Eureka Startet 21.April.2010 Link til dette innlegget Startet 21.April.2010 Jaja, båtpussen på tilsammen tre båter skrider frem. Målet er at alle skal på vannet før 1. mai. En 31 fot, en 18 fot og en 12 fot Buster som skal få litt sparkel og maling etter mange års krabberaking. NOK av oppgaver å ta tak i gitt. Nå har det kommet til kalesjen på den ene båten. "Noen" har vært slumsete og impregnert den ene kalesjen, i beste mening, men latt det renne impregneringsvæske ned over vinduene, uten å tøreke dette umiddelbart bort. Det har tørket og sitter godt. Småflekkete og grått. Ser ut som tørket saltvannsdråper. Det finnes mange triks i ludo, det finnes mange triks i båtpuss. Er det noen som har vært borti denne problemstillingen og hatt et lykkelig resultat med ett eller annet vidundermiddel? Autosol sies jo å være en guds gave til båtfolket, men det spørs om skureegenspene gir en matt overflate her. Om ingen har noe bra triks, vil jeg bare levere erfaringen videre, unngå at impregneringen rekker å tørke på kalesjevinduene. Er det noen som har et triks for å kalesjevinduene blanke og fine som nye også kanskje? -utover det å få bort disse flekkene... :) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Kanskje forsøke med å smøre på vaselinolje og deretter tørke av? Hjelper iallefall på "vanlig dritt", men det spørs jo hva slags stoff det var i impregneringen. Kjøpte impregnering på Maritim i år, den inneholdt silikon og han "stresset" veldig med at jeg IKKE måtte få det på vinduene, for det var vanskelig å få av. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Har ikke impregneringen for hånden nå, men det er tydeligvis av typen som man definitivt ikke må få på vinduene. Tingen er vel at men må unngå å gnikke og skure for mye heller, for da blir det jo matt uansett... flere råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Henger meg på rådet med vaselinolje. Har selv fjernet rester av impregnering med dette, men det høres ut som om misfargingen din har fått lov å tørke noen år slik at det kanskje blir tøffere. Uansett: Med en myk klut og vaselinolje gjør du ikke noen galt med vinduene (ikke bruk mikrofiber - poleringskluter er fint) da vaselinolja hjelper til med å holde plasten myk og blank. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Takker, prøves i morgen, tilbakemelding kommer! Baatplassen.no er som orakelet i Delfi... :) Regner med vaselinolje er lagerført hos Biltema eller lokal maritim butikk...jeg får ta meg en runde. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Du finner iallefall vaselinolje på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Da har jeg kaffipause i behandlinga av kalesjevinduene som var tilsølet med impregnering. Vaselinoljen som ble innkjøpt på Obs Bygg er en utrolig ting. Vinduene er rene, rett og slett som nye. I iveren velta flaska over kalesja, men det gjør sikkert ikke noe. :)Vasilinolje, guds gave til kalesjevasken! Redigert 23.April.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Lampeolje funker bra! Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Lampeolje funker bra! Det har jeg stående. Skal teste omgående. Sitér dette innlegget Link to post
førstebåteier Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Du må bruke en sur væske, selv bruker jeg 1 stk prsset sitron i 1 liter vann, Fungerer helt suverent alt forsvinner. Dypp fillen i oppløsningen, vask over og tørk over med papir. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Lampeolje fungerte sånn delevis. Skal prøve en gang til før jeg aviser noen endelig dom. Hadde ikke lampeolje, så jeg forsøkte med fritidsparafin. Det er vel samme stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.