blueline Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 To kompnent epoxy på en landstedbåt er vel litt overkill. Moderne båter av god kvalitet som ikke ligger ute hele året har ikke behov for epoxygrunning. De har behov for grunning som gir feste for bunnstoffet. Denne religionen med at man må kline på 4 + lag med to komponent er genial markedsføring fra malingprodusentene. Da alle tror at det er nødvendig med epoxygrunning så har jeg sett meg nødt til å grunne mine to siste båter med epoxy selv om fabrikken garanterer at det ikke er nødendig. Jeg orker ikke å argumentere med kjøpere om at det er unødvendig på min båt med epoxybehandling. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Jeg har skrapet (og pusset) min båt helt inn til gelcoaten. Jeg har forsøkt å lese anbefalninger, men er blitt ganske forvirret over alle rådene som blir gitt. Jeg tenkte som så at Jotun er blandt de største i verden på båtmaling og bør ha litt peiling. Jeg sende en mail til de og ba om råd for den beste behandlingen av båten min ( inkulsiv jernkjølen). Dette er mailen som jeg fikk tilbake: Hei og takk for mail. Hvis denne jernkjølen har gravrust så er den eneste løsningen for og få noe til å holde er sandblåsing. Og velger du og gjøre det så er primeren Barrier Sink epoxy. velger du og rengjøre den maskinelt med roterende stålbørste bruker du Yacht HB i tre strøk. bruk pensel og få malingen inn over alt. Så tar du ett strøk med Yachting Antipest. og så to strøk med Nonstop. Så til skroget. Hvis du er inne på gelcoaten legger du på tre strøk Antipest og to strøk Nonstop. Arbeidsrytme, ett strøk per dag.Da er det bare og sette seil.Lykke til og ha en fin dag. Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik Nå gjelder dette for min gamle seilbåt, men jeg antar at dette er greit råd for de fleste båter. Redigert 13.Juni.2010 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Dette høres ut som et utmerket råd for en eldre båt. Min erfaring er at Jotun har bra produkter. Bavaria hevder at deres båter ikke behøver epoxybehandling pga. bedre polyeste etc og jeg har ingen grunn til å tro at det ikke stemmer. Desverre er det mange etablerte sannheter ang. båt som ikke alltid stemmer med dagens virkelighet så jeg har derfor betalt i dyre dommer for at båten skal bli epoxybehandlet for å slippe pes når jeg en gang skal selge. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Mange forslag og metoder her. Har kikket på en ny AMT, som jo kommer ferdig primet fra fabrikk/importør. Primeren er jo da tørr/ferdig herdet. Bør det da pusses/mattes noe før selvpolerende bunnstoff legges på? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Dette høres ut som et utmerket råd for en eldre båt. Min erfaring er at Jotun har bra produkter. Bavaria hevder at deres båter ikke behøver epoxybehandling pga. bedre polyeste etc og jeg har ingen grunn til å tro at det ikke stemmer. Desverre er det mange etablerte sannheter ang. båt som ikke alltid stemmer med dagens virkelighet så jeg har derfor betalt i dyre dommer for at båten skal bli epoxybehandlet for å slippe pes når jeg en gang skal selge. Stemmer det. Bavaria har, som de fleste nyere seilbåter, et sjikt med isopolyester under vannlinja. Epoksybehandling av en slik båt er penger ut av vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.