Jump to content

Hvilken batterimonitor og evnt lader bør jeg kjøpe ?


Enzo

Recommended Posts

Sitter og sjekker nettet for hvilken batterimonitor jeg skal kjøpe.

Jeg har en forbruksbank samt startbatteri men hvor mye strøm det er på start er egentlig lite interessant.

Jeg kommer nok også til å skaffe meg AGM batterier etterhvert så måleren må også takle dette om det betyr noe (jeg har ikke peil på sånt)

 

De jeg ser på er følgende

 

Sterling Power PMP

 

NASA battmeter, denne har jeg hatt før og synes den er grei men de andre koster jo bare noen hundringser ekstra så om det er fordeler i de så velger jeg heller noe annet.

 

Victron BMV 600

 

Prøver å lete opp på nettet etter mastervolt, regner med de også har noe men finner ingen butikker i Norge som selger dette, tips til link tas i mot.

 

Vurderer også en batterilader, det er i dag en 25A lader i båten og 2x140ah forbruk + startbatteri, tenkte å utvide banken til rundt det dobbelte, evnt bytte hele greia til AGM på 3-400ah, hvor stor lader bør jeg ha da ?

 

ja ja ja jeg har kjøpt båt og det ble en oceanis 43

Link to post

Jeg har Sterling-Power PMP i campingvognen min hvor den overvåker 220 AH batteribank.

Gull verdt å se akkurat hvor mye strøm man bruker og hvor mye som står igjen.

Veldig fornøyd, og du får all informasjonen frem på skjermen på en gang. Til gjengjeld er panelet ganske stort fysisk i forhold til de andre to alternativene dine om plass er et tema.

Link to post

Erfaringen er at enkelte fabrikater ikke markedsføres gjennom butikker men gjennom et forhandlernettverk mer eller mindre bygget opp rundt installasjonsbedrifter.

 

Jeg tror Mastervolt har ca 40 slike forhandlere i Norge, og mange av disse er som Viktron, -representert av firmaer som også driver med skipsinstallasjoner eller skips reparasjoner.

Staubo elektromaskin i Oslo er importør for Mastervolt.

 

Sterling leverer vel ikke batterimonitorer, men en ampereteller mer eller mindre. (Hvis man skal skille litt mellom hva som er hva).

Link to post

Mange bruker for lite penger på ladere, -fordi det ikke kommer frem de reelle forskjellene i reklamen. En lader som kan individuelt tilpasses batterier er etter min mening positivt, for da vet man at produsenten har skjønt hva lading er.

 

Automatisk + gull og grønne skoger er ikke alltid den beste løsningen når syrevekten viser seg å være for lav eller for høy.

Link to post

Du har sikket rett Ole Petter men hvordan kan jeg som menigmann vite hva som er bra og mindre bra, jeg liker ikke tanken på å legge noen tusen ekstra i en lader for å få bedre kvalitet når jeg ikke vet om den faktisk er bedre for mitt bruk.

Såkalt vinterfunksjon som jeg ser noen ladere reklamerer med er jeg ikke interessert i å ha da jeg ikke lar båten stå ubrukt med lading på over vinteren uansett.

 

Er det mulig å gi noen generelle ledetråder som jeg kan se etter ?

Evnt komme med noen forslag.

Link to post

Nei det er akkurat det, men problemet i mitt tilfelle er at om det lå link til en spesifikasjon på 100sider så ville jeg ikke bli særlig mye klokere.

Jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Elektronisk, 3 og 4 steg høres jo fint og flott ut men det er jo noe alle har som spesifikasjon.

 

Jeg ser på hvor mye den kan lade , pris og om den kan svitsjes om til å kunne brukes på AGM i tillegg til vanlige batterier. Er det slik så er alle like i mine øyne. Men de som har kunnskap mener noe annet, hvordan skiller man ut de gode fra de dårlige ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Hei.

Angående lader så har jeg satt meg opp en liste som kanskje kan tilpasses ditt behov?

 

- Galvanisk skille da jeg har skjønt det slik at dette eliminerer all risiko for galvanisk tæring via lader (hjelper lite om du har 230 V ombord som ikke er skilt). Såvidt jeg har funnet ut så øker prisen fort 1000,-+ på grunn av dette. De som ikke opplyser om dette i skrytelisten har det vanligvis ikke.

- Ladestrøm: typisk 30 A holder for de fleste ”vanlige”. Dess høyere dess bedre, oppnår raskere opplading til 80-90% av fulle batterier.

- 2 separate utganger fra lader: start + forbruk. Lading til start er vel egentlig mest kjekt å ha...

- Eventuelt ekstern spenningssensor dersom du ender på 1 utgang og vil lade flere banker gjennom skillediode.

- Desulfator virker det ikke som du trenger.

- ”Intelligent” lader som roer det ned når batteriene har fått i seg 80-90% og trenger noen timer til å toppe seg.

- Batterityper: siden du vurderer annet enn blybatterier bør du ha velger for type batteri.

 

En lader jeg synes er interessant for meg og mine krav er en som Joerg Becker selger som heter CED Pro Digital, men valget er ikke tatt. Denne ligger på ca 3700 til 5000 kr avhengig av maks ladestrøm (12 V). Har den ikke selv men mener å ha lest her på bp at folk er fornøyde med den.

 

Aero.

Link to post

Jeg har en 50 amp Sterling CED lader på og fordelt de 3 utgangene på 2x 300Ah forbruksbanker og den siste på et 180 Ah Startbatteri. Denne setter man type batterier også gel om jeg ikke husker feil

Så har jeg akkurat installert en Victron 602 batterimonitor.. ( dette pga kombinasjon pris og 500 amp shunt)

Dette ser ut til å spille fint sammen. jeg har sett opp størrelse på banken og fortalt den at nå er banken full, dermed synkroniserer monitoren seg med batteribanken når laderen er ferdig og går over i "float"

:smiley:

Det er så deilig å vite hva man har å rutte med. Den monitoren forteller deg også hvor mange timer du har igjen ved aktuelt forbruk i timer!!!

 

Veldig fornøyd med både produkter og ikke minst leverandører ( Jørg Becker og Farco )

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Den jeg har ser jeg nå koster ca 5000.-

En annen ting som er fint med den ar at den spiser alt fra 185 volt og det er fint ved gjestehavner. Har snakket med folk som sliter med å laderen til å funke på når det er dårlig stelt på brygga....

( finnes også fjernkontroll så får man mulighet til å dempe effekten hvis det er en veldig svak kurs...

 

Sterling

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Erfaringen er at enkelte fabrikater ikke markedsføres gjennom butikker men gjennom et forhandlernettverk mer eller mindre bygget opp rundt installasjonsbedrifter.

 

Jeg tror Mastervolt har ca 40 slike forhandlere i Norge, og mange av disse er som Viktron, -representert av firmaer som også driver med skipsinstallasjoner eller skips reparasjoner.

Andres erfaring er at de fleste forhandlere ikke vet i det hele tatt noe om det de selger.

Om de selger Victron, Mastervolt, Sterling eller annet spiller da ingen rolle.

 

Derfor skulle det etter min mening være forholdsvis viktig at man først og fremst sjekker hvor mye erfaring "dealeren" har.

Med det kommer man også nærmere løsningen som de enkle tilfelle krever, fordi et produsentnavn forsikrer ikke helautomatisk at kunden får det han trenger.

Vi er med det tilbake på hoveddiskusjonen, pris og prisverdighet i forhold til funksjon.

Og kunnskap om både funksjon og virkning er noe som jeg tviler hart på hos de fleste selgere.

 

Sterling leverer vel ikke batterimonitorer, men en ampereteller mer eller mindre. (Hvis man skal skille litt mellom hva som er hva).

Man skulle først skille på det som enkle trenger, de fleste har nemlig ikke noe problemer i det hele tatt.

Derfor holder det etter mitt syn allerede med alt som klarer både å telle og å vise mer enn brukeren vet.

Det er det som treffer sikkert mer enn 90% av alle og de få tilfelle som trenger enda mer avanserte monitore har flest helt andre problemer.

Men dette løses ikke med dyrt teknik som ofte blir verken forstått eller behersket av eieren.

 

Mange bruker for lite penger på ladere, -fordi det ikke kommer frem de reelle forskjellene i reklamen.

Jeg synes at det finnes mange som bruker alt for mye penger i forhold de har virkelig behov for,

og det bare fordi det finnes folk som ikke synes at det er helt greit med en veldig bra middelvei.

 

Jeg er enig i at billig flest er også dr..., men noen ganger blir det hele vel fullstendig overdreven.

Flest bare pga. navn som blir løftet for mye fordi de heier seg selv som "ledere".

 

Hva skal det være, "reelle" forskjell?

Jeg ser bare spenning og tid, som passer til batteriene mer trenger man vanligvis ikke.

Men dette problem er stortsett løst, også uten alt for avanserte teknisk.

 

En lader som kan individuelt tilpasses batterier er etter min mening positivt,

...da må man bare være enig i, men flest er dette ikke nødvendig.

 

...for da vet man at produsenten har skjønt hva lading er.

Og med det klarer du igjen å slå hull i porselenen.

Kan du ikke, eller vill du bare ikke la være?

 

Eller la meg spørre omvent:

Hvor mange vet du om, som har en bra automatisk lader og må bytte batteriene både ofte og likevel?

 

Sorry, Ole Petter, med all respekt for deg og din ellers veldig god kunskap:

Jeg er fortsatt på mening at du skulle holde deg unna "normalt" folk som har helt normale "problemer" som igjen blir løst av "normal-avanserte" ladere og ladestyringer allerede.

Så vanskelig er det ikke, i alle fall ikke så sant folk ikke kjøper billigbatterier av selgere som ikke har peil om disse få problemstillinger som finnes der de selger til.

 

Jeg har foreslått det tidligere:

Lag kanskje en tråd for avanserte problemstillinger, da blir i hvert fall ikke vanlige mennesker skremt

mens det omvent bidrar med å varsle for problemer man kan unngår på forhånds allerede.

 

Det her er jo ikke "Trygdekontoret: Vi løser problemer som du før ikke en gang visste at du har ! " ...eller hva serien het. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Den jeg har ser jeg nå .....spiser alt fra 185 volt og det er fint ved gjestehavner.

Liten korrektur:

De fleste Sterlinge (unntatt 2) jobber f.o.m. 80 - 90V og oppover allerede, det gjelder vel også din.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Sorry, Ole Petter, med all respekt for deg og din ellers veldig god kunskap:

Jeg er fortsatt på mening at du skulle holde deg unna "normalt" folk som har helt normale "problemer" som igjen blir løst av "normal-avanserte" ladere og ladestyringer allerede.

 

Jeg har foreslått det tidligere:

Lag kanskje en tråd for avanserte problemstillinger,

:seeya:

Jørg

 

Jeg ser i ettertid at det var feil av meg å svare Enzo på hvem som importerer Mastervolt til Norge. :blush:

Link to post

Nå er Litium-teknologi i batterier rett ved bakdøra og en fordel med lader til båteier som er innstilt på produkter som gir muligheter er en lader man kan sette opp til de formålet den skal brukes til. Noen Litium batterier trenger 14,6v i bulk og floating, andre 13,5 og en produsent har satset på 15v hele veien. Der blir heller ikke noen utjevningslading.

 

Noen produsenter av ladere har hatt disse mulighetene i sine produkter siste årene.

Link to post

Kom over denne ,, på en engelsk side. som selger gel batterier.

 

Like most gel batteries, they aren't really suitable for engine starting use, and we recommend a sizeable battery bank if you are using them with high-powered inverters

 

 

----------

Så hvis jeg vil ha en forbruksbank med GEL batterier, hvor stor bør den være hvis jeg skal ha en Masterv inverter/lader på 2000w/100Amp ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
.. feil av meg å svare Enzo på hvem som importerer Mastervolt til Norge.

Ikke overdriv.

Det finnes også tre andre som importerer Sterling og sikkert minst det samme antall som importerer Mastervolt og Victron til Norge.

Det er ikke en gang vanskelig å importere selv, også når hovedimportørene ikke reagerer på forespørsel.

Så, what´s the point med slike innlegg?

 

...et problem som du kanskje kan svare på Jørg.

Takk.

Jeg importerer ikke ProTech men har kommentert det nå så langt.

Dette kunne forresten også du har gjort, uten å trekke store våpen mot miniproblemer?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Vet det nå, har sendt de mail og fått svar at det sitter en forhandler nede på Jarlsø rett her nede men nå er det sånn at jeg gjerne vil se en vare på dataskjermen og helst i en nettbutikk før jeg kjøper og når det er såpass sparsomme med informasjonen og tilgjengeligheten på nett så utgår merket med høye kneløft. Er de ikke interessert i å selge varer på nett som er der "alle" andre er så kan de få selge i lukkede kretser for spesielt interesserte, så interessert er jeg nok desverre ikke. Det finnes mange andre merker som markedsfører varene sine på den måten som er gjengs i markedet

Link to post

Jeg synte også at Victron bmv 600 ser ut som et gunstig kjøp i forhold til funksjoner og størrelse på shunt. Jeg har også bestillt meg et par agm batterier som jeg kommer til å lade med eksisterende lader (Ladac 3012). Min tanke er da å sjekke at ladespenningene ligger innenfor det som står i databladet for batteriene evt om det kan justeres. Videre lurer jeg på om jeg skal være litt forsiktig med laderen når batteriene er nesten fulle, eller alternativt sørge for at batteriene er tappet før laderen settes på. Laderen min går over i float etter 16t? i følge tekniske data.

Skulle jeg hatt ny lader og en større ny agm bank, hadde jeg nok lagt mere penger i en lader også. Synes også Farco sine ladere ser interesant ut. Mye tilgjengelig opplysninger også :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Kom over denne ,, på en engelsk side. som selger gel batterier.

 

Like most gel batteries, they aren't really suitable for engine starting use, and we recommend a sizeable battery bank if you are using them with high-powered inverters

 

 

----------

Så hvis jeg vil ha en forbruksbank med GEL batterier, hvor stor bør den være hvis jeg skal ha en Masterv inverter/lader på 2000w/100Amp ?

 

ingen som kan gi meg litt hjelp her. ? :eek:

 

eller ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...