Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hvor stor forbruksbank har du plass/råd til? Hvis du kan gi meg svar på dette spørsmålet, kan jeg ihvertfall fortelle deg hvilken Victron inverter/lader jeg vil anbefale. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Careka Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 500amp /12 volt gel var planen Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
hermansen Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Sterling Power PMP NASA battmeter, denne har jeg hatt før og synes den er grei men de andre koster jo bare noen hundringser ekstra så om det er fordeler i de så velger jeg heller noe annet. Victron BMV 600 Jeg byttet fra Sterling til Victron BMV 602. Har gode erfaringer med begge, men byttet fordi: 1) Victron bruker mindre strøm i standby mode (når motor er av). I følgene tallene fra Sterling skulle deres bruke mindre, men erfaringen viser at Victron bruker 1/3 stå mye strøm i standby mode.. Sterling målte jeg til ca 20 mA, mens Victron bruker 7-8 mA. Med Sterling betydde det ca 15 Ah på en måned (hvis båt ikke ble brukt), mot 5-6 Ah med Victron. 2) Sterling viser bare antall Ah som er brukt. Victron viser % og estimert TimeToGo i tillegg. Disse funksjonene liker jeg i alle fall. Et batteri med kapasitet 150 Ah vil gi mer dersom det tappes langsomt. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Automatisk + gull og grønne skoger er ikke alltid den beste løsningen når syrevekten viser seg å være for lav eller for høy. Og hvordan vet man hvilken syrevekt et lukket batteri har? Kan det måles eller beregnes. Og i såfall hvordan? Redigert 22.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 NOR_Careka: Da er 80-100A lading midt i blink. Har du generator, kan du muligens tillate deg å gå enda et hakk opp i lading, hvis laderen har avansert styring og tempsensor. Husk at de fleste AGM batterier har større lademottagelighet enn GEL. 2000W inverter er ikke noe problem på en slik batteribank. Værsågod, plukk fra øverste hylle! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Careka Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Takker men klarer GEL batteriene og levere strøm nok 2000w uten å ta skade ifra en slik bank ? skal ikke de tappes forsiktig, over lang tid ? Vanlige Bly batterier klarer dette fint /de er jo startbatteriere alle isammen, men klarer AGM og GEL dette uten å ta skade ? maser litt nå , for å være sikker på at du forstår spørsmålet. Redigert 22.April.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 NOR_Careka: Jeg har forstått spørsmålet. Du bør selvfølgelig konferere med databladet på de batteriene du kjøper. Men; 2000W, 12V er tross alt under 200A. Fordelt på 3-5 batterier blir det tross alt relativt lav belastning , 40-70A på hvert batteri max. Victrons 110Ah GEL batterier har CCA kapasitet på 550A. Det skulle bli noe sånt som 2500A ved 500Ah batterikapasitet. Jeg konluderte derfor med at 2000W inverter er helt greit. På den annen side; jeg vet jo ikke hvilken kvalitet batterier du ender opp med. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hvor stor forbruksbank har du plass/råd til?fortelle deg hvilken Victron inverter/lader jeg vil anbefale. Og stiller du samme sprøsmål til meg så tenker jeg rundt 400-500ah forbruksbank, vil ikke ha noe mer da jeg har en liten mening om at da må jeg kjøre motor mye lenger for å få toppet den på lengre turer uten landstrømtilgang. Inverter trenger jeg ikke så det er uaktuelt i en lader, tenkte jeg kunne klare meg med 40-50a lader Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Å takk igjen Farco. jeg vet heller ikke hvilken type jeg tar, men når vet jeg at de duger. Enzo, har du glemt at Admiralen skal bruke Hårføneren ? Inverteren må du ha. Er sikker på at Lano har 3 kw i sin Regina, sånn at Blondien kan bruke "fønerne" så her kan du ikke være dårligere. Redigert 22.April.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Må vel ha mer enn 2kw inverter for en skikkelig føner? VI har en liten reiseføner ombord til damene - den drar vel 1200W tror jeg. Får fort 2000W fønere om det er litt storleik. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 vil ikke ha noe mer da jeg har en liten mening om at da må jeg kjøre motor mye lenger for å få toppet den på lengre turer uten landstrømtilgang. Hvor lenge du må kjøre motor for å lade, har kun med hvor mye strøm du har brukt siden forrige lading, ikke med hvor stor batteribank du har. Men 4-500Ah er jo ikke verst, og 40-50A landstrømslader er helt greit. Er det ønskelig med hurtigst mulig opplading ved motorgange, tror jeg ikke du vil angre om du investerer i AGM batterier og ekstern spenningsregulator på dynamoen. Ikke for å mase, men en MultiPlus er mer enn bare en lader og inverter, men det tror jeg jeg har nevnt for deg før. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 har du glemt at Admiralen skal bruke Hårføneren ? Admiralen har kanskje også ett og annet som må lades en gang iblant? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Siden jeg sitter på den siden av bordet som jeg gjør, setter jeg pris på at spinnesiden får et ord med i laget når 230V behovet i båten skal defineres. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Jeg har lært fra siste båtkjøp at 2 kw inverter og 3 kw agregat er for litet. Kan ikke kjøre micro, grill og komfyr samtidig. Det må minst 10 kw til for ikke å få klager Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Jeg har lært fra siste båtkjøp at 2 kw inverter og 3 kw agregat er for litet. Kan ikke kjøre micro, grill og komfyr samtidig. Det må minst 10 kw til for ikke å få klager -------- Da er det ikke båtliv lenger. Båtliv må ikke enne opp hvor hytteliv er nå, der er jo standard bedre en hjemme. ------- Tror ennå du egenlig skulle vært i seilbåt, Bitteliten nå er vi vel ganske OT. Redigert 22.April.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Får vi plass til et 10kw agregat i en Malø 43 da? eller kanskje HR 48 Ynlgingen vår er toppers - bare båt - ingenting annet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hårføner det kan hun bruke når vi er tilsluttet landstrøm, det har da gått greit slik de siste 15årene. Microbølgeovn skal vi ikke ha i båten, vi bruker det nesten ikke hjemme heller, mulig vi har litt sære matvaner men jeg ser ikke helt vitsen. Elektrisk grill ? vi har grill i komfyren og skal vi grille ellers så blir det vel gass eller kull. jeg klarer ikke helt å se hva vi skulle trenge 230V til, overtal meg gjerne men TV,mobil,data,varme,lys går jo på 12V Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Eneste fordelen jeg ser med inverter er å kunne bruke div små-elektrisk og da stort sett ladere - men da trengs vel knappe 100w Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hårføner det kan hun bruke når vi er tilsluttet landstrøm, det har da gått greit slik de siste 15årene. har klaret meg greit uten hårføner de siste 15 åren............. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Har bestilt meg en slik bmv bra Farco så da er den saken i boks men er fortsatt veldig usikker på dette med batteridelen, skal jeg utvide banken mer enn jeg tenkte i utgangspunktet, anskaffe alternativ lading som mølle,mer solcelle eller brenselcelle. AGM batterier er også interessant men jeg har jo 2x140ah batterier allerede og det billigste er vel å bare kjøpe et par til av samme størrelse og ferdig med den saken. Er litt skeptisk til AGM uten å bytte regulator til dynamoen på motoren i samme slengen så om jeg går for AGM så kommer det i tillegg. Om ikke ladingen er 1000% rett hele veien så blir det fort dyrt å tørke ut disse AGM sakene. Får tenke litt til og se. Er det forresten noen som kan estimere strømforbruk under medium seilas med en ST6002+ autopilot m/ hydraulisk linær drivenhet Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Er litt skeptisk til AGM uten å bytte regulator til dynamoen på motoren i samme slengen så om jeg går for AGM så kommer det i tillegg. Det skjer faktisk ikke noe hvis du ikke kjører med fulle batterier hver dag og i maaange timer. Før den er synlig tørket "er båten vraket allerede." En annen sake er hvis man anskaffer og ønsker å bruke garanterte <12års-batterier. Da går det helt sikkert til saken. Uansett er en ekstern regulator aldri virkelig feil. Omvent, og spesiellt når man ikke må lade med strømbegrensingen er det definitiv nesten alltid riktig å investere på en ekstern reg. Eneste unntak er folk som har tilgang til landstrøm "hver dag". Da kan man begynne å regne om det lønner seg med noe extra dynamostyring, men burde også i så fall sjekke hele balansen spesiellt når batteribenken er større enn det vanlige. Du med dine 240/480Ah ligger under premisse "helt vanlig". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Takk Jørg. Ser litt på ladere og ser noen er merket med 82% effektivitet, noen 99% osv , hva betyr det ? Jeg kommer til å ligge på landstrøm året rundt så jeg er nok altid fulladet når vi reiser ut, men det kan godt hende at vi drar fra havnen hjemme på en vindstille dag og kjører motor i flere timer, hvordan vil et AGM batteri reagere når det allerede er fulladet og så får det flere timer med motorkjøring, nå er det jo skjelden at det er absolutt null vind og vi seiler når det er seilbart men scenarioet kan jo skje. Vil det være akkurat like ille for et vanlig batteri som AGM ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Det dreier seg om effisiensen ved strømvandlingen. Altså defakto hvor mye watt effektiv blir til vandlet strøm og hvor mye som blir til varme. Jo høyere desto bedre. Omvent kan man også spørre hvor effektiv hva er: Noen er veldig effektiv mht. økologien, mens den er ueffektiv mht. økonomien. Og omvent. Dvs. hvis jeg må betale 3 ganger så mye for en lader enn for en annen med samme -utgangseffekt- da kan man også begynne å regne det hele mht. brukstid. Det er f.eks. helt uaktuellt mht. penger hvis man bare regner stand-by. Da regner man forbruket og forskjellen på tredje siffre bak kommaen. Har man derimot regelmessig mye forbruk på havnen da er det selvfølgelig aktuellt siden man kanskje betaler ekstra. Litt spøkefull kunne man si at det er greit i norden, fordi båten må jo også varmes opp. Ang. uttørking er det kort sagt en diskusjon uten ende. Klart er at AGM tørkner inn over tid hvis den får permanent for høy spenning (ikke spør meg, se datablad). Men ut av det praktiske kommer bare få folk å se dette virkelig fordi de fleste bruker batteriene sine zyklisk. Og akkurat der ligger forskjellen i alle debatt som finnes: Hva er det jeg vill og med hva skal dette realiseres. Jeg sier f.eks. i hele tida at man skal bruke AGM hvis man har bruk for dem. Ligger man hovedsakelig på havnen med stikkontakten innplugget da trenger man ikke noe dyre batterier. En bra lader sørger da for at det finnes strøm uansett. Men med seilbåt (forutsatt den blir brukt og ikke bare brukt for å drikke litt kaffee på den mens man ellers "seiler" med motor) kan det være en annen sake. På slike båt blir det vanligvis lite motordrift, og det er bra. Da og i så fall kan AGM vise musklene sine. Men bare i så fall og helst med AGM som ikke har unødvendige begrensninger. Båt er båt og telekom er telekom, altså forskjell mellom rådrift og "la-oss-igjen-kikke-på-om-noe-er-galt". Å anbefale blanding av batterier fra en til andre områder kommer helst ikke på tale. Så enkelt er det for min del og det funker allerede så lenge jeg mekker på båt og elektrik. Og siden man ikke hører noe motsatt funker det vel ganske greit, kanskje? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Enzo og Joerg: Når jeg anbefalte ekstern spenningsregulator på dynamo og AGM batterier, var det bl.a. fordi jeg mente å huske at Enzo har planer om langtur. Jeg tipper at på en langtur kommer man borti mange forskjellige scenarier; endeløse økter for motor i vindstille, lange økter kun for seil, lange opphold til ankers, og lange opphold med landstrøm. Derfor mener jeg at man bør ha fokus på et godt batteri- og laderegime. I min lille verden er det derfor viktig med: 1. En god batterimonitor 2. Batterier som tåler godt dype utladninger, og har god lademottagelighet (ref. korte ladeøkter ved motorgange) 3. En god landstrømslader 4. En effektiv/kraftig dynamo (ref. spenningsregulator - redusert fare for under- eller overlading.Dette henger nøye sammen med pkt. 2) (Et generelt godt elektrisk anlegg forøvrig behøver jeg vel ikke nevne.) (Nummereringen har ingen ting med prioritering å gjøre.) Dette er hyggelige egenskaper hver for seg, men aller best i sammen! Steinar. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) AGM er altså lettere å lade opp. La oss ta et tenkt scenario. Jeg kjøper en slik ekstern regulator til dynamoen på båten min, tror det er 80A dynamo. Jeg har 500ah vanlige batteri og bruker opp 200ah kontra jeg har istedet samme ladeforhold men 400ah AGM Hvor mye fortere lades denne AGM banken opp ? Redigert 23.April.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.