Jump to content

Elektrisk tæring på nytt drev?

Guest Princess Ess

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Hei. Jeg lurer på om noen kan forklare hva denne tæringen på drevet mitt kommer av.

Drevet er 2 år gammelt og fra den var ny så har jeg har brukt 220 til 110v omformer på båten som har gått igjennom en galvanisk skille i 2 sesonger uten at drevet viste tegn på tæring...

På slutten av sommeren ifjor gikk omformeren istykker så jeg brukte en liten 220v lader (4 Amp) fra som gikk utenom den G, skille. Dette varte i 3 uker...

Anodene på drevet har ikke blitt tæret noe særlig.

Hva kommer dette av?

drevet_med_tering.jpg

Mitt Bravodrev er noen år eldre, jeg opplever at selve drevhuset er ok, men at skjoldet har klare tendenser til tæring. Skulle nok hatt en sjekk av Mercanthode-systemet på drevet, men nærmeste fagmann på det området ligger for meg ca 300 km unna.... Jeg er påpasselig med å sjekke at kontakt-wirene på drev og skjold er hele, og har kontakt.

Kan slik måling gjøres selv, og kreves spesialutstyr for slik test?

Er mercathoden tilkoblet?, sjekk dette først og sjekk sikringen til denne (er som regel koblet direkte til batteriet)

Takk du, en glimrende ide!

Så forresten i går på en kamerats båt med cobradrev som har ligget på sjøen gjennom vinteren. Drev og skjold så helt ok ut, men aluminium propellen var vanvittig opptært, og totalt ubrukelig. I tillegg var de syrefaste trimflamsene gjennomhullet av tæring. Dette må vel skyldes strømfeil i havneanlegg eller landstrømsopplegget??

Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen :confused:

Det har jeg ikke oversikt over, men har formanet gutta i denne havna om å sjekke alt av landstrømutstyr. Dette tyder jo sterkt på at noe er galt, enten i havnas opplegg, eller ombord hos noen..

Det har jeg ikke oversikt over, men har formanet gutta i denne havna om å sjekke alt av landstrømutstyr. Dette tyder jo sterkt på at noe er galt, enten i havnas opplegg, eller ombord hos noen..

'ombord hos noen' kan vel svært gjerne være ombord hos den som har problemene, kan det ikke?? Rart at man som regel når det gjelder tæring skylder på alt mulig annet i stedet for å begynne feilsøkingen nærmest problemet....

Syns nå jeg da... :rolleyes:

Guest Princess Ess

Har hørt om Mercathoden, men vet ikke hva den gjør eller hvor den ligger... Skal dra og sjajekke i båten nå!

Litt mistenklig at drevet begynte å tære etter jeg koblet forbi den galvaniske skillen.

Jeg kan jo "ohme" drevdelene for å se om de er jordet til hverandre og transomen osv...

Redigert av Princess Ess (see edit history)
'ombord hos noen' kan vel svært gjerne være ombord hos den som har problemene, kan det ikke?? Rart at man som regel når det gjelder tæring skylder på alt mulig annet i stedet for å begynne feilsøkingen nærmest problemet....

Syns nå jeg da... :rolleyes:

Ombord hos "noen" betyr her "noen" av båtene i denne havna, inklusiv eieren av denne konkrete båten. Ikke lag imaginære syndebukker her nå :wink:

Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen :confused:

Trimflapsene på min båt var rustfri men ikke syrefast (kvalitet 304 og ikke 316) Det var heller ikke montert sinkanoder på disse som det burde være fra båtfabrikk.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Brukte kvelden på olje og anodeskift på min båt, og kom i prat med fagmann på marinemotor/drev. Han forklarte at slik tæring på propell kan indikere manglende kontakt mellom propell og aksling, og at propellen dermed vil mangle anodebeskyttelse. Ved bruk av feil type (ikke-ledende) grease på propellakslingen kan dette oppstå hevdet han. De tærede flapsene manglet anoder, og er vel således utsatte.

Raptor

Er alle jordledninger mellom de forskjellig deler på bakplate/drev montert?

Hvis ikke kan anoder og marc.anode gi liten hjelp !!

Hadde for noen år siden en båt med et bravo 2 drev der disse ledninger manglet helt.

Ellers

Det skal ikke store feilen/feilkobling på et el.utstyr/el.kabel før jordfeil oppstår. Dette kan komme og gå, og være vanskelig å måle.

Derfor

Kun kortvarig innkobling av landstrøm hvis du mangler isotrafo eller tilsvarende.

Har hørt om Mercathoden, men vet ikke hva den gjør eller hvor den ligger... Skal dra og sjajekke i båten nå!

Hei Mercathoden består av to hovedkomponenter, en elektronisk boks som er montert inne i båten ofte på akterspeilet nær transom. Denne er direkte koblet til batteri med sikring på egen kabel. Denne boksen er igjen elektriskkoblet til boks nummer 2 som er montert ute under transom.

Det enkelste å sjekke er om Mercathoden alltid er spenningsatt.

Det står litt om dette i denne manualen: http://www.4shared.com/file/137824786/b5b2..._Manual_11.html

som du også finner i denne lista: http://forums.iboats.com/showthread.php?p=1693398#post

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...