Kjell Startet 16.August.2004 Link til dette innlegget Startet 16.August.2004 Lørdag den 14/8 skulle jeg kjøre båten fra Drøbak til Øyenkilen utenfor Fredrikstad. Værmeldingen var ikke så verst, men ikke av de beste for å gå rett syd. Det var spådd 5 m/s fra sørvest. Vi skulle gå rett syd ut Oslofjorden, så vi ville måtte ta sjøen litt skrått. Snekka, skipperen og kokkeslasken (kona) skulle klare dette fint tenkte jeg. Hele turen er en ca. 6 timers tur. Turen fra Drøbak til Moss ble en heller strabasiøs tur. Vindstyrken økte etter hvert til 10 m/s Strekningen fra Hvitsten til nord på Jeløya ble ganske så humpete. Mang en gang sto baugen på Nidelv’n i 45 grader. Vi så jo nordenden på Jeløya og jaget for å komme innaskjærs av den. Vi bestemte oss underveis for å gå til Moss og legge oss der i påvente av at det skulle stilne av mot kvelden. Vi brukte 2 ½ time til Moss. Gikk inn til et flott bryggeanlegg like nordvest for kanalen og fikk låne en bryggeplass der noen timer. Dette var imidlertid et meget flott organisert bryggeanlegg (skryt). Å gå inn i Mossekanalen og ut på sydsiden var ikke fristende og heller ikke særlig klokt i et slikt vær. :nono: ”Kokkeslasken” var innom toalettet i båten mens jeg snakket med gutta i båtforeningen der vi la oss til. Når jeg kom tilbake til båten hadde hun snudd Porta Pottien tilbake i riktig stilling. Den hadde altså tippet helt rundt på den humpete veien til Moss og lå opp ned. Heldigvis var den tom og det var bare vanntanken som var full. Det hadde ikke lekket ut noe vann/sanitærveske. Flaks sa Severin …………. Vi ventet i flere timer samtidig som vi sjekket værmeldingen. Det ble meldt sterkere vind mot kvelden med sterk kuling og rundt 13 s/m fra sørvest. Hva skulle vi gjøre nå? Å gå videre sydover i dette været med ei snekke på 24 fot ville være det reneste idioti. Det var lite fristende å måtte gå tilbake til Drøbak igjen. Båten skal ned på fast bryggeplass i Øyenkilen. Da kom jeg til å tenke på Lars H. Han har jo bryggeplass i Son, og jeg visste at Lars hadde lagt ferien sin til august. Jeg ringte til Lars og han svarte villig vekk med en hyggelig feriestemme der nede på svenskekysten. Skulle hilse fra han til alle baatplassen medlemmene. Han lå syd for Lysekil sammen med Oda (en annen baatplassen medlem) Jeg fortalte Lars om værmeldingen og spurte Lars om å få låne plassen hans i Son noen dager til været ble bedre. No problem. Så nå ligger skipet der til været blir bedre og jeg får tid til å tøffe videre. Lars fortalte at vinden hos han var meldt å skulle bli 15 m/s fra vest, så han skulle forståelig nok også holde seg i ro. Må bare rette en stor takk til Lars H. for hans velvillighet. Dette er et utmerket eksempel på hva bekjentskaper via vårt samfunn på nettet kan føre til. Det finnes nesten ikke grenser for hva vi baatplassen medlemmer kan hjelpe hverandre med. Hørte på Nrk i siste sommeråpent at Gjelsten fortalte om den ekstreme konsentrasjonen og den gode kondisjonen man måtte ha for å suse av gårde på bølgetoppene i 300 km/t De løpene som disse gutta kjører varer vel en halvtime eller noe. Løpet jeg kjørte fra Drøbak til Moss tok altså 2 ½ time. Forskjellen på Gjelsten og meg er at jeg var nede i hver eneste bølgedal mens han bare touchet toppen av bølgene. (feiging) Jeg nikonsentrerte meg i 2 ½ time og Gjelsten i bare en halvtime. :lol: Fleip til side.... Du er nok ikke på nett nå Lars, men uansett. Fortsatt god ferie på svenskekysten til Lars H. og Oda mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hei Kjell! Undres på om ikke jeg så deg på den turen sørover til nordenden av Jeløya? Vi hadde hørt på samme værmeldingen, og gikk fra Vallø (Tønsberg) og inn Oslofjorden i økende medsjø / vind. Det var ikke mange båter utpå, men vi så en (1) snekke som basket seg med sjøene rett mot med mye slag og sprut! Selv hadde vi vind/sjø med, og med 20 knop surfet vi med dønninger og bølger og besøkte kun enkelte bølgedaler.... Admiralinnens medfølelse med den snekka som slet seg mot været er herved overlevert Vi kom i retning fra Bastøya til utsiden av Jeløya og opp indre Oslofjord. Det er rart hvor fort det roer seg inne i fjordene! Ved Håøya / Sætre var det stille og fint! :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Joda Fredriksen, det kan ha vært oss dere så hvis det var sånn cirka mellom 11:30 -12:00 Da skjønner dere sikkert hvorfor vi stoppet i Moss. Vanligvis ferdes jeg mye i Oslofjorden mellom Håøya og Sætre og det er en grunn til det. Blåser det ruskevær på østsiden av Håøya, er det som regel brukandes "føre" i Vestfjorden på Sætresiden. Hadde du vimpel oppe? Jeg hadde ikke min i masten. Den hang desverre hjemme ved pc'n. Ble forbannet på værmelderne i helgen. I går på dagen satt vi på bryggen i Drøbak med en og svettet i nesten ingen vind. Bak på Vg eller var det Dagbladet søndag sto det om været mandag, at de spådde 5 s/m nordavind mandag. Kjempefint, så da bestemte vi oss for at vi kjører videre fra Son og ned til Fredrikstad i dag mandag. Når jeg så senere på kvelden ser værmeldingen etter Dagsrevyen, overrasker de med at det igjen skulle bli 10 m/s mandag og blåse opp til stiv kuling utover mandag ettermiddag. :smiley: Kjell Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Tidspunktet stemmer! Og ja, jeg hadde vimpelen oppe :-) Men nå skal vimpelen flyttes fra VHF-antenna til en forhåpentligvis bedre plass. Vindpresset på vimpelen gjør at VHF-antenna får for mye vibrasjoner, så jeg tok ned vimpelen i går. Får lage meg et feste på lanternemasta selv om det blir lavere... Meterologer og meterolyger: Så lenge været blir bedre enn varslet, tar jeg imot alle forandringer med et smil :wink: Men min erfaring med avis-meterologi er av den type at jeg leter til jeg finner en avis med god værvarsling. Da tar jeg og henger den opp på tavla (inntil admiralinnen tar den ned :-). Jeg har nå en fra Lofotposten i sommer hvor hele værmedlingen for tre dager på rad lyder kort og greit: "Det blir sol." Vil kaste et blikk på denne utover vinteren når det sludder som værst... :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Litt om været: Det som irriterer meg er ikke at de tar feil, men at de ikke vil dele den informasjoen de sitter på. Meterologene vet nøyaktig hva slags vær det blir i oslofjorden. De vil bare ikke fortelle oss det. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Litt om været: Det som irriterer meg er ikke at de tar feil, men at de ikke vil dele den informasjoen de sitter på. Meterologene vet nøyaktig hva slags vær det blir i oslofjorden. De vil bare ikke fortelle oss det. Er det noen grunn til det da???? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Nei, det kan du lure på. Antar det har med kostnader i forb. med å få distribuert informasjon å gjøre. På skippermøte før færdern i fjor kunne meterologen vise detaljerte oversikter over hvordan vind, strøm, bølger, temepratur osv ville bil på forsjellige tidspunkter og på forsjellige steder langs seilingsruta, så det er tydlig at de sitter inne med enorme informasjonsmengder. Så langt jeg kunne se stemte det som ble sagt nær 100%, og en mer detaljert værmelding har jeg aldri hverken sett eller hørt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Dette med distribusjon av informasjonen er nok nøkkelordet. Både TV og avisen har en viss antall cm2 til været og da må de finne en kompromis. Og det de viser er også ofte riktig vær til - la oss si - kl 14:00. Og når du ser i avisen ved frokostbordet og avisen forteller noe om littskyet og litt sol og samtidig regner det ute, så vent til dagen er omme før du begynner å klage. Har opplevd mer enn en gang at varslingen ikke stemmer for morningen, men senere på dagen. En annen personlig feilkilde er geografisk: det finnes skillelinjer mellom solområder og regnområder. Kanskje du befinner deg omtrend på grensen og mellom slike områder. Når jeg vurderer værbildet så ser jeg også på naboområder og regner med at grensene ikke kan spesifiseres på mila. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Nei, det kan du lure på. Antar det har med kostnader i forb. med å få distribuert informasjon å gjøre. På skippermøte før færdern i fjor kunne meterologen vise detaljerte oversikter over hvordan vind, strøm, bølger, temepratur osv ville bil på forsjellige tidspunkter og på forsjellige steder langs seilingsruta, så det er tydlig at de sitter inne med enorme informasjonsmengder. Så langt jeg kunne se stemte det som ble sagt nær 100%, og en mer detaljert værmelding har jeg aldri hverken sett eller hørt. Kan anbefale Statskraft sine hjemmesider for detaljerte værmeldinger. Velg "Sjekk været" i menyen på venstre side. Har gode erfaringer med disse varslene. Viser et eksempel for Oksøy fyr her : Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Guest Sparky Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 De skal ha betaling for sine tjenester. Betaler du, får du gode varsler med både vind,bølge o.a. Ikke særlig betryggende at folks sikkerhet skal være avhengig av lommeboka. mvh Jan Er det noen grunn til det da???? Sitér dette innlegget Link to post
Radioinspektøren Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Hei ! Jeg bruker disse kildene hvis jeg har mulighet for det. Det er nesten bedre å være sin egen "meteorolog" enn å lese været i avisene eller høre det på radioen: http://met.no/index.shtml gir mulighet for å laste ned satellittkart og ikke minst radarbilder av evt. nedbør. http://www.windping.com/no/YSL/ gir meg mulighet for å se aktuell vind for øyeblikket og en forholdsvis god værmelding/prognose, samt litt statistikk..... http://www.statkraft.no/wbch3.exe?p=1635&s...=17&image1.y=33 for å se prognose fremover. Ganske solid kilde. Savner dog litt mer info for andre steder rundt Oslofjorden. Forøvrig er det alltid "tunnell-effekt" når det blåser i Drøbaksundet og Mossesundet. Vær obs på det ! (dvs. at det blåser kraftigere enn det som er oppgitt) God seilas/tur ! Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
Sigurd Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Da kom jeg til å tenke på Lars H. Han har jo bryggeplass i Son, og jeg visste at Lars hadde lagt ferien sin til august. Jeg ringte til Lars og han svarte villig vekk med en hyggelig feriestemme der nede på svenskekysten. mvh Kjell Kanskje dette er verdt å spinne videre på? Kanskje komme til ei slags enkel ordning for å låne båtplass av hverandre. Har vært i beita mange ganger selv. Vi har godt beskytta bås i Vrengen, og den står tom mer enn 50% av sommeren. Stor nok for de fleste og med tauverk klart. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Ligger du i Kjøpmannskjær Sigurd? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Ligger du i Kjøpmannskjær Sigurd? Nei, Måkerø! Sydligste flytebrygga, hekken mot syd i nest ytre bås. Husker ikke nummeret. Uansett lett å finne. Forøvrig har vi eneste båten der med vimpel. Sitér dette innlegget Link to post
KEO Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Den vind meldingen jeg stoler mest på i ytre Oslofjord er denne: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm Dersom svenskene også er enih pleier det å bli som de spår: http://batvadret.foreca.se/area8a.html Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Kanskje dette er verdt å spinne videre på? Kanskje komme til ei slags enkel ordning for å låne båtplass av hverandre. Har vært i beita mange ganger selv. Vi har godt beskytta bås i Vrengen, og den står tom mer enn 50% av sommeren. Stor nok for de fleste og med tauverk klart. Hadde vært noe og tenke på i vinter dette ja. må vel gå an og finne på noe her Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 16.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Tanken dere nevner rundt dette har også jeg tenkt. La oss sammen legge hodene litt i bløt. Kommer tilbake på mer om dette senere, evt. i morgen. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Det finnes allerede en slik ordning som er særlig godt utviklet i Danmark, delvis også i Sverige, men knapt nok i Norge. Bare båtforeninger i Moss og Drammen deltar i denne skandinaviske ordningen, som vi absolutt bør jobbe for her også. Her er det vel strengt tatt ikke noen grunn til å finne opp kruttet på nytt? http://home.worldonline.dk/sejler/leksikon...vn/frihavn.html Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Riktig det Fenix. Jeg lå selv på "grønn" plass i Marstrand i sommer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirFrode Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Vi brukte 2 ½ time til Moss. Gikk inn til et flott bryggeanlegg like nordvest for kanalen og fikk låne en bryggeplass der noen timer. Dette var imidlertid et meget flott organisert bryggeanlegg (skryt). Kjell Hei Kjell! Var det Betongen du var innom, eller det nye anlegget som er lagt ut ved Jeløy Båtsenter? Hvis det var Betongen, så hadde du sikkert fått ligge der også hvis du hadde spurt. Jeg har min båt der, ca midt på ytterste brygge, med vimpel. Jeg var selv i båten litt senere på lørdagen. Holdt på med rydding og vask av båten etter ferien Er helt enig med deg angående været, det var ikke egnet til å dra videre sørover i den vinden. Hadde du kommet deg forbi Moss og Larkollen, kan jeg love deg at du hadde fått kjørt deg i Krokstadfjorden! Det du opplevde nord for Jeløya er bare en forsmak i forhold. Den korte åpne strekningen mellom Sletterøyene og Rauøy kan være skikkelig atal! Mye bedre å holde seg innaskjærs når kulingen herjer. Men værmeldingen for søndagen var jo enda verre, ifølge værradioen på 98,1. Kuling med 15 m/s. Det var bare det at vinden ikke kom allikevel. Søndag ble jo en knalldag! Det blåste ikke opp før langt utpå ettermiddagen, og da med mye mindre vind enn varslet. Dvs, værradioen endret på varslet sitt de også, etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 17.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Hei Kjell! Var det Betongen du var innom, eller det nye anlegget som er lagt ut ved Jeløy Båtsenter? Er ikke sikker på hva det heter der, GeirFrode, men det var et klubbhus rett ved siden av en kran på brygga der. Inn til kranen og klubbhuset var innseiling på styrbord side ved første bryggen.Dette anlegget imponerte meg. Der lå båtene godt sortert etter størrelse på tilpassede nye brygger med utliggere. Alle daycruisere med utenbordsmotor i str. 15-20 på egen brygge osv. osv. :blush: Ikke noe hulter til bulter slik man ser mange andre steder. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Nei, Måkerø! Sydligste flytebrygga, hekken mot syd i nest ytre bås. Husker ikke nummeret. Uansett lett å finne. Forøvrig har vi eneste båten der med vimpel. He he, Da er vi naboer da jo! Ligger på Tjøme Slipp hos Hermod Hai på Sunnane. Men uten vimpel Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Er ikke sikker på hva det heter der, GeirFrode, men det var et klubbhus rett ved siden av en kran på brygga der. Inn til kranen og klubbhuset var innseiling på styrbord side ved første bryggen. Kjell Du var nok i Betongen, ja. Havnen til Moss Motorbåtforening. En havn som drives av motiverte og flinke folk, uten tvil. Der er det greie regler å forholde seg til, meget ryddige forhold. Pleier da å være plass til en og annen besøkende båt der. Kan jo ikke avvise noen som søker nødhavn! Det røde huset ved siden av krana er servicebygget. Det ble ferdig i fjor. Bygget av foreningens ildsjeler. Utrolig hva de får til. Der er det 2 toaletter, det ene med dusj i tillegg. Flislagt, selvføgelig. Eget oppholdsrom med liten kjøkkenkrok, og ett lite verksted på siden. Klubbhuset med vaktbua ligger like på oversiden. (det grå huset med den store terrassen) Det går an å lese mere her: http://www.betongen.no Måtte bare passe på å skryte litt av hjemmehavnen min! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Bare båtforeninger i Moss og Drammen deltar i denne skandinaviske ordningen, som vi absolutt bør jobbe for her også. Her er det vel strengt tatt ikke noen grunn til å finne opp kruttet på nytt? Da snakker vi om havn drivi av en båtforening. Jeg ligger på privat drivi marina med de nevnte fargekodene med grønn merking for gjesteplasser. Disse 4-5 er til enhver tid opptatt, enten av besøkende eller folk som har fått foreløpig fast plass. Min plass forblir merket rød så lenge jeg betaler fullt for den. Jeg kan ikke la eieren sette på grønn lapp med mitt fulstendig uforutsigbare fanteliv....kanskje kommer jeg tilbake etter ett døgn.... eller kanskje etter 6 uker.Marina eierens ønske er jo att alle gir ham en ferieplan så han kan få plass til flere gjester og derved tjene en god slump ekstra på faste plasser. Noe han selvfølgelig også gjør, han driver jo butikk. Dukker du opp i min bås for en stopp over natta kommer det ganske snart noen og sjekker. Da er det greit å kunne henvise til meg og også vite at du ikke må flytte i løpet av natta når en sur båteier kommer hjem og finner plassen og taua sine opptatt. Har skjedd mang en gang. Jeg tenkte meg noe ganske enkelt jeg; Det blåser hatter og høy. Du vet at å finne en gjesteplass kan være vanskelig. Mannskapet er ikke lystne på mer husking den dagen, aller minst begynne å leite etter noe som bare kanskje forblir lunt ute i skjæra. Du vet omtrent hvor jeg har båtplass og slår på tråden for å høre om den er ledig over natta. Dette behøver ikke være mer sofistikert enn ei liste over de som kunne være interesserte. Tanken er ikke å spare noen lusne kroner i havneavgift. De er kun en forvinnende del av denne morroa uansett. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Dette behøver ikke være mer sofistikert enn ei liste over de som kunne være interesserte. Tanken er ikke å spare noen lusne kroner i havneavgift. De er kun en forvinnende del av denne morroa uansett. Enig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.