jørn Startet 21.April.2010 Link til dette innlegget Startet 21.April.2010 Satt ut snekka i går, skiftet olje og filter og ut på prøvetur. Når jeg går mellom 1300-1500 rpm på maskinen rister og skaker båten, men turtallet går stabilt. Hva kan dette være? Motoren går helt fint når jeg ruser på dette turtallet. Båten er en Hanto 22 og maskinen en Yanmar 3GMD. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Det første du bør sjekke er oppretting av motor mot propellaksling. Hvis dette er innenfor toleransegrensene (vanligvis 0,1 mm), kan vibrasjonene komme fra ubalanse i aksling eller propeller. Jeg går ut fra at vilbrasjonene oppstår når gearet er innkoblet. Redigert 21.April.2010 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Vibrasjon i båt kan komme av så mangt....de kan også oppstå kun ved et spesielt turtallsområde . Jeg har erfaring med en løs akselanode , den fikk båten til å riste noe fælt rundt 2500 rpm, Feilen din kan også være aksel / propell og opplagring . Lykke til :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jørn Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Kun vibrasjon når giret er innkoblet. På vei til Koster i fjor fikk jeg en diger tykk plastgreie som duppa i sjøen tvinna rundt propellen, men har ikke merka noe til disse symptomene etter det. Da bør jeg vell sjekke opprettingen først før jeg begynner å ta opp en nyutsatt båt igjen. Jeg har ikke noe anode på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Om dette har nylig oppstått ville jeg mistenkt motorlabbene. om dere er ett par stykker utpå kan en gire litt frem og tilbake mens den andre ser nøye på motoren, om den har "lyst" til å vri seg. Eller om det er noen av motorlabbene som virker løsere. Eventuelt når du sjekker opprettingen, prøv å løft forsiktig med ett brekkjærn ved hver enkelt motorlabb. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Snodige greier dette her. Tok med min far ut for å sjekke opprettinga i går. 14mm fastnøkkel var for liten for å løsne boltene, 15mm var for stor. Så dermed hadde vi ikke verktøy til å sjekke dette. Vi tok en liten prøvetur for å vise fader`n hva som skjer, men typisk nok var alt i orden, og ingen risting. Tok en liten tur på 1.5time nå, alt helt fint ut av havna, inn til havna rista det igjen. Virker som dette skjer bare når motoren er driftsvarm. Tok opp motorlokkkassa for å se på motoren når dette skjer, motoren danser hiphopp rundt nede i der. Har bytta alle brennstoff filter, både forfilter og finfilter, samt oljer. Noen som har noen ideer? Kan vell ikke være noe med oppretting å gjøre da? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Høres absolutt ut som motorlabbene ja Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Det skjer på min båt også men bare i et spesielt turtallsområdet, men det har ingen ting med det å gjøre for deet er en utenbords, tror det er pga. en spesiell frekvens som får rattet og alt løst metall til å klirre. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 For noen år siden hadde jeg, dvs motoren min (VP TAMD 30), noe av de samme symptomene. Den hoppet og danset ikke nedi der, men det kom endel dunk og ulyder ved lave turtall. Ved nærmere sjekk viste et seg at den ene fremre motorlabben var helt gåen. Motoren sto omtrent bare på de tre gjenværende labbene. Byttet ut de to fremre labbene, rettet opp motoren, og alt ble bra. Den motorlabben som var gåen, står like under drivstoffilteret. Motormannen som jeg hadde til hjelp sa at labben ikke hadde tålt 20 år med dieselsøl ved skifte av filteret. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hvordan kan jeg teste om det er motorlabbene? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Motormannen som jeg hadde til hjelp ...... For en ukyndig som meg, så hadde jeg hjelp. Jeg så at han tok en kraftig skrutrekker ned under labben og vred og vrikket litt. Jeg kjente ikke selv hvordan det var, men han var ikke i tvil med en gang han hadde sjekket dette. Tok ham noen få sekunder å stille diagnosen. Noe mer ( og litt flere kr ) å reparere Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 motoren danser hiphopp det hadde den ikke gjort om den satt fast Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Når en plastbåt har stått på land i opplag så vil den i større eller mindre grad faktisk forandre bitte litt på fasongen. Derfor er det helt vanlig at man opplever at vibrasjoner/ulyd og lignende er annerledes de første timene etter at båten har blitt sjøsatt. Skal man sjekke/justere oppretting så anbefales det faktisk å vente i ca. 1 måndet etter sjøsetting slik at skroget kan komme seg tilbake i "normalform". Videre vil også motorlabber bli "harde" i løpet av de månedene som de ikke rikkes på. Men dette pleier å "løsne" etter et par-tre timers normal kjøring. Men om labbene har mange år på nakken så kan en lengre opplagsperiode være det som til slutt gjør de så harde/stive at de må byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Jeg regner med at labbene er fra båten var ny, så da har de snart gode 30år på nakken. Men er det ikke rart om det først skal skje når motoren er varm? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Når du ruser så står motoren "ubelastet", og vibrasjoner forplanter seg kun "nedover", men når du kjører så presses motoren framover og i mye større grad mot gummien i labbene. Derfor helt normalt med mye mer vibrasjoner når man kjører. At ting forandrer seg fra kald til varm motor er også normalt - en godt varm motor m/gearkasse vil være flere mm. lenger enn en kald motor, og opprettingsvinkel mm. vil også endre seg bittelit fra kald til varm motor. Men slik må det være. Sjekk først alle labbene - finn et kubein og bend en og en av de i alle retninger for å se om noe har løsnet. Om alt ser OK ut. La da båten ligge ute et par uker - så kjører du en skikkelig langtur på et par-tre timer. Så må du få sjekket opp opprettingen (hvis du ellers er sikker på at alt annet med propell/aksel er helt OK. Kan du ha et slitt cutlesslager?? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Da har jeg vært i båten med brekkjern. Bøyd og tøyt på alle labbene, kan ikke se at noen er ødelagte/løsnet. Gått over å sjekket etter løse bolter, men alt satt dønn. Får kjøre den god og varm som nevnt her, så sjekke opprettingen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 I dag har jeg løsnet flensene fra hverandre. Da datt akslingen ca 1 cm lenger ned enn motoren. Slik jeg forstår det skal senter aksling flens mot senter gir flens. Slik den satt nå var akslingen løftet opp. Ser også at den ene motorlabben er lenger avstand mellom gummien og stålet, så lurer nå på om ristingen er en kombinasjon av oppretting og motorlabber. Går det å skifte labber uten at motor må løftes opp? Noen som kjenner en grei mekaniker i Fredrikstad og omegn? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det er normalt at aksel faller ned når du løsner den, husk den vil stå i spenn og henge nedover. Den skal verken i spenn oppover og nedover når du monterer den, være avlastet. Så 1 cm høres helt flott ut. For å sjekke oppretting, løft opp aksel slik at den føles ubelastet. Legg flens imot og mål med fjærblad. ved 0.10 mm klaring eller mindre rundtom er det rett. Roter aksel flere ganger og mål flere ganger. Juster motorlabber underveis. Ved mistanke om skjev flens kan du flytte akselflensen til ulike punkter på gearflensen og måle på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 14mm nøkkel for liten og 15mm for stor....??? helt sikkert 9/16 tomme ....er litt over 14mm... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Da har vi funnet feilen. Kjøpte nye motorlabber. Viser seg at en av labbene får for mye vekt, slik at den ikke klarer å dempe. De som monterte motoren og porpellanlegget har bommet kraftig. Motorlabbene bak (ved girkassen)har ikke noen mutter på undersiden, slik at den kan justeres. Motoren står da skjeft, og den ene labben bak får for mye vekt. Så hva gjør man? Har lite høyde å gå på om jeg må heve hele motoren, går da oppe i lageret. Det ideele hadde vært å hevet motor og propellanlegg 30mm. Ser for meg en stor jobb om man må støpe igjen akter og lage nye hull for akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.