Poseidon Startet 15.August.2004 Link til dette innlegget Startet 15.August.2004 Jeg fant denne lille artikkelen i en lokal nettavis og må innrømme at det virker litt utrolig. http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=18816 Kan noen av baatplassens bruker bidra med en aldri så liten oppklaring? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hschrde Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Jeg undrer meg også litt over denne... Var det et eller annet selvbygd - som kanskje er like stabilt opp/ned? Var det kanhende noe ganske stort? Lå den kanskje allerede så dypt i vannet (og stabilt) at å snu den ville medført at den gikk rett ned? Tenker på en ting - hva er riktig å gjøre om man kommer over noe likende? En trosse tversover og et rykk burde vel snu de fleste småbåter - men det er kanskje ikke noe lurt? Men regner jo ikke med at jeg kommer til å oppleve det heller, men det ville jo være grusomt å gjøre noe feil som medfører at noen går ned.... Uansett så er det vel ytterst få båter bortsett fra katamaraner som ikke er selv-opprettende? Kanskje var det en katamaran? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hej Poseidon! fann denne på SSRS sida http://www.ssrs.se/page/1193/nyheter.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Enig, en utrolig historie, men ut fra SSRS artikkelen må det vel være sant... En ting jeg reagerer på er at det, uten nærmere forbehold, beskriver hvordan de reddet ut folkene ved å skjære hull i skroget. Sannsynligvis fordi de hadde forsikret seg om at båten stod trygt på bunnen, noe historien ikke forteller om. Å skjære hull på et skrog som flyter oppned er ikke å anbefale..... (Velkommen tilbake Gunga..!.. ) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hei Den svenske sjøredningssentralen ble alarmert ved halv totiden natt til søndag. En person som befant seg på land i Gøteborgs skjærgård hadde hørt et voldsomt smell fra sjøen. Han hadde også hørt rop, meldte han. "Samtidig kom en taxibåt forbi. I taxibåten fikk man øye på en båt som hadde gått rundt og en mann som satt på kjølen. " Gikk båten rundt i taxibåten, satt mannen på kjølen inne i taxibåten, sto taxametere på? Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Skulle gjerne likt å sett ett bilde av denne båten. Undrer meg litt over hvordan dette har gått til. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Arvid_A Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Her er litt mer om hendelsen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=298257 Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Sitat ...Gikk båten rundt i taxibåten, satt mannen på kjølen inne i taxibåten, sto taxametere på? Men hvordan kunne de bare ha en liten glippe å puste i når den kantrede båten lå inne i taxibåten, som nettopp hadde fått øye på dem? For høy vannstand i kjølsvinet i taxibåten? Spøk til side: Skal innrømme at jeg har ikke tatt meg tid til å lese absolutt alt som er lagt ut på nettet om saken, men fra første øyeblikk oppfattet jeg det dithen at båten måtte ha kontakt med fast grunn for at man skulle kunne velge å skjære hull i skroget som redningsmetode. Men det var sikkert mer enn nok dramatisk likevel. Tenk om det hadde vært litt dypere på det aktuelle stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Sitat (Velkommen tilbake Gunga..!.. ) Takker! Fann denne oxo http://www.expressen.se/index.jsp?a=170334 men ingen ytterligare info båten måste ju varit sikkrad på något sätt, annars tror jag den sjunkit fort om man släpper ut den lilla luft som båten ligger o flyter på! Bare ett litet klarläggande olykken skedde i Stockholms skjärgård medans sjöräddnings- arbetet leds fra Göteborg! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hei igjen Gunga Din, Takk for linkene til artikler i svenske aviser. Det ser ikke ut for at årsaken til ulykken ennå er kjent og derfor venter jeg fortsatt i spenning på hva det kan være som ligger bak. Jeg kan vanskelig forstille meg at en motorbåt skulle kunne velte sidevis ved noenlunde normal bruk. Den eneste situasjonen jeg kan se er at man har hatt en svært hurtiggående båt og gått for hardt inn i en motsjø slik at baugen har slått opp og fullstendig rundt - men det er ren spekulasjon fra min side. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KOB Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Sitat Jeg kan vanskelig forstille meg at en motorbåt skulle kunne velte sidevis ved noenlunde normal bruk. Den eneste situasjonen jeg kan se er at man har hatt en svært hurtiggående båt og gått for hardt inn i en motsjø slik at baugen har slått opp og fullstendig rundt - men det er ren spekulasjon fra min side.Den ene artikkelen sier vel at båten iflg. politiet mistenkes å ha kjørt opp på øya Runö. Bildet viser også båten i nærheten av land. Men uansett - det skal bli interessant å høre hva som virkelig har skjedd. Det som så langt er skrevet er jo veldig knapt tatt i betraktning den dramatiske hendelsen. Det bringer jo tankene tilbake til katastrofefilmen "SOS Poseidon". Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Sitat .... Det bringer jo tankene tilbake til katastrofefilmen "SOS Poseidon".... Det kan man si, men det ferskeste eksemplet er "Rocknes", hvor man også klarte å berge ut de som hadde overlevet i en luftlomme. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Hej igen ! Folk har hört en smäll, så dom har säkert kjört med relativt bra fart o truffet noe skjaer på ena skrov-sidan, alltså ikke gått rakt på ! og fått en upplyftande kraft på ena sidan som gjort att båten kastats runt! (mina egna spekulasjoner!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 De fleste båter flyter ganske stabilt opp/ned ja. Dette er en modell av en 20 fots planende båt. Til sammenligning en 35 fots seilbåt. Dette er ikke absolutte greier, kun en modell i min maskin som forutsetter ingen dekksåpninger og tett dekk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Ser at motorbåten tipper ved ca 50grader. Synes i grunnen dette var ganske tidlig når forutsetningen er at den ikke tar inn vann... Noen som vet om det ligger en bestemt krenge-grense til grunn for f.eks. CE og Veritas godkjenning? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Sitat Ser at motorbåten tipper ved ca 50grader. Hei Ingar, Det er vel ikke helt rett å si at den "tipper ved ca 50 grader". Ut fra kurven ser man at den rettende armen GZ blir mindre når vinkelen overstiger ca 50 grader, dermed blir også den rettende kraften mindre. Men båten beholder en positiv rettende arm helt opp til ca 100 grader; og det er vel også nokså logisk - at båten kan ventes å "tippe helt over" når den står på kant? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Hej Krapyl! kommer du ihåg den jordenrunt-kappseglarn som blev liggande på sidan i en uke nere i indiska oceanen för ett par år sedan! den reste seg aldrig efter kapsejsningen blev liggande o flöt med masten-kjöl vågrätt ! båten var veldigt styv undanvindsseglare........men hade rätande moment = 0 vid 90gr ......tror att det förbjöds efter den ensamkappseglingen! du har möjligtsvis ikke den GZ-kurvan ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Når du nevner det, så demrer den historien for meg. Det er jo egentlig ganske skandaløst at slikt får starte. Grunnregelen er jo at fra en posisjon med mastetoppen i vannet, skal båten rette seg, og det skal ikke komme vann inn i båten. Nei, jeg har ikke data på den båten, men den kurven skulle det vært artig å se. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 skall se om jag kan finne noe bilder.......... båten låg på sidan o flöt o ville ikke resa seg opp..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fs Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Sitat Hej Krapyl! kommer du ihåg den jordenrunt-kappseglarn som blev liggande på sidan i en uke nere i indiska oceanen för ett par år sedan! den reste seg aldrig efter kapsejsningen blev liggande o flöt med masten-kjöl vågrätt ! båten var veldigt styv undanvindsseglare........men hade rätande moment = 0 vid 90gr ......tror att det förbjöds efter den ensamkappseglingen! du har möjligtsvis ikke den GZ-kurvan ! Denne saken er desverrre ikke enestående. Det er flere eksempler på serieproduserte båter som ikke er tilstrekkelig selvrettende. For noen år siden gikk det bla. diskusjoner rundt kjølvekt og GZ-kurver på Rainbow 42, Banner 28 (eller var det X79?) Husker ikke helt i farten, men flere serieproduserte flatbunnede, lette regatta båter ligger helt i grenseland i forhold til krav til selvrettetting ved 90 graders krengning. Dette er selvsagt SVÆRT betenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Med alt mulig forbehold; jeg mener å huske at seileren "verden rundt" hadde mistet kjølen eller deler av denne, slik at vektfordelingen mellom båt og kjøl ble endret. Tar jeg helt feil? (ikke ekspert på pinnebåter, ikke ekspert på stabliltet, men arbeidet på den tiden i redningstjenesten og mener å huske at jeg derfor leste om saken med spesiell interesse) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.