volvo r-sport Startet 20.April.2010 Link til dette innlegget Startet 20.April.2010 Jeg har fått i oppdrag å ta vår pussen på en 15 fots landstedsbåt. I og for seg greit nok men, det viser seg at båten som var ny i fjor lå ute i hele sesongen uten bunnstoff... Eier hadde fått tips av selger at det var greit å la båten ligge ute en stund for å se hvor vannlinja skulle settes... Det var tang på 30 cm som hang etter båten og rur/blåskjell over alt. Har nå fått av dette ved hjelp av saltsyre. (Gratis tips til alle som bruker dette, hvis du merker at det svir på fingeren ikkje putt den i munnen! Dette er av de tingene som man helst bare gjør en gang. ) Men tilbake til spørsmålet, det er ikkje noe primer eller noen ting på båten kun top coat. Hva gjør jeg? Primer og bunnstoff skjønner jeg jo men trenger jeg noe anti pest eller er dette primer? Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Bas i Greipstad Skru & Sladd. Medlem av: Dregg er ballast ! Link to post
Worry II Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Heisann ! Bare få vekk all groe ! Vask/avfett skikkelig ! Så bruker du 2-komponent primer International, Hempel eller andre merker. Ville nok ha lagt på 4-5 strøk med ca 1 døgns mellomrom (bør være over 10 grader ute, men International sier 5 grader) Så bunnstoff ! Nok med et lag tenker jeg (må jo ikke bli for tykt) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Ikke dumt å matte ned gelcoaten litt med sandpapir før man primer heller. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
lippert Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Primer og bunnstoff skjønner jeg jo men trenger jeg noe anti pest eller er dette primer? 2-komponent primer er det samme som antipest ja. I alle fall når vi snakker båt. Grundig vask har du allerede utført. Mattslip under vannlinja, vask igjen og påfør primeren etter anvisningen fra produsenten. Husk at det dreier seg egentlig ikke om antall lag, men om tykkelsen på lagene. Som regel må du opp i 4 lag for å få rikrtg tykkelse dersom du bruker rulle. Primeren har en min og maks tid melllom påføring av hvert lag. Venter du for lenge må du fram med slipepairet igjen. Dette kan kreve litt planlegging spesielt med de lave temperaturene vi har nå om dagen. Første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer/antipest er tørket. Dersom båten står på bukk eller tralle har jeg følgende forslag til femgangsmåte: Mattslip så nære anleggsflatene du kommer. (Siden båten er liten så kan den kanskje enkelt flyttes slik at du får slipt alt.) Legg primeren nesten inntil anleggsflatene, 5cm klaring. Når du så tar bunnstoffet lager du ytterligere 5 cm klaring. Så flytter du båten slik at du kommer til de ubehandlede feltene og gjentar prossen. På denne måten får du godt overlapp uten stadige flyttinger. Noe av dette kan kanskje forenkles med en liten båt som er lett å flytte på. PS! En-komponent primer er ikke det samme som antipest, og fyller andre behov. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Worry II Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer/antipest er tørket. Dette var nytt for meg, Lippert... men det sier seg jo egentlig selv, at hvis 1.lag med bunstoff får lov å tørke sammen med siste strøk med primer, så setter det seg jo bedre ! Smart ! Problemet på denne årstiden men denne prosessen er temeraturen ! Ikke lett med +5 eller mer om natta.. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Jepp, "alt" er enklere med stabil temperatur. Når det gjelder første strøk bunnstoff på antipesten så er det innenfor de samme min/maks tidene som gjelder for strøkene med antipest. Redigert 20.April.2010 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
880 Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer/antipest er tørket. Helt rett, men det første strøket som påføres på primer bør være hardt bunnstoff... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mouche Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Det avhenger av hvilet produkt man velger for gjelder ikke alle merker. Mener f.eks at for Hempel så må man da ha et strøk med enkomp primer, så et strøk hardt og så selvpolerende og kan ikke ta hardt bunnstoff, men selvpolerende, rett på to-komp primeren. I det hele tatt er det viktig å lese på boksene og i brosjyrene hva den enkelte produsent sier og holde seg til det, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
trulsant Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Jeg erfarte dyrekjøpt i fjor at ett helt herdet lag Antipest, etterfulgt av hardt bunnstoff (Jotun Racing) førte til 30% av bunnstoffet slapp når jeg spylte båten etter opptak. Så etter sliping...sliping og litt mer sliping, flekket jeg i år med antipest der jeg kom igjennom, og så la jeg ett lag Vinyl-primer før bunnstoff. Håper det holder i år. Skal visst ikke være noe problem med bløtt bunnstoff, dvs Nonstop. Det herlige i dette, er at det med å legge Antipest -> bunnstoff "vått-i-vått" ikke står beskrevet noe sted i bruksanvisningen til Jotun. Ei heller at om det er herdet, så er det lurt med Vinyl-primer. Så her har Jotun en jobb å gjøre..... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 å legge Antipest -> bunnstoff "vått-i-vått" ikke står beskrevet noe sted i bruksanvisningen til Jotun. Nei, det har ikke jeg lest andre steder heller.. Jeg tror det viktigste er at man får på 4-5 strøk 2-komponent primer, bare for å få en skikkelig vanntett hinne i bunn som ikke løsner. Og da er jobben før 1.strøk primer viktigere enn tørrheten før bunnstoffet skal på, vil jeg tro ! Hjelper jo ikke å prime om deler av denne løsner, men om bunnstoffet løsner spiller jo liten rolle om primeren sitter ! Primer er for tetthet, bunnstoff for å hindre groe ! Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer/antipest er tørket. Hvor lang tid skal det gå før man kan legge på andre lag med bunnstoff ? Er det "overmalbar" tiden som gjelder ? Hva skjer vis man legger på andre strøket før denne tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Hvor lang tid skal det gå før man kan legge på andre lag med bunnstoff ? Om du har primet 4-5 eller kanskje 7 strøk (som meg) så er det ikke nødvendig å ha på mer enn 1 strøk bunnstoff ! Bunnstofflaget skal ikke bli for tykt ! Gjør ingeting om bunnstoffet blir slitt om primerlagene er tette ! Bunnstoffet er som sagt kun for å hindre groe, men det er ingen krise om bunnstoffet er slitt ! Det er primeren som tetter mot skroget.. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Er det "overmalbar" tiden som gjelder ? Hva skjer vis man legger på andre strøket før denne tiden ? Ja, følg produsentens anvisninger. Skulle du påføre for tidlig så vil det vel bare skje det samme som dersom du legger 2. strøket med maling for tidlig. Du oppnår ikke samme dekkevne.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
nøding Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Er i omtrent samme situasjon selv, så hiver meg på denne tråden. Har ei gammel plastsnekke hvor jeg nå har skrapt bort ca 30 lag bunnstoff (der jeg kommer til), og sikkert primeren også. Det neste jeg bør gjøre nå, er vel å vaske godt under vannlinjen; høytrykksspyler og zalo eller salmiakkvann eller noe annet? Deretter. - Avfette med aceton. - matte godt ned med 60 sandpapir - Avfette igjen - Et strøk tokomponent primer om dagen i en snau ukes tid. - Bunnstoff etter siste primerlag har herdet et par uker Høres dette fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 - Bunnstoff etter siste primerlag har herdet et par ukerHøres dette fornuftig ut? Fornuftig helt til du kom hit, nødig... Det første bunnstofflaget bør legges på kanske kjapt, før siste primelag tørker helt ! Hvis jeg skulle anslå noe så ca 4-5 timer etter siste primerstøk, ved 10 grader. Noen med annen mening om tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jotuns 2-kompprimer (Antipest) har en min tid før overmaling på 12timer ved 10 grader, men er tørr etter 5 timer. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
nøding Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Er det som forundrer meg litt, har lest også i andre forumtråder her, at de anbefaler å legge på bunnstoffet når primeren er «fingertørr», mens på boksen (Biltema Epoxi Primer, tokomponent), står det: "Båten kan bunnmales og sjøsettes etter full utherding" og at herdetiden ved 20C er 7 døgn. Bunnmalingen jeg har kjøpt inn, er en selvpolerende sak ifra Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Går helt sikkert fint om du bruker anvisningen på boksen også, men jeg synes det var et godt "kjærringråd" og legge på før siste primerlag tørker. (Var det Jotun som skrev dette ? Husker ikke..) Da sitter 1. lag med bunnstoff bedre fast i primeren ! Om du har på 7 lag så gjør det sikkert ingen skade uannsett ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 , men jeg synes det var et godt "kjærringråd" og legge på før siste primerlag tørker. (Var det Jotun som skrev dette ? Husker ikke..) Da sitter 1. lag med bunnstoff bedre fast i primeren ! HEMPEL sa i sin tid 5 strøk med rulle for å få nok tykkelse. Et strøk om dagen og bunstoff på etter 4 timer etter siste strøk bunnstof ved ca.15grade i lufta Det bunstofflaget detter aldri av. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Et strøk om dagen og bunstoff på etter 4 timer etter siste strøk bunnstof ved ca.15grade i luftaDet bunstofflaget detter aldri av. Takk ! Sånn var det ! International garanterer tettet etter 7 strøk, men dette varieren nok... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det bunstofflaget detter aldri av. Da snakker vi vel om hardt bunnstoff, men selv bruker jeg selvpolerende! Mener at for Hempel skal man bruke et strøk primer (en-komp) over to-komp primer før man legger på et strøk med hardt bunnstoff, men selvpolerende kan man legge rett på to-komp og det er ikke så viktig når dette gjøres. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg tror at det er den siste lille rest av bluferdighet som hindrer malingprodusentene i å anbefale 22 lag med tokomponent primer før det påføres 18 lag bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) anbefale 22 lag med tokomponent primer før det påføres 18 lag bunnstoff. ..hvorav det forrige laget slipes helt ned før påføring av nytt, ja.. med sparkel ! Redigert 23.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
conky Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Er akkurat ferdig med mitt 3 strøk med Hempel light primer og skal i morgen føre på det siste strøket med primer og første strøk med Bunnstoff, det står i overmalingstabellen til hempel sin light primer tabell at bunnstoff skal smøres på min/maks 1 time/4 timer ved 20 grader C og min/maks 45 minutter/3 timer på 30 grader C. Det står også lenger nede på tabellen at bunnstoffet skal smøres på når primeren er lett klebrig. Temperaturen i lokalet jeg står i er ca 20 grader C. Men når jeg er ferdig med å prime båten så kan jeg ta på skroget uten å få noe på fingrene, det kan være enkelte steder på skroget at det er smurt litt tykker å der er det ikke helt tørt. Så det jeg lurte på er skal jeg vente til det har gått 1 time eller skal jeg bare begynne å smøre på bunnstoffet rett etter jeg er ferdig med å smøre på primeren? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
conky Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Er akkurat ferdig med mitt 3 strøk med Hempel light primer på min 14.5 fots nye glassfiberbåt og skal i morgen føre på det siste strøket med primer og første strøk med Bunnstoff, det står i overmalingstabellen til hempel sin light primer tabell at bunnstoff skal smøres på min/maks 1 time/4 timer ved 20 grader C og min/maks 45 minutter/3 timer på 30 grader C. Det står også lenger nede på tabellen at bunnstoffet skal smøres på når primeren er lett klebrig. Temperaturen i lokalet jeg står i er ca 20 grader C. Men når jeg er ferdig med å prime båten så kan jeg ta på skroget uten å få noe på fingrene, det kan være enkelte steder på skroget at det er smurt litt tykker å der er det ikke helt tørt. Så det jeg lurte på er skal jeg vente til det har gått 1 time eller skal jeg bare begynne å smøre på bunnstoffet rett etter jeg er ferdig med å smøre på primeren? Noen som har erfaringer på dette området med Hempel sine produkter? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.