Jump to content

Trenger hjelp med FM 5-6 HK (D-2?)

Vegard_F

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en gammel énsylindret FM 5-6 hk snekkemotor, jeg tror det er en D-2. Den har stått ~20 år i en jordkjeller, så sylinderen/toppen er rustet i stykker i stykker og må byttes, magneten og diverse smådeler er borte og den vribare propellen + frikobling (begge av gammel type) sitter fast.

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i deler?

Vripropellen sitter dønn fast, er det noen som har en idé om hva det kan skyldes? :confused:

Bilder kommer!

Her er de lovede bildene:

Motor og frikobling:

p4220050.jpg

p4220051.jpg

p4220052.jpg

Kan dette være en Type E? Jeg vet bare at den er på 5-6HK og fra før krigen. Som man kan se er braketten for magneten knekt.

Spak for vribar propell:

p4220054.jpg

Denne skal vel skyve ytterakslingen frem og tilbake på innerakslingen, men det ser ut til at akslingene har satt seg fast.

Propell:

p4220057.jpg

Toppen er rustet helt i stykker:

p4220056.jpg

p4220055.jpg

Smøreapparat, magnet og forgasser mangler og toppen er rustet i stykker, er dette et håpløst prosjekt?

Jeg tror kanskje at du bør se deg om etter en annen motor. Det er er ikke løs topp på den motoren du har, det er helstøpt sylinder, og vannkappa på den er rust- eller frostsprengt. Det lar seg nok reparere på et vis, men i den tilstanden motoren nå befinner seg, ser det ut som du har et ikke ubetydelig stykke arbeid foran deg. Finner du en lik en, kan du bruke den du har som delemotor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...