Mix Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Det er jeg enig i, kanskje Maritim kan fremvise datablad hvis en spør, ikke vet jeg og forsåvidt interesserer det meg ikke heller. Jeg skal ikke ha disse batteriene. Det jeg reagerer på er flåsete leverandør kommentarer om andres produkter her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Jeg skal ikke ha disse batteriene. Jeg er glad på dine vegne, for batterier er j... dyre greier. Jeg har båt selv, og vet at alt går til h.... før eller siden, ikke bare batterier. Kanskje vi råkas en dag? Farco har mye annet "snadder" også, vet du... Det jeg reagerer på er flåsete leverandør kommentarer om andres produkter her på BP. Sjekket linken din til de uttalelsene du sikter til, og mister ikke nattesøvnen av den grunn. Synes hverken at jeg overdrev eller var flåsete. Kunne heller ikke la være å legge merke til (om enn noe fleipete, men dårlig skjult) støtte fra temmelig objektivt og svært kompetent hold i samme tråd. Ikke dermed sagt at jeg ikke skal etterstrebe et sakligere nivå......Det er både tungt og nyttig på samme tid å motta korreksjoner. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) Egenskapene i et batteri bestemmes vel i vesentlig grad av design / kjemi, produksjonstoleranser og vekt. Jeg kan bare gjenta noe av budskapet jeg forteller de som spør meg om batterier på IM: Jeg kan ikke uttale meg sikkert om batterier jeg ikke har testet eller kjenner til via erfaring. Alt jeg kan si at der er forskjeller og at jeg bare kan anbefale det jeg har god erfaring med gitt at batteriene også lades riktig. Bare det at batterier ofte lades / brukes feil fører jo til at mange erfaringer ikke kan relateres til batterienes egenskaper direkte. Det er videre ikke min oppgave å advare mot, for da blander man automatisk prisen inn i en diskusjon jeg ikke vil delta i. Når det gjelder leverandørenes temperatur er nok ikke dette til å unngå, og jeg synes flere skulle stilt konstruktive / kritiske spørsmål ved mye som blir fortalt. Jeg mener Båtplassen lenge har slitt med hoffreporter tilstander hvor ”argumentet” prisen på produktene blir brukt som et verktøy for å sensurere / bagatellisere tekniske fremskritt / muligheter i konkurrerende produkter. Farco sin tilstedeværelse på Båtplassen ser jeg på som utelukkende positiv for den understimulerte medlemsmassen som kanskje ønsker noe mer enn gjennomsnittet, men som ikke aner hvor gjennomsnittet ligger i forhold til dårligste / beste løsning, hva som finnes av teknologi osv. Jeg har vært leeeenge på jobb i dag, og dette blant annet for å løse et problem med en relativt kostbar batteribank som avgikk med døden så altfor tidlig. Båten er oppgradert med en blanding av dyrt og billig utstyr på en svært uheldig måte hvorav oppskriften på feilen er å finne som løsningen her på Båtplassen i enkelte anledninger. Før jeg kryper til køys vil jeg bare tilføye: De fleste båteiere begynner med en enkel båt og avanserer etter hvert som man blir bitt av basillen og økonomien tillater det. Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal drive opplæring på Båtplassen i små systemer fordi det er her majoriteten av medlemmene befinner seg, -og et det er her det største forretningsmessige økonomiske potensialet ligger. Teknikken er dønn lik for alle energisystemer og det er de samme reglene for energibalanse som gjelder. Lærer man seg de grunnleggende tingene blir alle i bedre stand til å både velge løsning og vedlikeholde / kontrollere anlegget selv. Spørsmålet til Enzo i innlegg 50 er et svært interessant spørsmål som ingen tilsynelatende brydde seg om å svare på. Nå er det jaggu meg konfirmasjonshelg, snart eksamen, sommerferie, jul og påske atter en gang. Jeg håper det bare er lørdag i dag. God natt. lagt til. Et spørsmål til Farco som jeg tenkte på i bilen hjem i dag. Avgir en fyrkjele mye varme der den er montert? Vannbåren varme, og jeg kan tenke meg kjelen er 12-15 kW. Redigert 24.April.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) Jeg tror de "vanlige" batteriene lades fortere opp siden de tåler høyere ladespenning? (Selv om jeg er usikker på hvordan man skal få til en hviss overlading for å toppe batteriene) Redigert 24.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Et spørsmål til Farco som jeg tenkte på i bilen hjem i dag. Avgir en fyrkjele mye varme der den er montert?Vannbåren varme, og jeg kan tenke meg kjelen er 12-15 kW. Nei. Hvis det er Kabola du sikter til, avgir de omtrent like mye varme som et kjøleskap avgir kulde, for å overdrive litt. Overflaten er vel det man kan kalle "lunken". Alle 6 sidene er isolert. Hvis det er snakk om B-serien, avgir de en smule mer varme i front enn HR-serien. Det som oftest avgir mest varme er røykgassrøret, da de færreste isolerer dette like godt som kjelen er isolert. (Og så eventuelle uisolerte vannrør da, selvfølgelig.) Men det er jo variabler man har kontroll på. Men nå er vi kraftig OT. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Servicemannen Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 ...denne Servicemannen latterliggjorde Maritim sine AGM batterierpå vekta i en annen tråd, og det på helt feil premisser. Og slik bullshit overfor konkurenter irriterer meg. Nå mixer denne Mix litt tinger sammen i sitt hua. Jeg påpeker at jeg importerer ikke eller selger via nettshop batterier. Jeg kan ikke se Maritim som konkurent på noen måte. Dem bruker sikkert helium i steden for syre Men jeg legger meg helt flat, sånn siger man ikke på en høflig møtested... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Du Farco. Sikker på at dette ikke var et ledende spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Jeg tror de "vanlige" batteriene lades fortere opp siden de tåler høyere ladespenning? Mmmnneeii.....ikke sammenlignet med de fleste AGM batterier tror jeg. (Ref. indre motstand, CCA egenskaper, og andre ting). Cand. philos accumulatore Ole Petter kan forhåpentligvis kort gjøre rede for årsakene? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Du Farco. Sikker på at dette ikke var et ledende spørsmål? Avhengig av innfallsvinkel, synes jeg de fleste spørsmålene jeg får, i større eller mindre grad, er ledende. (Svarene også, sannsynligvis. ) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ole Petter kan forhåpentligvis kort gjøre rede for årsakene? Var det jeg håpet på. Derfor valgte jeg minste motstands vei. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ole Petter kan forhåpentligvis kort gjøre rede for årsakene? Var det jeg håpet på. Derfor valgte jeg minste motstands vei. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 ikke bare ser jeg dobbelt. Jeg ser tredobbelt!!! Internett er ikke hva det var Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Man blir svimmel over den flua din... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 AGM og GEL lades normalt fortere enn batterier med flytende syre og samme bruksområde. Hvil dere ha kortversjonen eller langversjonen på hvorfor? Det blir uansett ikke i dag, for nå er det ikke dag lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Tar vi ikke den lange, vi har hele natta foran oss... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jeg tar gjerne en passe lang forklaring også. Jeg lærer mye av dette. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Som de fleste kjenner til er lademottaket i et batteri størst når batteriet er utladet, og den første fasen i ladeprosessen kalles jo bulkladning. Ladetiden av denne fasen bestemmes jo i vesentlig grad av størrelsesforholdet mellom batteriet (grad av utladning) og effekten til ladekilden. (Man kan kanskje si at bulkfasen i realiteten er strømstyrt helt til ladekilden blir overdimensjonert i forhold til den ladestrømmen batteriet vil akseptere med en gitt spenning). Når beregning av ladetiden gjøres så må man derfor se på bulkladningen først, -og så finne ut hvor overgangen mellom bulkfase og absorberingsfasen i realiteten vil befinne seg i det systemet man tenker på. Det er her den ene forskjellen ligger, for GEL og AGM batteriene har en lenger bulkfase enn et forbruksbatteri med flytende syre, og generelt vil jeg si at man flytter dette punktet ca 10 % høyere opp på skalaen med denne typen batterier. Dette primært på grunn av at platene i et AGM og GEL batteri er tynnere, og da får man jo plass til flere plater i hver battericelle. Når vi får plass til flere plater så øker også overflatearealet på elektrodene (platene) mot elektrolytten, og batteriet får en lavere indre motstand. Den lave indre motstanden fører jo også til at batteriet ikke varmes opp under ladningen, og derfor får vi en høyere lade effektivitetsfaktor. (Mindre av den tilførte energien går til spille). Hvis vi da klarer å holde to tanker i hodet så blir det slik: I og med at bulkfasen har blitt lenger uten at dette har fått noen negative konsekvenser for ladningen og batteriet, så er jo også batteriet fullere etter at bulkfasen er ferdig, og ergo mangler batteriet mindre energi før det er fulladet. Så er det jo også slik at tynne plater trenger mindre absorberingstid for det er rett og slett er mindre masse som skal lades opp. En litt rar forklaring kanskje, men man må se dette i sammenheng med arealet på platene, og at diffusjonshastigheten i tykke og tynne plater er forskjellig. (Tykke plater lang absorberingstid, og tynne plater kort absorberingstid. Så kunne vi jo diskutert regulatorer og ladere for læringens del, men da er jeg redd det bare blir rot på grunn av at noen benytter Båtplassen som et gratis markedsføringssted for å hjelpe vanlige folk med vanlige problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Så. Hvis man da tar en "ut av hylla" lader som f.eks. CTEK. Betyr det da at den ikke tar hensyn til at et AMG/GEL batteri trenger lengere bulk fase, og derav er mindre effektiv enn en tilpasset lader? En annen ting. Finnes ikke AGM/GEL batterier også med relativt tykke plater? Kan man lese ut av et datablad hvor lang bulkfasen burde være og i såfall hvordan? Eller må man måle strøm og spenning for selv å avgjøre? Her er et utdrag fra CTEK angående hvilke parametere deres ladere bruker. Det sies forøvrig ikke noe om når laderen synes bulkfasen er ferdig. Kun maksimale tider. Redigert 26.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Nå var jo dette opprinnelig "min" tråd der jeg ville ha svar på endel sprøsmål, den har som vanlig utviklet seg til noe mer slik absolutt alle tråder om batteri og lading gjør,har jeg blitt noe klokere de siste 2-3dagene , joda det har jeg men jeg vet fortsatt ikke hva som er bedre enn bra nok og langt fra bra nok. Oppsummert så kan jeg si at jeg har funnet ut at jeg vil ha en 50A lader, den skal ha temperaturføler til batteriene, den skal kunne justeres så den passer batteriene man kobler til. Etter litt forhandling med priser og slikt samt litt mer klokskap via BP trykt inn i skallen så har jeg funnet følgende produkter jeg ser på. Victron phoenix 12/50 pris rett under 7000.- Mastervolt chargemaster 12/50 bittelitt rimeligere Sterling 1250CED Pro-Digital 5000.- i Norge og rett over 3000.- fra UK Siste alternativ er å gå og rive en vanlig billiglader rett ut av hylla på f.eks maritim Tror jeg skal ta og få båten på plass og finstudere hva jeg har fra før av , plass til batterier og ladere osv så bestemmer jeg meg etter det for hva jeg gjør med lade/batterisituasjonen. battmeteret fra victron vil vel også kunne gi meg verdifull informasjon rundt hvor mye kapasitet osv jeg faktisk trenger. Har også lært at Jørg ikke er en mann mastervolt og victronselgere er veldig glad i, om det er fordi han selger knallbra varer til en pris de irriterer seg over eller at han selger drit det aner jeg ikke Redigert 26.April.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Uansett hva du velger Enzo, så bør du legge vekt på personlig oppfølging. Skal du ha en tillpassningsdyktig lader, trenger du også veiledning for å kunne bruke denne optimalt. Så forøvrig en liten filmsnutt om Greenline33 på Båtlivs hjemmesider. Hvem har levert tankmåleren for batteribanken? Victron. Viktigste instrumentet ombord på en hybridbåt. Greenline33 m/batterimonitor fra Victron Redigert 26.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Siste alternativ er å gå og rive en vanlig billiglader rett ut av hylla på f.eks maritim Jeg har akkurat byttet ut en helt ny Quick 45 ampere lader i en båt, og hvis denne kunne være aktuell kan jeg sette deg i kontakt med eieren. Det medfølger komplett tempsensorsett som ble kjøpt inn i tillegg. Har stått i en ny Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Er ikke fornøyd med strømopplegget i min båt og ber via denne tråden om hjelp. 2 delt batteribank delt med voltsensitive rele fra BEP 125 A. Startbanken er 2 stk paralellkoblede Sønnak freeline marine på 80 Ah (160 Ah) Denne er også tilkoblet Sleipner SP40 baugpropell og Quick Crystal 1000 ankervinsj. Forbruksbanken er 2 stk paralellkoblede Varta 110 Ah (220 Ah) fra Maritim Laderen er orginal lader fra Volvo Penta D-4 260, merket 115A, denne er imidlertid målt til ca 14,21 volt ved 5-10 grader celsius noe som i ugangspunktet er for lite. Paralellt med denne dynamoen står det en Ptotech 1230 lader, en 3 kanals lader som er brokoblet til 1 kanal, ladingen forgår via startbatteriet og gjennom BEP releet til forbruksbank, BEP releet senseledning er tilkoblet startbatteriet. Protech laderen er satt til maks absoption tid som er 4 timer, der den lader med 14,6 volt ved 5-10 grader celsius. (dette er vel også strengt talt for lite?) Etter 4 timer går laderen i float og leverer da ca 13,8 volt (mener jeg å huske) dette uavhengig av battereiens energi beholdning. Jeg ønsker å få montert inn en batterimonitor i systemet for overvåking, men ettersom jeg har en følelse og erfaring i at forbruksbank aldri blir toppladet (syrevekt maks 1,26 ved 5-10 grader celsius, som er alt for lite) mener jeg at spenningen må opp for å komme i mål, hva gjør jeg og hvilken forandringer/utbedringer bør gjøres for en bærekraftig utvikling, og kontroll? Fortrinnnsvis uten å skifte ut alt av utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Tralllalall Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Hvorfor er du misfornøyd med opplegget ditt? Er misnøyen din basert på målingene du har gjort, eller er det fordi du savner kapasitet på forbruksbanken din? Det er muligens litt "far fetched", men målingene kan jo være litt unøyaktige. En batterimonitor kan, uansett hva du ellers måtte finne på av endringer, være et godt sted å begynne. Da vil du på en svært enkel måte kontinuerlig kunne følge spenningsutviklingen på batteriene mot ladetilstand (evt. antall forbrukte Ah). Slik du beskriver opplegget ditt, er det slettes ikke det værste jeg har hørt om, men det er sikkert rom for forbedringer....... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.