S/Y Ørnen Startet 20.April.2010 Link til dette innlegget Startet 20.April.2010 (redigert) Jeg har en 30 fot trebåt og lever mitt web-liv i Trebåttråden her på Baatplassen, men denne gangen så poster jeg slik at dere andre som har erfaringer også kan bidra Jeg er usikker på hva som er anbefalt maks turtall ved marsjfart? Jeg ser av manualen til KD Trading Marin (se link) at maks turtall er 4000, det de kaller rusningsturtall, men hva er marsjfart turtallet dere bruker? Det står et PRM 1.40 gear med 1:3 utveksling på motoren. Jeg logger ca 5 knop ved 2200 omdreininger men ville gjerne ha en knop eller to til, men det uten å ødelegge motoren. Hva er deres erfaringer? her finner dere en fin norsk manual, pluss den engelske: BMC (og andre) manualer Redigert 20.April.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Eg har ein 1.8l i båten min, brukar å gå med 2200 omdreininger då er lydnivået mest behageleg. Eg ¨får eit maksturtall ved belastning på 4000, dette er nok 500 for mykje men eg har sannsynlegvis for liten propell. Eg vil tru at du kan gå med eit turtall nermare 2800 men det seier seg sjølv at jo finare du kjøyrer motoren jo lengre er levetida. Har ein kamerat som har ein Perkings 49hk, han køyrer den på 3000 omdreininger, dette er nok ein motor som er lik BMC. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Ligger også normalt på ca. 2200 omdreininger. Behagelig lydnivå og jeg får marginalt med ekstra fart med høyere turtall. Går ikke mer enn 6-7 knop uansett. Strømretningen i sjøen har større betydning for logget fart på GPSen enn større turtall på motoren. Går jeg medstrøms kan det bli litt ekstra fart, har "surfet avgårde" i nesten 8 knop engang. Da sparte jeg jeg mange minutt på min tur inn til hytten i Ryfylke. En tur som normalt tar drøye 3 timer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Takker for svar, jeg fikk også svar på mail fra KD Trading Marin ved Frode Torsvik, han sier Motoren har et max turtall ved belastning på 3250 rpm.Du kan gå på 3-400 rpm lavere ved marsjfart. Det stemmer jo godt med med egne erfaringer. Jeg synes også at lydnivå og trivsel dikterer ca 2200, men av og til ønsker man seg jo muligheten for en knop eller to ekstra når det er 40 - 50 nautiske mil hjem Tak skal dere ha ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Eg vil tru at du kan gå med eit turtall nermare 2800 men det seier seg sjølv at jo finare du kjøyrer motoren jo lengre er levetida. Det er ikke nødvendigvis sannheten for en dieselmotor! Om man tar ut for liten del av effekten, vil den gå kaldt, sote og i verste fall vil dette faktisk øke slitasjen på motoren. Så man bør i det minste i perioder kjøre motoren på det marsjturtallet den er beregnet på, for å brenne ut litt sot. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Hei Denne motoren er blitt levert med flere typer mariniseringsutstyr. Blant annet med og uten olje kjøler. Dette må en ta hensyn til ved maksbelastning. Uten oljekjøler må nok maskinen kjøres litt roligere. Smaapala Redigert 21.April.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 HeiDenne motoren er blitt levert med flere typer mariniseringsutstyr. Blant annet med og uten olje kjøler. Dette må en ta hensyn til ved maksbelastning. Uten oljekjøler må nok maskinen kjøres litt roligere. Smaapala Meget godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Odd Gunnar Husta Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 (redigert) Min erfaring er at temperaturmåler sier mye om du kjører passe eller for hardt. Hvis eksosen begynner å bli grå eller svart, så kjører du også for hardt. 2200 omdreininger gir minst forbruk med passende propell. På min båt begynner den så smått å ryke ved 3000 omdreininger og det er et tegn på at den kjøres for hardt. Ellers så er motoren skuddsikker og slitesterk så sant den har god mineralolje og rein diesel i tillegg til god kjøling. Redigert 8.November.2013 av Odd Gunnar Husta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.