Jump to content

Hvilken batterimonitor og evnt lader bør jeg kjøpe ?

Enzo

Recommended Posts

Her er et utdrag fra CTEK angående hvilke parametere deres ladere bruker.

Det sies forøvrig ikke noe om når laderen synes bulkfasen er ferdig. Kun maksimale tider.

m300_karakteristikk.jpg

Tror dette parameteret gjelder bare for Ctek 25a lader og jeg oppfatter det slik at laderen synes bulkfasen er ferdig når strømmen er nede på 4,5 ampere, og så holder den fortsatt spenningen på 14,4 volt i 4 timer.

Egentlig er det bare et fast antall ah dette parameteret passer for. Og dette antall ah vil endre seg etter hvilken batteritype som skal lades.

Hadde vert spennende om noen kunne feks. finne kapasiteten på batteriene som kunne passe til denne laderen.

Gjerne et eksempel med flytende syre og et med agm batterier.

Hvorfor er du misfornøyd med opplegget ditt?

Missfornøyd fordi at batteribanken aldri blir toppladet, og da sers med tanke på forbruksbanken. (har ikke kontrollert startbanken da denne er mer utilgjengelig, dessuten såkalt vedlikholdsfritt batteri)

Utfra hva jeg har forstått burde ladespenningen ved 5 + grader være nermere 15 volt en 14, tror problemet i hovedsak ligger i for lav spenning, da sers dynamo, what to do? :cheers:

Siden det ser ut som du har en ganske rask båt, har du kanskje ikke så mye kjøretid? Vil derfor tro at du får fyllt batteriene dine ganske raskt opp mot 80% selv om spenningen din er litt lav. Jobben med å toppe de, vil vel landstrømsladeren din måtte gjøre, så det er vel kanskje smart å bruke pengene der, om den gamle ikke gjør jobben. Et rimelig alternativ kunne jo være en timer i stikkontakten, som starter laderen på en ny syklus. Om ikke annet for å teste. Syrevekta på 1,26 er vel ikke så ille langt unna fullt? har lest følgende:1,28 - 1,30 ved +25°C. For hver 10. grad under +25°C trekkes 0,007 på syremålerskalaen, og motsatt for hver 10. grad over +25°C.

Som Farco spør: Går du fort tom, eller er det måleverdiene du ikke er fornøyd med?

Hvis dynamoen har senseledning på batteri, har jeg hørt noen bruke en diode i kretsen for å "lure"opp spenningen litt, men har ikke testet selv.

har lest følgende:1,28 - 1,30 ved +25°C. For hver 10. grad under +25°C trekkes 0,007 på syremålerskalaen, og motsatt for hver 10. grad over +25°C.

Som Farco spør: Går du fort tom, eller er det måleverdiene du ikke er fornøyd med?

Hvis dynamoen har senseledning på batteri, har jeg hørt noen bruke en diode i kretsen for å "lure"opp spenningen litt, men har ikke testet selv.

Mulig jeg har lest feil da, får jeg trodde en skulle legge til o.oo7 for hver 10'ende grad under 25. Fra skolen syntes jeg å huske syrevekt på 1.28 var gode greier og 1.25 "halvtomt". Siden det har vært rundt 5 grader ved disse kontrollene mine vil det vel si at en syrevekt på 1,266 burde tilsi toppladet batteri, og da er jeg vel kanskje så hakkende ute å kjøre likavel? Men så henger jeg meg samtidigt opp i dette med spenningen, får å få fulladet batteri må spenningen være 14,2-14,4 ved +25 grader og ytterliger +0,3 volt for hver 10'ende grad temp ned, altså oppimot 15 volt ved 5+ grader, noe jeg langt fra har hvertfall fra dynamo :drink:

En annen ting, når en har kommet vel i havn og stikkontakten er sluttet til landstrøm, burde ikkke laderen da forhindre uttapping av batteribank med mindre strømtrekket oversteg 30 A, eller er det ikk slik? (30A lader)

Og en ting til, dette med batterimeter, hva er en shunt, eller hva menes med oppgitt A for en shunt, hva som er maks tillatt strømtrekk over den?

Hvil den kunne duge i mitt tilfelle; Nasa batterimeter med 100A shunt. Kommer vel aldri opp i det forbruket på min forbruksbank tenker jeg Normalt maks 10-15A.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
En annen ting, når en har kommet vel i havn og stikkontakten er sluttet til landstrøm, burde ikkke laderen da forhindre uttapping av batteribank med mindre strømtrekket oversteg 30 A, eller er det ikk slik? (30A lader)

Jo, slik bør det fungere.

Og en ting til, dette med batterimeter, hva er en shunt, eller hva menes med oppgitt A for en shunt, hva som er maks tillatt strømtrekk over den?

Selve shunten bør tåle mye mer enn den oppgitte verdien, ihvertfall en stund. En shunt er en "metalldings" med en gitt, kalibrert motstand. På en shunt kan det stå 500A / 50mV. Da har den et spenningstap på 50milliVolt ved en belastning på 500Ampére. Dette danner grunnlaget for målingene til batterimonitoren. Resten er kalkulasjon.

Monterte "den lille Victrondingsen" i forrige uke og er kjempefornøyd :cheers:

Et lite tips: Shunten leveres med korte gullfargede bolter (ca 3,5 cm). Alle minus koblingene skal inn på shunten og da blir en 3,5cm bolt raskt altfor kort. Kjøpte en lengre 10 mm bolt for å kunne koble opp:

p4266063_800x600.jpg

Det beste hadde vært å få tak i en hodeløs bolt og mutter tilsvarende den som sitter på batteriklemma.

Som det kanskje vises på bildet glemte jeg å koble minusen til startbatteriet (innertst) på shunten og dette gjorde at "den lille Victrondingsen" ikke fikk med seg ladingen mens vi kjørte til Håøya slik at det viste negativ SOC (State of Charge) da vi kom fram. Fikset dette før hjemturen og alt ble OK.

Her ser vi netto forbruk med Eberspächer D4 på laveste effekt sist torsdag kl 18:45 med et 225W solcellepanel m/ NAPS Maxpower regulator som "påfyller".

p4296090_800x600.jpg

• 1 måned senere...

Jeg har "skumlest" denne tråden, men finner ikke noe om batterimonitor som takler AGM-batterier. Jeg har også lest gjennom to-tre manualer til kjente monitorer, uten å finne noe om AGM. Kan dette ordnes med å programmere f.eks. en NASA batterimonitor som skal monitorere 2 x 120 Ah AGM, en batteristørrelse på 360 Ah. Regner med at NASA monitoren er forberedt for vanlige blysyrebatterier, og 360 Ah blysyre bør tilsvare ca 240 Ah AGM.

360 Ah blysyre bør tilsvare ca 240 Ah AGM.

360 Ah blysyre tilsvarer 360 Ah AGM. AGM batteriet kan være mindre i fysiske mål.

AGM egner seg best der det er behov for effekt i forhold til volum. Er det behov for energi i forhold til volume er blybatteriet å foretrekke.

Klart at dersom man får AGM batteriene gratis, så er de OK i båt også.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

AGM-batterier tåler å tappes ned til 25-30% restkapasitet, mens blysyre ca 50 %. Da må vel 100 Ah AGM i praksis ha større kapasitet enn 100 Ah bly?

Det er sikkert riktig og et godt argument.

Jeg vet at mange er opptatt av: "Ikke bruke mer enn 50%!"

Hånden i været den som aldri har kommet ombord til eller våknet til flate batterier.

Bruk av destillert vann er viktigere enn belastnings formler - som man ikke klarer å overholde.

Såvidt meg bekjent, er det ingen batterimonitorer som er dedikert AGM-batterier. Om mulig, kan man imidlertid sjekke med batterileverandøren om batteriene har en Peukerts eksponent som avviker mye fra 1,25, da dette er "default"verdien (i hvertfall på Victron's batterimonitorer).

Dette med 50% uttapping som en terskelverdi er svært unøyaktig. Batteriers levetid avhenger av mange ting, blant annet hvor dype utladninger man foretar. Dette gjelder for stort sett alle batterier, også AGM. Det finnes mange typer AGM batterier, med forskjellige egenskaper på samme måte som det finnes mange typer åpne batterier med forskjellige egenskaper. Imidlertid har de fleste AGM og GEL batterier bedre egenskaper en standard åpne fritidsbatterier m.h.t. levetid/dyputladninger. Felles for alle typer, er at de som regel får et bedre liv i båter med en god batterimonitor....

Felles for alle typer, er at de som regel får et bedre liv i båter med en god batterimonitor....

Enig.

Men man kan også si at det begynner å hjelpe mye allerede hvis en bruker noe batterimonitor i det hele tatt. :rolleyes:

Alt er bedre enn bare Voltmeter, så sant man holder seg unna å gå konstant til grensen.

Dvs. at regelmessig utlading med f.eks. 42% er bedre enn "kontrollert" utlading med "tilatte 50%".

Å gå regelmessig på grensen må bare gå galt over lengre tid siden man ikke utlader kontrollert som på laboratorium.

Akkurat som du sier.

Avstand og reserve, kjære venner.

Det både ha vært, er og blir også i fremtiden avgjørende for alle bly-gel-agm. :saint:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 1 år senere...

Har nå henta vår nye båt, og behovet for større bank er borte.

Vi har 2 stk startbatterier på 90 amp + 3 stk forbruk på 140 amp hver.

40 amp lader, og har bevisst ligget flere dager til havn uten ladstrøm for å se forbruket. Den ene gangen gikk jeg ned til 12,4 volt.

og da er lys og Kjøleskap på hele tiden. radio + + mye lading via en liten inverter på 150 watt.

Det som gjør de store utslaget er at Kjøleskapet er vannkjølt, (bruker mindre strøm) + at alle inne/ute,lys er LED.(også alle lanterner)

Så jeg tror jeg klarer meg med banken slik den er.

Men en skikkelig Battmerter skal jeg ha, Det vil gi meg en bedre kontrol.

Skal videre oppover i Danmark i August mnd, og skal da teste mer, hvor lenge jeg kan ligge før jeg er på 12.2V 50% av mine blybatterier.

Noen andre med erfaringer. :rolleyes:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Vil bare kommentere vekta siden jeg synes det skiller mere en ca det samme:

Kap- Maritim - Farco

100Ah - 28,5 - 33

120Ah - 33,4 - 38

150Ah- 43- 47

200Ah - 56 - 65

Kapasiteten er kanskje ikke oppgitt likt?

Mine 100Ah fra Yuasa veier 39 kg :giggle::giggle::giggle:

Står også i manualen til batteriene at AC rippel reduserer levetiden. dette kan jo være verdt å tenke på!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...