btor Startet 16.August.2004 Del på Facebook Startet 16.August.2004 Hei, Jeg kjøpte en Skilsø 23' plastsnekke i fjor. Bukh 3 cyl / 36 hk motor. Jeg har prøvd andre båter med Bukh maskiner tidligere og blitt positivt overrasket over lite støy og vibrasjoner. Men hos meg støyer det altså. Veldig. En merkbar økning til nesten øredøvende når jeg øker fra 3000 til 3500 opm. Jeg er litt usikker på om det er vibrasjoner, luftfilterlyd eller eksoslyd som lager det meste av støyen, men jeg er på jakt etter litt tips når det gjelder ting jeg bør sjekke for å få gjort noe med dette. Noen fakta: Motorrommet er innkapslet i tynn kryssfinér påstiftet skumgummi på innsiden mot motoren. Noen av disse platene er ikke skikkelig festet slik jeg jeg antar at de vibrerer en del når motoren går. Over motorrommet er en disk med hulrom og skuffer etc. Kanskje dette kan skape resonans og forsterke støyen? Motoren står på originale gummiføtter og de ser ut til å være ok. Propellakselen er festet til gearet med en 'fast' kobling (to stålhalvdeler skrudd sammen med flere bolter). Hvordan blir dette når motoren står på gummiføtter, burde det ikke være en mer fleksibel kobling til akselen? Eksosrøret er en gummislange med gummipotte. Både slangen og potten vibrerer sterkt under gange og ligger nedpå bunnen av skroget. Burde dette vært opphengt i noe? Dette var noen momenter. Jeg hører gjerne om tips og erfaringer fra dere på dette området... Vi ønsker å bruke litt tid og krefter på å få redusert støyproblemet og jeg vil starte med grep som kan gi mye gevinst. Hvis noen som har denne båten evt. også med Bukh motor, hører jeg gjerne om hvordan støynivå / motor - aksel montering er hos dem. hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hei igjen, La meg spørre på en litt annen måte: Er det noen her som har en Skilsø 23' som kan si noe om støynivå og evt. vibrasjoner i deres båt? Tor Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Ser det er dårlig med respons på innlegget ditt. Kan dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å benytte Emne-oversikten, evt. søkefunksjonen (søk på f.eks. støy), til å finne mer generelt om emnet. Begge tingene finner du via menyen på toppen av siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Har du sjekket hvordan støyen er i fri og ved marsjfart turtall? Dette bør gi en indikasjon på om det kommer fra motor eller propell. Blir støyen vesentlig redusert bør man naturlig nok sjekke propell-anlegget. Det er helt vanlig med fast kobling mellom gear og aksel, selv om motoren står på gummi-labber. Viktig at opprettingen mellom aksel og gear-flens er ok, hvis du løsner litt på koblingen skal det ikke gå å stikke inn et .1mm bladmål noe sted. Normalt er den mest effektive måte å begrense motorstøy å lage en ekstra, støydempet, kasse til motoren. Man kan også montere ekstra myke fester i kombinasjom med et universal-ledd til akslingen (dyr løsning...) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2004 Del på Facebook Svart 19.August.2004 Jeg vil tro at det ville hjelpe mye å klamre fast eksosslangen og lyddemperen skikkelig. Ting som ligger og vibrerer inntil skroget kan produsere en utrolig resonnansstøy i båten. Så begynn med skikkelig klamring, og påse at hverken eksosen eller noe annet i forbindelse med motoren ligger borti skroget eller innredningen og overfører vibrasjonsstøy. Dette er billige og enkle ting å gjøre selv, og en grei begynnelse. Hvis det fortsatt støyer for mye, kan det være en ide med en solidere motorkasse, tykkere polstring osv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Satt og leste i et svensk båtblad i går (Praktisk Båtägande) og kom over en artikkel angående støydemping. Der stod det blant annet følgende: Kjenn på eksosslangen et stykke fra motoren (der den ligger inntil skroget). Det skal ikke være merkbare vibrasjoner i slangen. Vibrasjoner tyder på at slangen har blitt for stiv, og bør derfor skiftes ut. Dette kan gjøre underverker med lydnivået i båten. Kanskje dette kan være noe å sjekke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krapyl Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Mine ydmyke meninger. Først må oppheng tilpasses motoren. De skal ikke være for harde eller for myke. Ved å opplyse motorens vekt, turtall og effekt til en leverandør av slike klosser, vil han ved hjelp av programvare kunne finne frem til riktig hårdhet på klossene. Vibratec har slik service. Et CV-ledd mellom motor og aksling hjelper mye. Så må støy hindres i å spre seg i båten. På fint språk heter det en visko-elastisk sperre. Sparkl opp Sika rutetett eller tilsvarende med 2 mm. tannsparkle på alle flater som omgir motoren, og dekk dette med 1 mm. aluminiumsplate som skrus på. Støyer det fremdeles for mye, kan restlyden absorberes med slik skumgummimadrasser med folie på som noen bruker. Det hjelper ikke på egen hånd dersom det er strukturstøy som plager deg. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.