Jump to content

Årlig kontroll av redningsvestene - har dere husket det?

Bitteliten

Recommended Posts

Nå er jeg kanskje over gjennomsnittet sikkerhetsorientert kanskje. Dette er en huskelapp til alle oss som har oppblåsbare rednignsvester. De bør sjekkes årlig - og gjerne før sesongstart :smiley:

Prosedyren min er sikkert ikke uttømmende - det jeg gjør er:

1. pakker opp vestene - visuell sjekk

2. tar av gassflasken - visuell sjekk

3. veier flasken. En full flaske skal veie ca 142 gram

4. visuell sjekk av utløserfunksjon - er salt tabletten ok - er alle merker som skal være grønne grønne

5. hvert annet år blåser jeg opp vestene og har de oppblåst i 24 timer (dette skal vel egentlig gjøres årlig)

6. alle våre vester har nødlys som aktiveres i vann. Disse funksjonstestes

7. pakker ned vestene

Det hele tar 5 minutter per vest.

Det aller viktigste er at vi bruker vestene alltid. Vesten har liten verdi ombord i båten om du ligger i vannet

Vesten har liten verdi ombord i båten om du ligger i vannet

Har vel ikke så mye verdi i vannet heller der jeg ferdes om ikke noen plukker deg opp med en gang. kan vel kansje gjøre det enklere og finne liket men ut over det har den liten misjon da en fryser til døde på ganske få minutter. Det eneste som nytter er overlevningsdrakt men den er ikke serlig praktisk og gå i.

Jada, de er sjekket ut. At de er hele og uten rifter i trekk og reimer. Oppblåsbare, iallefall enkeltkammer, kommer ikke ombord i min båt.

3. veier flasken. En full flaske skal veie ca 142 gram

Varierer med veststørrelse og fabrikat. Disse flaskene kommer i 33g, 38g, 44g osv.

4. visuell sjekk av utløserfunksjon - er salt tabletten ok

Du skal bruke cellulose, ikke salt.

Salttabletten vil slippe stiften sakte gjennom dersom vesten er mye utsatt for fuktig miljø og hindre at utløseren virker.

Kun som litt tilleggsinformasjon. Sikkerhet går foran alt.

Disse "salttablettene" som vel egentlig er laget av cellulose tror jeg, skal uansett skiftes ut med jevne mellomrom. Hvert annet år sies det for den typen jeg har. Kalles vel eller for "bobbin". Hva vekten skal være på en gassbeholder står preget inn på denne.

I tillegg til årlig test så bør man også ha ombord/tilgjengelig et reservesett hvis/om/når noen har utløst mekanismen på et eller annet vis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Her blir vestene selvfølgelig sjekket hvert år, men hvem som gjør det varierer. Da mener jeg selvfølgelig ombord på skøyta der vi har SOLAS godkjente crewsaver vester.

Håper dere følger fartøysboka. Vester skal det sjekkes hvert tørn! Dvs. hver måned. Samtlige av besetningsmedlemmene skal sjkke dette ut. Hvilken RS er du på? Send meg en IM.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...