Jump to content

Hvilken batterimonitor og evnt lader bør jeg kjøpe ?

Enzo

Recommended Posts

Jeg har brukt litt tid på utlading og lading av forskjellige batterier på de siste. Jeg har blitt overrasket over en type AGM på 100ah. Den er av 12år varianten og har jeg belastet de med 170amp og klart der 96amp ut. Laderen jeg bruker klarer kun 100amp og de har batteriet tatt i mot opp til 50% og der trapper lader seg ned. I 70% kapasitet tar de i mot 65amp, 80amp 45amp og i 90% 25amp. Varmeutveksling i en slik kjøring er ca 10grader. Ved 5% belasting har jeg fått 108ah ut av de. De batteriet har jeg testet flere ganger og ikke klart å knekke de mens andre har gitt opp ved mindre juling.

Forskjell på batterier er stor og prisen siger litt om hva man for.

Nå selger jeg ikke Pro Tech.

Men hvordan går det an at batteriene er uttørket?

Har ikke dere blitt enige om at det a) ikke gjør noe med opp til 13,8V og at b) alle automatiske ladere har aaaalt for kort absobsjonstid?

Det er jo også meningen av de fleste batteriprodusenter som jeg fikk svar av på tilsvarende spørsmål.

Så da, forklaring?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men hvordan går det an at batteriene er uttørket?

Det er flere enn deg som lurer på det Jørg.

Farco sine egne batterier AGM og GEL Victron batterier (som forøvrig veier ca. det samme som Maritim sine rimelige)

skal ha en float på 13,5-13,8 Volt i følge datablad.

Sterling ladere har jo float på 13,6V, så dette skulle jo passe utmerket.

Jeg synes denne Servicemannen slenger ut altfor mye udokumentert dritt om konkurenter til å bli tatt seriøst. :nonod:

Nei vel, da vet dere vel mer enn batteriprodusenter.

Og ang. the same shit, "Servicemannen"?

Man har vel til gode at du kommer med spenningene som du har målt.

Så klart på innstilling til AGM, fordi ProTech skal da nemlig levere 13,3V ...egentlig... vettu. :rolleyes:

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Man har vel til gode at du kommer med spenningene som du har målt.

Det er ikke sant Joerg, men skal man følge 100% med her på BP, ville det bli vanskelig å tjene til livets opphold. Satan, så moro det er med BP, men uteblir det noen svar fra min side, er det fordi jeg må konsentrere meg om venner og familie en gang i blant også........... :cheers:

Farco sine egne batterier AGM og GEL Victron batterier (som forøvrig veier ca. det samme som Maritim sine rimelige)

Vil bare kommentere vekta siden jeg synes det skiller mere en ca det samme:

Kap- Maritim - Farco

100Ah - 28,5 - 33

120Ah - 33,4 - 38

150Ah- 43- 47

200Ah - 56 - 65

Kapasiteten er kanskje ikke oppgitt likt?

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Kapasiteten er kanskje ikke oppgitt likt?

Tydeligvis ikke, Farco har ikke

100, 120, 150 eller 200Ah batteri størrelser, så sammenlignigen du kommer med blir jo direkte tull.

Jeg reagerte på at Farco og denne Servicemannen latterliggjorde Maritim sine AGM batterier

på vekta i en annen tråd, og det på helt feil premisser.

Og slik bullshit overfor konkurenter irriterer meg.

Se side 6 her: http://www.farco.no/filestore/Farco_2010.pdf

Redigert av Mix (see edit history)

Hvis jeg har latterliggjort noen eller kommet med bullshit, beklager jeg det. Jeg er ikke perfekt, det overlater jeg til andre...

Argumentasjonsformen derimot, forsøker jeg etter beste evne å holde på et saklig nivå, kanskje mislykkes jeg i det noen ganger... derfor tilgir jeg uten forbehold andre som måtte komme i skade for å gjøre det samme. :cheers_wine:

Tillat meg: Det Victron står for, og lover, kan også jeg stå for og love, uten at det gjør vondt. Det er en av grunnene til at det er moro å stå opp om morgenen og gå på jobb. :flag:

Tydeligvis ikke, Farco har ikke

100, 120, 150 eller 200Ah batteri størrelser, så sammenlignigen du kommer med blir jo direkte tull.

Nå var det vel du som dro inn et par fabrikanter, så du kan vel la være å si at folk farer med tull. Mine opplysninger kommer fra Datablad, mens dine kommer fra prisliste. Min erfaring er at datablader er mere å stole på. Men poenget er vel at man heller kan sammenligne på vekt i stedet for å stole blindt på Ah, siden disse blir oppgitt ulikt, og kanskje i den standarden som ser mest fordelaktig ut :smiley:

Det er ikke sant Joerg, ........... :cheers:

Hva da?

Alt er sant, ...jeg vet ...og punkt.

Merkelig nokk finner jeg kun data over ....En jeg målte gav 13,6. ....Av en eller annen grunn jobber jeg med utryddelse ....

Du kan selvfølgelig gjøre som du ønsker.

Men i steden å lese for mye det som andre skriver kan man også danne en sundt gjennomsnitt, gir seg mer rom, helst av egen erfaring.

Hvem skal man stole på, mon tro?

Tja, si det?

Jeg reagerte på at ...... latterliggjorde Maritim sine AGM batterier

Og slik .... overfor konkurenter irriterer meg.

Enig.

Det er en av grunnene til at det er moro å stå opp om morgenen og gå på jobb. :flag:

Bra, og jeg er enig med denne filosofien siden over 25 år.

...slutt for i dag, i morgen skal vi være skadelig for fiskekvoten. :fishing:

:seeya:

Jørg

Hvis jeg har latterliggjort noen eller kommet med bullshit,

Jeg kan friske opp usakligheten din hvis du absolutt må. HER

Det er ikke så store vektforskjellen at det er noe å gjøre seg tåpelig på.

Dine Victron 220Ah 65kg. Maritim sine 200Ah 56kg.

Jeg synes du bør holde deg fra å rakke ned på konkurenter, slikt blir gjennomskuet, og slår bare tilbake på deg selv.

PS. Jeg har ingenting med Maritim å gjøre.

Jeg reagerer bare på flåsete udokumenterte påstander.

så du kan vel la være å si at folk farer med tull.

Kan ikke erindre å ha brukt de ordene (vennligst kom med en direkte henvisning), ei heller nekte for at noen er flinkere til å lese mellom linjene enn andre. Kan imidlertid legge skylden på Peukerts for en smule forvirring rundt oppgitt Ah kapasitet på batterier. Vekt er ikke et dårlig parameter å bruke, men det er også andre ting som kommer inn i bildet (trygghet?).

Nå koser jeg meg veldig på en fredagskveld, med Ozzie og gutta på TV'en, så jeg irriterer meg litt over tendensen til at jeg lar meg lokke til å bli nesten like usakelig og løgnaktig som andre.

"Then again": Litt gøy med høy temperatur. Savner faktisk dette fra ifjor, når jeg kun leste, men ikke deltok. Min situasjon, er at jeg, i motsetning til de fleste andre, ikke kan skjule meg bak et fantasifullt nick, men derimot stå for det jeg sier. I full visshet og forståelse om at blandt BP's mange tusen medlemmer er det mange som ville ha sagt sin mening om våre produkter og mitt firma om det var noe negativt.

Jeg beklager på det mest ydmyke hvis jeg har rakket ned på, eller tilsynelatende forsøkt å latterliggjøre andre i markedsførings henseende, da det er en metode jeg selv ofte har uttrykt forakt for. :wflag:

Tror du misforstår meg litt Mix. Synes Victron/Farco sin dokumentasjon som er tilgjengelig, er et eksempel til etterfølgelse. Om det står litt forskjellig i prisliste i forhold til datablad, tar ikke jeg så tungt. Begge steder står det hvilken norm kapasiteten er oppgitt etter(c20 og c10), og da er det lett å sammenligne. Hos leverandører hvor disse opplysningene er utelatt, er mitt inntrykk at man i noen grad kan se ut fra vekt hvilken norm kapasiteten er oppgitt etter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...