Jump to content

Edit History

sandman1

sandman1

Hm

#¤%&??**!

Har spørsmål til PlanB, om Plan A går til åt skogen.

 

Plan B:

Maxi Magic 26, med kaputt Vire15 (Valmet..).

1. Utrustes med bedre utenbordsbrakett til ca 9,9 hk og til ca 40 kg motorvekt. Noen som har sett/ link til noen motorbraketter som svarer til kravspec?

2. Innkjøp av en ca 8 hk, nokså stillegående firetakt, lang stamme, , passende propell/ undervannshus, el uttak for lading, mulighet for gass/ gear på hendel i cockit.

(https://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/portables/ft8.aspx ?)

Noen som har sett/ link til noen motorer som svarer til kravspec?

Og ja; jeg er klar over at motor _kan_ dra luft, men oftest, når det er såpass med bølger, så er det ofte tilhørende vind, og da er igjen ofte seil foretrukket. Andre fordeler; Vedlikehold/ pris, redusert drag, mere plass inne i kabin, bedre dobbeltseng, og mere stueplass. 

 

For info: 

Plan A: 

Få start på motor!

Skulle ha båten ut av havn, og til opptak, mye vær/ vind (var selvfølgelig for halvannen uke side, da det begynte å bli flom/ vær her i Kristiansandsområdet)og mye plunder, startet ikke (sikkert dårlige batterier), sleping med 15 fots Urwith, med klengenavnet Little Somali som taubåt. Skulle så preservere motor for høst/ vinter, og den står (dvs, batterier ble "friskmeldt"). Nå kan den tørnes, men bør nok sjekke kompressjon nå til helgen. Om den starter og går, så går antakelig Plan B ut, men jeg har allikevel ikke likt den "reversen" som finnes på denne båten. Nå er gearkasse fikset på (av undertegnede), men ærlig talt så er bakk/ stopp ved hjelp av motor/propell/ revers fremdeles nokså lite aggressiv, kan en vel si... Så et sted på nettet at en påstod at: "DEN motoren har kun en eneste feil: Den er bygd for lett til å kunne brukes som moring".

 

Åpen for Innspill :-) 
(Helst til plan B...).

sandman1

sandman1

Hm

#¤%&??**!

Har spørsmål til PlanB, om Plan A går til åt skogen.

 

Plan B:

Maxi Magic 26, med kaputt Vire15 (Valmet..).

1. Utrustes med bedre utenbordsbrakett til ca 9,9 hk og til ca 40 kg motorvekt. Noen som har sett/ link til noen motorbraketter som svarer til kravspec?

2. Innkjøp av en ca 8 hk, nokså stillegående firetakt, lang stamme, , passende propell/ undervannshus, el uttak for lading, mulighet for gass/ gear på hendel i cockit.

Noen som har sett/ link til noen motorer som svarer til kravspec?

Og ja; jeg er klar over at motor _kan_ dra luft, men oftest, når det er såpass med bølger, så er det ofte tilhørende vind, og da er igjen ofte seil foretrukket. Andre fordeler; Vedlikehold/ pris, redusert drag, mere plass inne i kabin, bedre dobbeltseng, og mere stueplass. 

 

For info: 

Plan A: 

Få start på motor!

Skulle ha båten ut av havn, og til opptak, mye vær/ vind (var selvfølgelig for halvannen uke side, da det begynte å bli flom/ vær her i Kristiansandsområdet)og mye plunder, startet ikke (sikkert dårlige batterier), sleping med 15 fots Urwith, med klengenavnet Little Somali som taubåt. Skulle så preservere motor for høst/ vinter, og den står (dvs, batterier ble "friskmeldt"). Nå kan den tørnes, men bør nok sjekke kompressjon nå til helgen. Om den starter og går, så går antakelig Plan B ut, men jeg har allikevel ikke likt den "reversen" som finnes på denne båten. Nå er gearkasse fikset på (av undertegnede), men ærlig talt så er bakk/ stopp ved hjelp av motor/propell/ revers fremdeles nokså lite aggressiv, kan en vel si... Så et sted på nettet at en påstod at: "DEN motoren har kun en eneste feil: Den er bygd for lett til å kunne brukes som moring".

 

Åpen for Innspill :-) 
(Helst til plan B...).



×
×
  • Create New...