Jump to content

Hammerdown er et fint stoff, dere


jo_no

Recommended Posts

Tradisjonen tro suger jeg alltid opp litt fra dieseltanken om våren..

Benytter en enkel håndpumpe hvor slangen føres gjennom et 'elektriker-rør' for at det skal holdes stivt og kunne styres.

Måten båten heller på og måten tanken er utformet på, gir at jeg lett kommer til det desidert laveste punktet i tanken på en grei måte gjennom mannhullet.

 

Har de siste par årene brukt Hammerdown for å redusere evt. vann-i-diesel problematikken.

 

Sist høst lot jeg (mer eller mindre tilfeldig) båten gå i opplag med ca 1/3 tank. Tenkte i vår at nå er det sikkert kondens på tanken og greier.

 

Overaskelsen var imidlertid stor da tanken viste seg å helt fri for vann i bunnen. Bare litt rusk som overhodet ikke så ut til å være av 'organisk' art (tenker da på sånt gele-aktig u-dyr).

 

Mulig mange er unenig med meg men jeg velger å hylle produktet Hammerdown for sin fortreffelige egenskap.. :cool: :cool:

 

Bildet viser ca 3/4 liter tappet diesel med alt rusket jeg greide å få opp..

 

rusk_i_dieseltanken.jpg

Link to post

Jeg bruker også HD, og er veldig fornøyd, men OBS! Ved lengre opplag bør man kjøre motoren med ren diesel fra egen kanne noen minutter.

Dette fordi evt vann som HD emulerer vil skille seg ut igjen fra dieselen over tid, og derav skape problemer i drivstoffløpet i motoren.

Denne infoen fikk jeg fra en repr fra HD, og han sa også på min anmodning at han ville få denne infoen inn i beskrivelsen for

produktet etterhvert.

Link to post
Da jeg aldrig har tilsatt verken HD eller annet lurium kan det da ialefall ikke sies og være et fenomen knyttet til disse stoffene.

 

Helt enig.

 

Dette sier Pat Manley.

 

Jevnlig bruk av biocid (plantegift) kan føre til resistente bakterier og bør unngås.

• Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted.

 

• Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige

virkninger, og dieselforbruket kan reduseres. Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres

eller suges ut.

 

Drenerer tankene for vann dagen etter bunkring og før jeg skal på langtur som regel en mokkakopp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Her kan det være at man bør velge mellom to onder. Mange har ikke mulighet å komme til innholdet i tanken på en enkel måte og bare

tanker diesel og lar det skure og gå i årevis. Som jeg f eks. Etter 15 år uten tankrens eller tilsetning av Alron el lign tok jeg endelig jobben.

Det så ikke hyggelig ut der nede i tanken. Over en liter med seig guffe ble hentet ut, og tanken rengjort. Deretter har jeg helt på en skvett

HD annenhver tankfylling. Men jeg passer som sagt på å ikke la motoren stå for lenge ubrukt med dette middelet iblandet.

En positiv bivirkning ved HD bruken min er at motorturtallet økte med ca 150 omdr og toppfarten økte fra 15,8 til 17.8 knop. Det høres også

ut som om motoren går generelt penere i gangen, uten at jeg har vitenskapelige bevis for dette. Yanmar 4 LH DTE 165 hk.

Link to post
motorturtallet økte med ca 150 omdr og toppfarten økte fra 15,8 til 17.8 knop

kan det komme av at den seige guffen du hadde har stengt for fri flyt av drivstoff - og at motoren derfor ikke har fått nok diesel i forhold til hva den kunne gitt i hk?

 

Litt som å ha delvis tett dieselfilter... ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Bruker et digert Racorfilter før finfilter, disse ble kontrollert og byttet ofte. Så bortfall av den seige guffa var ikke grunnen til farts/turtallsøkningen.

Jeg sier bare at motoren ble vesentlig piggere etter at jeg begynte å bruke HD, og det er vel ikke helt utenkelig at det skyldes

dette middelet? Det sies at dyser og turbo etc blir renset. En annen ting jeg også har merket er at motoren bruker mindre drivstoff enn før.

Likevel vurderer jeg å slutte å bruke middelet, pga den nevnte risken for korrosjon i dieselpumpa etc. Har på følelsen av at dette er middelet for

farkoster i daglig bruk, og ikke for fritidsbåter som ligger stille lenge av gangen.

 

Her er litt av beskrivelsen av HD fra Motorconsult:

 

-Hammerdowns sammensetning gjør den til en komplett brennstofforbedrer. Den er ikke giftig eller etsende. Den inneholder ingen tungmetaller, alkoholer eller noen av de elementene som ofte finnes i additiver. Hammerdown er et organisk tilsetningsstoff - ikke et additiv med tungmetaller eller bor.

 

-Når brennoljen tilsettes Hammerdown, blir trykksvingninger som oppstår under forbrenningsprosessen, redusert. Reduserte trykksvingninger gir mindre varmeoverføring til forbrenningsrommets komponenter, særlig topplokk og stempelkrone. Selv om det ikke oppstår detonerende forbrenning i ordinære dieselmotorer, er fordelen med redusering av trykksvingninger innlysende når man vet at de økte trykksvingningene som oppstår ved detonerende forbrenning i gassdiesel, kan føre til nedbrenning av stempelkronen i løpet av sekunder.

Reduserte trykksvingninger betyr redusert varmeoverføring og derved redusert termisk belastning.

 

-Ettersom forbrenningen blir renere, reduseres koksing av viktige komponenter i forbrenningsrommet. Koksbelegg løses under forbrenningsprosessen. Gummiering, slam og lakkering unngås. Innsprøytningsdyser, stempelringer og eksosventiler holder seg renere. Dette begrenser gasslekkasje forbi stempelringene (gjennomslag) slik at smøreoljen blir mindre forurenset.

Vedlikeholdsintervaller kan forlenges.

 

-Mindre sot i avgassene bidrar til at turboladerens turbindel holdes ren.

 

-Med effektiv drift av turbolader og stempelringer som holder seg rene og arbeider som de skal, opprettholdes kompresjonstrykket. Dette har selvfølgelig positiv innvirkning på både tenning og forbrenning.

Mer info her.

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Ved lengre opplag bør man kjøre motoren med ren diesel fra egen kanne noen minutter.

 

Noen som virkelig gjør det? I alle fall ikke jeg. Mulig jeg fikk enda en ting å bekymre meg over da...

 

Kanskje en løsning å iblande HD i første tank om våren for å få bort vann og uhemskheter - for deretter å kjøre på ren diesel?

Link to post
Je en fartsøkning på 12,65% tilsvarer jo en efektøkning på ca 50% så det er jo helt fantastisk. Tror sandelig jeg skal kjøpe HD jeg også, den må jo være så bra at jeg kan regne med fartsøkning selv når jeg seiler.

Hvordan kommer du frem til ca 50% effektøkning? Jeg får det ikke til å stemme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Denne metoden for vinterkonservering kan jo utvides til å ikke suge fra ren diesel, men fra en blanding av diesel og motorolje. Dette er anbefalt (opp til 50% motorolje) av produsenten av min motor, Yanmar 4JHE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
...Bio Protect 2 sett opp i mot HammerDown?

 

Både Hammerdown og Alron emulgerer vann inn i dieselen. Det gjør derimot ikke Bio-Protect 2. Bio-Protect 2 løser seg opp i både vann og diesel, men eventuelt vann vil legge seg under dieselen i tanken(slik det selvsagt også gjør uten dette tilsetningsstoffet). Bio-Protect 2 bryter likevel ned mikrofloraen i dieselen eller blandinger av diesel og vann hvor nettopp dieseldyr kan vokse. Man kan da tappe vannet av dieseltanken, vannutskiller/forfilter(grovfilter) diesel og/eller finfilter diesel slik at man slipper å få det inn i dyser og andre deler av brennstoffsystemet. Hvor gunstig det er for dyser, brennstoffpumpe og andre deler av drivstoffsystemet å la diesel passere hvor vannet er emulgert inn i dieselen etter bruk av Alron eller Hammerdown, vet jeg ikke, selv om ihvertfall Alron har en rensende og smørende effekt i tillegg til å emulgere vann inn i dieselen. Men kanskje kan det på lang sikt være skadelig og føre til korrosjon? For øvrig har Bio-Protect 2 vært produsert siden 1985.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...