halo Startet 20.April.2010 Del på Facebook Startet 20.April.2010 Eg kontakta Normar som er Beneteau forhandlar for å høyre om anbefaling av foldepropell til båten min ( Beneteau Oceanis 40 med 40 HK Yanmar). Dei anbefalte Flexofold 18x12R. Eg såg ein tilsvarande båt med ein Flexofold 20x13R liggande på land. Så kontakta eg Flexofoldi Danmark, og etter mykje fram og tilbake med info om motortype, utveksling osv, anbefalte Flexofold ein 17x13R. Eg hadde tenkt å bestille denne, men måtte innom båten for å måle diameteren på akslingen. På propellen min under båten hang det ein lapp frå ein kar om eg er intressert i ein Flexofold 17x14R tilnærma ubrukt. Til 1/3 av prisen av ny er svaret sjølvsagt ja, så sant den passar båten min......? Kor stor er forskjellen på 17x14R kontra 17x13R, korleis vil eg og båten merke det ? Kan motor og eller drivverk ta skade ? Eg kunne sjølvsagt spurt Flexofold om dette, men vi var meir eller mindre ferdige med handlelen, så felxofold vil vel ikkje gi meg eit råd som gjer at dei ikkje får butikk..... Neste spørsmål er jo om det er Normar (Beneteau forhandlar) med 18x12R eller Flexofold (propell produsent) med 17x13R som har best forutsetning for å vite kva som er beste dimensjonen til båten min. Synspukt og synsing er hjartans velkomne, eg er i villreie uansett :-) -- HaLo Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Det første tallet (17") er målet på propellens diameter, det neste tallet (13 eller14") er den teoretiske lengden propellen skrur seg frem på en omdreining. Mål i tommer imp. R står for dreieretningen R=right. En 17*13" vil altså skru seg en tomme kortere frem pr omdreining en 17*14". Motoren vil gå med litt høyere turtal ved samme fart, maks fart vil muligens være noe lavere. (motoren går noe lettere). Om du med en 17*14 ikke når oppgit maksturtall, så vil det være riktigere med en 13"! Jeg hadde nok vært fristet til å prøve tilbudet på den "brukte" 17*13"R. Om den går for lett, vil du kunne få igjenn prisen ved videre salg! Mens den nye vil falle til halvpris, om den ikke passer. Lykke til Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Catlina Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Kontakt den norske importøren: Progress ingeniørfirma http://www.progressing.no/produkter.htm Har kjøpt flere flex-o-fold propeller hos Progress og alltid fått gode råd om riktig propellstørrelse. Eneste bakdelen med disse propellene er svinedyre offeranoder - måtte betale kr. 450 pr stk i år . Merkes godt når du har to stk. I fjor kjøpte jeg anoder fra Watskiforhandleren i Strømstad til under halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Kontakt den norske importøren: Progress ingeniørfirma http://www.progressing.no/produkter.htmHar kjøpt flere flex-o-fold propeller hos Progress og alltid fått gode råd om riktig propellstørrelse. Eneste bakdelen med disse propellene er svinedyre offeranoder - måtte betale kr. 450 pr stk i år . Merkes godt når du har to stk. I fjor kjøpte jeg anoder fra Watskiforhandleren i Strømstad til under halve prisen. Hvorfor har du kjøpe flere propeller Sliter du dem ut så fort, er de av dårlig kvalitet ? og er anodeforhandler i strømstad konk ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Junke Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Katamaraner har gjerne 2 motorer. Og da er det vanlig med 2 propeller Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hvorfor har du kjøpe flere propeller Sliter du dem ut så fort, er de av dårlig kvalitet ?og er anodeforhandler i strømstad konk ? Hadde Flex-o-fold på min forrige katt også - de fire propene har gått ca 4000 timer totalt uten noe problemer. Passer ikke alltid å dra på Harrytur - Watskiforhandleren i Strømstad driver fortsatt i beste velgående. Sitér dette innlegget Link to post
halo Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Tusen takk både for det teoretiske rundt stigning og diameter, argumentet for å kjøpe den brukte, tipset med forhandlaren i Strømstad, og namn på importøren. At katamaranar kan ha to motrorar var vel og merke ikkje sjokkerande nytt for min del Eg klinte til og kjøpte den. Så får eg sjå korleis det går. Eg må kontakte Progressing, fordi det mangla ein mutter, den som ein skrur fast propellen på akslingen med, relativt vesentleg del tør eg påstå.... Kan jo samstundes dobbelsjekke at det propellen ikkje er heilt på viddene. Igjen tusen takk for tilbakemeldingane ! Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Eg klinte til og kjøpte den. Så får eg sjå korleis det går. Eg må kontakte Progressing, fordi det mangla ein mutter, den som ein skrur fast propellen på akslingen med, relativt vesentleg del tør eg påstå.... Håper du har fått en god pris på propellen - tror den mutteren kostet ca kr. 1000 hos Progress da jeg trengte en maken en gang !!! Sitér dette innlegget Link to post
halo Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Håper du har fått en god pris på propellen - tror den mutteren kostet ca kr. 1000 hos Progress da jeg trengte en maken en gang !!! Jada, prisen er god. I overkant av 1/3 av det Normar har bedt om, så eg har litt å gå på for å seie det slik. Fyren som selg han, har lova å leite. Eg har propellen alt, men har ikke betalt noko enno. Avtalen var at eg skulle teste at eg fekk satt den på, og betale eller levere den tilbake på fredag. Så slik sett har eg ting under kontroll, enno..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.