Guest Princess Ess Startet 20.April.2010 Link til dette innlegget Startet 20.April.2010 Hei. Jeg lurer på om noen kan forklare hva denne tæringen på drevet mitt kommer av. Drevet er 2 år gammelt og fra den var ny så har jeg har brukt 220 til 110v omformer på båten som har gått igjennom en galvanisk skille i 2 sesonger uten at drevet viste tegn på tæring... På slutten av sommeren ifjor gikk omformeren istykker så jeg brukte en liten 220v lader (4 Amp) fra som gikk utenom den G, skille. Dette varte i 3 uker... Anodene på drevet har ikke blitt tæret noe særlig. Hva kommer dette av? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hvis jeg var deg ville jeg ikke rørt en skrue før en spesialist hadde kontrollmålt og lokalisert feilen. Dette er den beste måten å bli kvitt slike overraskelser på. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Mitt Bravodrev er noen år eldre, jeg opplever at selve drevhuset er ok, men at skjoldet har klare tendenser til tæring. Skulle nok hatt en sjekk av Mercanthode-systemet på drevet, men nærmeste fagmann på det området ligger for meg ca 300 km unna.... Jeg er påpasselig med å sjekke at kontakt-wirene på drev og skjold er hele, og har kontakt. Kan slik måling gjøres selv, og kreves spesialutstyr for slik test? Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Er mercathoden tilkoblet?, sjekk dette først og sjekk sikringen til denne (er som regel koblet direkte til batteriet) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Er mercathoden tilkoblet?, sjekk dette først og sjekk sikringen til denne (er som regel koblet direkte til batteriet) Takk du, en glimrende ide! Så forresten i går på en kamerats båt med cobradrev som har ligget på sjøen gjennom vinteren. Drev og skjold så helt ok ut, men aluminium propellen var vanvittig opptært, og totalt ubrukelig. I tillegg var de syrefaste trimflamsene gjennomhullet av tæring. Dette må vel skyldes strømfeil i havneanlegg eller landstrømsopplegget?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Petterøe Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen Det har jeg ikke oversikt over, men har formanet gutta i denne havna om å sjekke alt av landstrømutstyr. Dette tyder jo sterkt på at noe er galt, enten i havnas opplegg, eller ombord hos noen.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Jordfeilbryter slår ut på mere enn 30mA krypstrøm over til jord. Kan være alt fra skjøtekabel til batteriladere det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Håp Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Det har jeg ikke oversikt over, men har formanet gutta i denne havna om å sjekke alt av landstrømutstyr. Dette tyder jo sterkt på at noe er galt, enten i havnas opplegg, eller ombord hos noen.. 'ombord hos noen' kan vel svært gjerne være ombord hos den som har problemene, kan det ikke?? Rart at man som regel når det gjelder tæring skylder på alt mulig annet i stedet for å begynne feilsøkingen nærmest problemet.... Syns nå jeg da... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Syns nå jeg da... Det er desverre ikke så mange som klarer å trekke denne svært enkle konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Har hørt om Mercathoden, men vet ikke hva den gjør eller hvor den ligger... Skal dra og sjajekke i båten nå! Litt mistenklig at drevet begynte å tære etter jeg koblet forbi den galvaniske skillen. Jeg kan jo "ohme" drevdelene for å se om de er jordet til hverandre og transomen osv... Redigert 20.April.2010 av Princess Ess (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 'ombord hos noen' kan vel svært gjerne være ombord hos den som har problemene, kan det ikke?? Rart at man som regel når det gjelder tæring skylder på alt mulig annet i stedet for å begynne feilsøkingen nærmest problemet.... Syns nå jeg da... Ombord hos "noen" betyr her "noen" av båtene i denne havna, inklusiv eieren av denne konkrete båten. Ikke lag imaginære syndebukker her nå Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Alle er selvfølgelig ikke seg selv fjernest, selv om det gjerne er regelen. Jeg har aldri målt noen ”feilstrøm” som har klart å gå fra stavanger til Oslo og tilbake igjen for så å skape et problem i båten der det startet. Båtfolket kan sammenlignes med lilleputtfotball, -alle mot alle og så er det dommeren sin feil. Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen Trimflapsene på min båt var rustfri men ikke syrefast (kvalitet 304 og ikke 316) Det var heller ikke montert sinkanoder på disse som det burde være fra båtfabrikk. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Bayer Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Mercathoden ligger mellom slangetilkoblingene til tiltsylindrene. Sjekk denne for info: http://www.mercstuff.com/mercathodekit.htm Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Og til alle som sliter med tæringer på mercruiser drev, er denne kansje litt grei: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/14/14a7.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Rart at trimflapsen som er syrefast har tatt kvelden. Propellen er jo materialmessig den dårligste, for den er vel i alu? Mulig det er krypstrøm i havna. Er det jordfeilbryter på kursen Brukte kvelden på olje og anodeskift på min båt, og kom i prat med fagmann på marinemotor/drev. Han forklarte at slik tæring på propell kan indikere manglende kontakt mellom propell og aksling, og at propellen dermed vil mangle anodebeskyttelse. Ved bruk av feil type (ikke-ledende) grease på propellakslingen kan dette oppstå hevdet han. De tærede flapsene manglet anoder, og er vel således utsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Raptor Er alle jordledninger mellom de forskjellig deler på bakplate/drev montert? Hvis ikke kan anoder og marc.anode gi liten hjelp !! Hadde for noen år siden en båt med et bravo 2 drev der disse ledninger manglet helt. Ellers Det skal ikke store feilen/feilkobling på et el.utstyr/el.kabel før jordfeil oppstår. Dette kan komme og gå, og være vanskelig å måle. Derfor Kun kortvarig innkobling av landstrøm hvis du mangler isotrafo eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Rart at de bruker 304 rustfritt under vannlinjen der hvor 316 burde være obligatorisk Trimflapsene på min båt var rustfri men ikke syrefast (kvalitet 304 og ikke 316) Det var heller ikke montert sinkanoder på disse som det burde være fra båtfabrikk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SF Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Har hørt om Mercathoden, men vet ikke hva den gjør eller hvor den ligger... Skal dra og sjajekke i båten nå! Hei Mercathoden består av to hovedkomponenter, en elektronisk boks som er montert inne i båten ofte på akterspeilet nær transom. Denne er direkte koblet til batteri med sikring på egen kabel. Denne boksen er igjen elektriskkoblet til boks nummer 2 som er montert ute under transom. Det enkelste å sjekke er om Mercathoden alltid er spenningsatt. Det står litt om dette i denne manualen: http://www.4shared.com/file/137824786/b5b2..._Manual_11.html som du også finner i denne lista: http://forums.iboats.com/showthread.php?p=1693398#post Redigert 21.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.