 2 vært produsert siden 1985. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hvordan kommer du frem til ca 50% effektøkning? Jeg får det ikke til å stemme. Nei skal en være helt nøyaktig blir det som følger: ((1+((17,8-15,8)/15,8)*1+((17,8-15,8))/15,8))-1)*100 og da får en 27%. Men slettes ikke verst det heller. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Og hvorfor skulle du få vann i dieselen om vinteren, men ikke resten av året? ..er det noen som har påstått det Ser du har sitert mitt innlegg, men dette ble vel litt for dumt Index(?) Redigert 22.April.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Nei skal en være helt nøyaktig blir det som følger:((1+((17,8-15,8)/15,8)*1+((17,8-15,8))/15,8))-1)*100 og da får en 27%. Men slettes ikke verst det heller. imponerende, men det er vel flere variabler i praksis. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Nei skal en være helt nøyaktig blir det som følger:((1+((17,8-15,8)/15,8)*1+((17,8-15,8))/15,8))-1)*100 og da får en 27%. Men slettes ikke verst det heller. Eller litt enklere: 1.1265^2 = 1.27, dvs 27% økning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.