Retox_93 Startet 20.April.2010 Del på Facebook Startet 20.April.2010 Som tittelen sier, Hva slags lim er best å bruke til treverk i båten. Regner med det skal brukes til lister for det meste. Skal olje treverket så limmet må feste sæ på treverket som er olja. Bruker kryssfiner Takk Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Bruk epoxylim. Det er sterkt og holdbart, forutsatt at det ikke utsettes for sollys Sitér dette innlegget Link to post
einderoy Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 2-komponet epoxy eller aralditt! Sitter som F***!! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Støtter PL 400. Mye lettere å jobbe med enn grisete epoksy! Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Eg har brukt epoxy til "berande konstruksjonar" og stadar der limfuga kjem til å liggje i vatn, og Polyuretanlim til "pynteting". Så dersom det er snakk om lister til innredning ville eg brukt polyuretanlimen, då den er enklare å bruke (1 komp), billigare og likevell sterk nok . Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Retox_93 Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Tusen takk. Går nok får Polyuretanlim :) Sitér dette innlegget Link to post
Luke Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Hvis vi med polyuretanlim tenker på den typen der limfugern skal fuktes med vann. Og som videre sveller opp, har den fordelen at små ujevnheter fylles ut. Men limet krever stort press mens prosessen pågår. Jeg har brukt den typen endel i båt. Uten å være skråsikker, så vil jeg tro det er fare for at fugen vil slippe på oljet treverk når fukt og bevegelse får jobbet en stund. Kanskje lurt å ta en test før en større operasjon. Hvis flasken fra Biltema er ment å være likeverdige med Casco sin, så har de ikke klart det i dette tilfellet. Så mitt råd her er å gå for merkevaren. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 PL400 er det perfekte lim til båtbruk setter seg selv om flatene er våte eller lit oljete og virker på alle matrialer. Sterkt som bare det og blir ikke knalhart men beholder en vis fleksibilitet. Jeg har brukt mye og er svert fornøyd med limet. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Jeg er usikker på om det er en god ide å benytte epoxy hvis platene allerede er oljet. Hvis du oljer etterpå er det ingen problen. Da sitter epoxy som bare det. PL400 har jeg benyttet litt, det er bra greier, men kan tørke litt seint hvis det er kaldt. Sika og liknende er jo i samme gaten. Jeg ville satset på noe i PL400/sika "gaten" hvis delene er av en viss størrelse, hvis de er små kan det blir grisete og man risikerer å måtte kjøpe en stor tube for en liten jobb. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 En limfuge blir aldri sterkere enn underlaget den er festet til, uansett hva slags lim du bruker. Gjør godt rent og avfett med aceton el. før du limer. Cascos polyuretanlim er bra, men har ikke den vann- eller aldringsbestandigheten som epoxy har. Til gjengjeld tåler det sollys bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hvor kan PL400 lim kjøpes hen? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hvor kan PL400 lim kjøpes hen? Kjøpes hos de fleste jernvare foretninger og byggsjapper. Har brukt PL400 til det meste av innredningen sjøl. Selv flisene på pentry er limt med PL400 Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Takk.. Syntes det er mye greie å lime istedefor å spikre alt. Spesielt tynne kryssfiner plater. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Jula og europris har billig PL 400. Tror eg betalte 69kr patronen hos jula... Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Har sjølv brukt PL400 til denne jobben og det sitter godt. Men ver forsiktig med mengda, limen bør ikke komme ut etter sammenføyning. Limfuga er grå/kvit og er dermed skjemmande viss den blir synleg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.