Lettrus Startet 19.April.2010 Link til dette innlegget Startet 19.April.2010 Hei jeg har en Wallas varmer typekokeplate med vifte i lokket. Drivstoffet hentes fra een vanlig fireliterskanne med lampeolje som står i skapet under. Problemet er at drivstoffet renner tilbake til kannen og da klarer ikke den lille tikkepummpen å dra drivstoffet helt opp til brenneren. Hvis jeg hever tanken funker det, men det er praktisk og gir lett søl. Er det noen som har et forslag til en liten håndpumpe jeg kan sette på tilførselsslangen ? Kreves ikke mye, men den må ha liten motstand slik at den originale pumpen ikke får problemer. Slangen er tynn og av noe hvit hard plass, noen få mm tykk. Vanlig pumpebelg til bensin (type påhengs) blir for grovt. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det kan tyde på at du får luft inn i systemet. Sjekk om at mutteren inn til pumpen er skikkelig dradd til. Om den er det, kan det også være nødvendig å skifte konen som sitter på den enden av slangen som går til pumpen. Om dette ikke hjelper, kan pumpen åpnes (forsiktig, det er mange små deler) og gjøres ren. Det kan ha kommet noe smuss inn via brennstoffet (har du sugefilter på enden av slangen?). At sugeslangen er kortest mulig er også en fordel. Den trenger ikke å ligge som en kveil i skapet. Ta av filteret på enden, og kort ned slangen til litt mer praktisk lengde. Husk bare på at sugefilteret skal ligge langs bunnen av kannen. Å bruke gammel, overvintert parafin er heller ikke så heldig. Spesielt ikke om kannen har stått i båten hele vinteren uten at apparatet har vært i bruk. Skift til ny parafin. Lykke til :) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
terron Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 For folk med spiseproblemer så kan man få kjøpt tilbakeslagsventiler til sugerør - disse koster ca. 50 kroner for 5 stk. i f.eks. butikkjeden Enklere Liv. Dette kan jo være et forsøk verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hei. Har slitt med "tictic" pumpen min for noen år siden...og har lagt ut splittegning under dokumentarkivet. Det er noen små klaffer i gjennomsiktig plast som kan være vriene...de skal ligge rett vei...om disse ikke ligger riktig så vil lampeolje/diesel renne tilbake. Lykke til....jeg holdt på å få tics....av den *"%#=!=`#)/@£$ pumpa. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Lagavulin Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Å bruke gammel, overvintert parafin er heller ikke så heldig. Merker parafinen i tanken om den er i bruk eller ikke iløpet av vinteren da..? Hørs ut som en myte, eller kan du bekrefte det? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
index Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Min parafin har overvintret mange år i garasjen, men Walleasen liker den like godt for det! Jeg kjøpte en del kanner på tilbud for fem-seks år siden, og bruker fortsatt av disse. Finner frem en ny kanne når det begynner å bli tomt, og skifter. Har aldri hatt noe problem med dette.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Merker parafinen i tanken om den er i bruk eller ikke iløpet av vinteren da..? Hørs ut som en myte, eller kan du bekrefte det? Mine og mange andres erfaringer tilsier at dette ikke er en myte. Men vi snakker da om fortrinnvis om ”gammel” parafin – som har stått i båten både 1 og 2 sesonger. Det kan jo bli en del kondens i en båt, og denne kondensen finner også veien gjennom lufteslangen ned i parafindunken. Denne blander seg etter hvert med parafinen, vannet synker til bunns og der ligger sugeslangen, og alle vet at vann brenner dårlig. Når det kommer vann inn i pumpen, kan denne sette seg fast – ruste – og opptenningsproblemer oppstår. Dette påvirker også ventilene i pumpen slik at den ikke klarer å holde på parafinen, men renner tilbake. Parafindunker med lokket på, og som står for eksempel i en garasje, trekker ikke til seg fuktighet/kondens, og har derfor ikke samme problemet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.