Lazy Startet 22.April.2010 Link til dette innlegget Startet 22.April.2010 Min Scand 9000 Nordic har en Yanmar 4LH DTE med Hurth msv 450 gear. Etter første sesongen med denne båten og motor synnes jeg det har gått riktig så greit. Noen som har erfaring med disse motorene ? Finner ikke noe i manualen som tilsier at det er zink anoder på den, stemmer det ? Er det ellers noe man må passe på ? Ser at den har en tendens til å kvitte seg med vannet i ekspansjonstanken men det minker ikke på motor, kan jo bare være ei slapp slangeklemme... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Hei Har samme motor, og har ingen anoder på den, så det er nok riktig Når det gjelder ekspansjonstanken så er denne tom når motor er kald, og ca halvfull når motor er god og varm. Prøvde en gang å fylle opp til "min-merket" når den var kald, men det endte med masse søl når motor ble varm. Skyldes kanskje at ekspansjonstank er litt liten i forhold til det som er på kjølesløyfen. (Motor, bereder, defroster) Lykke til videre med sølvklumpen din Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lazy Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Ja da gidder jeg ikke lese mer om zinkanoder og slår meg til ro at det ikke skal være det på motoren. Jeg har ikke sett etter når motoren er varm men bare konstatert at den "plutselig" var tom og når jeg tok båten opp i høst så var det tomt igjen.... Det kan jo være en naturlig forklaring du har der Går over slangene og klemmer forsikerhetskyld. Har du ett Hurth gear også i Viksunden ? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg har samme motor. Det er riktig at det ikke er sink på motoren. Ekspansjonstanken min er også nesten tom når motor er kald. Når den er varm, er den litt over halvfull. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg har jo ikke sjekket når motoren er varm men blei jo litt kald når jeg oppdaget at ekspansjonstanken var tom igjen.. Men nok av vann på motor, kan ikke si at jeg har sett noe vann i bunnen av motoren heller. Nå har jeg gått over alle slangeklemmer og skal sjekke om vannet kommer i "tilbake" når jeg har kjørt en tur.. Sjøsetting neste uke så det blir spennende:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hei igjen ! Jeg får "bare" 3200 omdr på motoren men ser at max er 3300 omdr. Hvor mye merker man de siste 100 omdr ? ser at efekten er 156hk v/3200 og 170 v/3300 men er det merkbart ?? Har en 4 blader screwback proppel mulig jeg må justere den får å få ut det siste 100 ? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Hei ! Det sies at 4LH serien er en av de beste Yanmar noengang har laget. Jeg har oxo en, men det er en 4LHA-HTE (144), og den har definitivt anoder. Når det gjelder turtall, så skaff deg først en turteller du kan stole på. Den på dashboardet er ikke god nok. Ofte viser de litt for mye, slik at forholdene kan være verre enn du tror. Om du ikke får lånt noe sted, har Biltema en digital til ca 400. Det eksemplaret jeg fikk tak i var i allefall veldig nøyaktig (viste mindre enn en promille feil !) Når du har konstatert hvor mye feil den går, kontakter du Winrace i Arendal eller Nordstrønen i Bergen for justering - de kan vri den slik at stigningen endres. OG det ER skadelig for motoren å gå for tungt over tid. -koh Redigert 4.August.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Fikk opplyst av forrige eier at han hadde kjøpt proppelen og montert den på båten og at det ikke er utført noe justeringer på den i etterkant. Kan nok da være lurt å få Windrace til å sjekke ut stigningen på den. Nå skal det sies at jeg ligger på ca 29-3000 på marsj og holder da 14-15 knop men fam på 5/fulle tanker og jolle i daviter. Har lagt den opp i 3200 ett par ganger og får da 18,5-19 på blankt hav. Er båten tom skal potensialet på en god dag være 22-23 på full og marsj ca +17 k på 29-3000 omdr. Ellers er jeg veldig fornøyd med motoren,starter greit, lite røk, drivstoff forbruket er OK og ikke noe olje forbruk Skal bytte ett motorfeste til høsten og en oljeslange under motoren som svetter litt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Noen som vet hvilke type motorfeste som brukes på denne motoren ? Det er jo forskjell på størrelser og mykhet på gummi. Skal bytte ett feste men leser i manual at man bør bytte par vis, har noen erfaring om det er nødvendig ? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Hei Mener det står "300" på mine motorlabber, så det er kanskje mykheten. Ville nok byttet parvis om det står i boka, ja. Vil tro festet setter seg litt etter en tids bruk, og at det da blir feil på opprettingen?? Red. Ser du spør om gir. Jeg har ikke hurth, men Kanzaki KM5A. Mekanisk gir. Redigert 1.Oktober.2010 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lazy Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Vil tro det er mykheten ja, får vel bite i det sure eple og kjøpe orginale fra Yanmar så blir det ihvertfall riktig Motorfestet som er utslitt ser ut som det har vært byttet og de tre andre er orginale. Kan vel tydepå at det har vært feil mykhet. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Stusset litt på den 165 hk maskinen, nårtid ble disse bygget.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mix Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 4LH-TE 110mhp, 4LH-HTE 140mhp, 4LH-DTE 170mhp ble produsert 1988-1990 til 2001. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Takker. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Odd H Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Jeg her en LH-STP 222Hk og fylte opp ekspansjonstanken til midt mellom lav og høy ved kald motor slik det står på lokket. Resultatet ble ca 4-5 dl frostvæskeblanding under motoren etter ca 10 timers gange. Nå ved kald motor viser den midt i mellom på lav og høy, mystisk.... Dette betyr vel at jeg ikke skal klå på ting som virker! Har ikke hatt problemer med kjøling verken før eller etter. Er kjempefornøyd med denne motoren, startvillig og godt pådrag! Så får jeg heller leve med at den ikke lekker olje.... Årets siste tur til helgen! Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har selv en 4LH DTE fra 1998. Disse motorene har ingen anoder. Når det gjelder dette med nesten tom ekspansjonstank, så er dette riktig. Det er sånn disse motorene er. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Eg vurdere om eg skal overhaler perkins eller bytte til en nyere yanmar til vinteren..eg vil ikke si det høyt men har i tankene mine no for tiden. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
bondesvein Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Hvilken Perkins har du? Fordelen med Perkins vs de fleste andre motormerker er deleprisen til grunnmotoren (altså uten mariniseringen). Har en gammel Malo 25 med Perkins 4-236 som jo er en industri/traktormotor (som i Massey Ferguson), og har nettopp kjøpt en Mørebas 27 sjark med 105 hk Yanmar, den vet jeg lite om foreløpig. Forskjellen på deleprisen på disse motorene er betydelig, Overhalingssett til en Perkins 4.236 koster ca 5000 kr inkl mva, tror ikke du får mye Yanmar-deler til den prisen... Men så er jo Yanmaren en mer moderne motor,og med større effekt i forhold til vekt. Perkins 4.236 yter 60-81 hk, de finnes i forskjellige utgaver m.h.t effektuttak. Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Hei. ser at denne tråen begynner å bli gammel, men prøver alikevel... vurderer en Viksund 925 fra 91 med en Yanmar 165 / 164 HK motor i (4LHDT) motoren er kjørt ca 3000 timer.. noen betenkeligheter her? Båten har rett aksel / propell ser at du kjenner motoren godt,, MVH Odd-Inge Johannessen Redigert 1.August.2018 av Kvalitetstid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Hei. Du tenker sikkert på båten som ligger på Knarrlagsund. Den lå ute for salg for et år siden også. Motorene er meget driftssikre, og 3000 timer er jo 3000 timer. Men med godt stell har du motor i mange år. Min Yanmar har vel gått i underkant av 3000 timer og den ser ennå veldig fin ut. Ingen lekkasjer og greit forbruk. Eneste jeg har gjort er å bytte eksosbend. Litt raklelyd fra demperplate ved lavt turtall men dette er visstnok normalt for disse motorene. Ikke noe oljeforbruk og starter villig sommer som vinter. Men som sagt, det nytter vel ikke å garantere seg mot at noe kan skje. Tenker de fleste her inne på forumet mener dette er en traust og slitesterk motor. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Kan anbefale både båt og motor. Har hatt vår i over 11år, og fremdeles veldig godt fornøyd tross økning i mannskap underveis. Har byttet demperplate og blandebend. Ellers aldri noe tull.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kvalitetstid Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Viksund Bravo skrev 2 minutter siden: Kan anbefale både båt og motor. Har hatt vår i over 11år, og fremdeles veldig godt fornøyd tross økning i mannskap underveis. Har byttet demperplate og blandebend. Ellers aldri noe tull.... Hei Det er fint:). Vi er 5 stykk og liker å ha litt tomleplass. Vet ikke hvor mange dere er?? Ser at den ikke går mer en ca 15 på marsjfart (18 på fullt), men kjenner ikke båten godt nok til å si om dette er nok med full båt rigget for ferie... Hva tenker du? Har også tenkt at båten skal brukes til litt hobbyfiske med dorg og teine. vil denne passe for dette? Har du målt forbruk på din? Hvilken nytte er det av den karakteristiske kjølen på disse båtene og hva tenker du om aggregat kontra propell / aksel mvh Odd-Inge Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Vi er bare 4. Barn på snart 8 og 10. Mye plass nede forut. Den blir du glad i. Båten blir smalere akterover. Båten er en stor 30-foter. Total 10.60 lang. Kjølen er fin å ha ved fiske, da driver den mindre. Om jeg må bytte motor en gang hiver jeg nok inn 4lh-ste med 222hk for å få mer fart, men 15 knop er helt ok. Men en merker jo fulle tanker og ferielast ? Mener å huske 25 liter i timen i marsjfart, og ca ingenting i 7-8 knop.... ;-) Ville ikke valgt aggregat, men det er jo meg da.... Har montert baug og hekkthruster på vår. Er forresten fin å fiske fra. Har laget brakett for fiskehjul og teinehaler som kan demonteres. Redigert 1.August.2018 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Egile Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 (redigert) Oppdaget nylig at det var rustet hull I blandebendet på min 4LH-DTE fra 97. slik at både eksos og sjøvann blåste ut I motorrommet. Den har gått 2850 timer uten feilslag ellers. Lure på om det er en svakhet eller er det flere plasser som er utsatt for korosjon, etter demontering viste det seg at bendet var helt opprustning innvendig så man kunne lure på hvordan vann og eksos kunne passere. Motorn er i en Westbas 29 som brukes hele året til turer og fiske. Redigert 9.Februar.2019 av Egile (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Heisan. Har samme båt og motor. Bytta eksosbend for 2 år siden. Kjøpte på eBay og betalte ca 3500 . ellers aldri noen problemer. Starter mer enn villig sommer som vinter. Trangt i motorrom. Særlig bytte av impeller, men dette gjøres jo ikke hvert år da. Og raklelyden fra demperplate får man bare leve med..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.